خبرهای داغ:
با شروع ایام محرم، شاهد تلاش و فعالیت مضاعف همه خدام حسینی(ع) از صنوف و بخش‌های مختلف هستیم. یک از این صنف‌های فرهنگی و مذهبی، صنف شعرا و مادحین هستند. برای اطلاع و آشنایی بیشتر شما مخاطبین عزیز خبرگزاری بسیج با قسمتی از زندگی شاعران حسینی(ع)، گفتگو کرده‌ام با آقای امیرحسین الفت، شاعر و مدیحه سرای اهلبیت علیهم السلام که سابقه طولانی رفاقت و همکاری با آقای محمدحسین پویانفر مداح جوان و مخلص اهل بیت(علیهم السلام) را نیز دارند.
کد خبر: ۹۵۲۹۵۶۵
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵

سرودن اشعار حسینی را از چند ماه مانده به محرم آغاز می‌کنم/ با محمدحسین پویانفر ۲۰ سال سابقه رفاقت دارم

جناب آقای الفت با سلام و عرض تسلیت ایام عزای حسینی(ع).
لطفا کمی درباره خود و اینکه از چه زمانی و چگونه به حوزه شعر و شاعری وارد شدید توضیح دهید؟

سلام علیکم. بنده هم این ایام عزا را تسلیت عرض می‌کنم. بنده از حدود ۱۷ – ۱۸ سالگی و پس از آشنایی با مرحوم حاج حجت الله کسری، ذاکر و پیرغلام حضرت اباعبدالله الحسین که از اساتید و شعرای کشور بودند و اصالت شمیراناتی دارند و ما هم اهل این منطقه هستیم به تدریج سرودن شعر را شروع کردم و از این عمر حدود ۴۴ ساله‌ای که از خدای متعال گرفته‌ام حدود ۲۵ سال آن را در کار شعر و شاعری مشغول بوده‌ام. در سال ۸۲ هیات ریحانه النبی را با همکاری آقای محمدحسین پویانفر و چند نفر دیگر از دوستان تاسیس کردیم.



شما با آقای پویانفر آشنا هستید و رفاقت طولانی دارید علت استقبال گسترده نوجوانان و جوانان از ایشان به چه مواردی بر می‌گردد؟

به اخلاص وی و لطف حضرت سیدالشهدا(ع) بر می‌گردد.



چقدر از این استقبال‌ها به محتوا‌های اشعار بر می‌گردد؟

محتوا‌های اشعار هم خیلی موثر است.


شخصیت آقای پویانفر چقدر در این موارد تاثیر گذار است؟

ببینید علاوه بر شخصیت، چهره و صدا و انتخاب شعر هم برای مخاطب مهم است که همه این موارد یک مجموعه‌ای را شکل می‌دهد که شخص مداح باید داشته باشد


آقای پویانفر به شما سفارش شعر هم می‌دهند؟

وی فقط از بنده شعر دریافت نمی‌کند، اما وقتی بخواهند شعری را برای خواندن انتخاب کنند با وسواس و حساسیت بالائی به سراغ آن می‌روند. مثلا برای تولید کلیپ " قد قامت الصلوه " که آقای پاشازاده هم در آن دخیل بوده‌اند و در ایام همین محرم به بازار آمد چند ماه روی آن کار کردیم که این میزان تلاش و وقت گذاشتن، نشان از حساسیت وی به تولید کار با کیفیت بالا می‌باشد.


آقای پویانفر به غیر از شما از چند نفر دیگر شعر دریافت می‌کند اطلاع دارید؟

خیلی زیاد هستند و هر کسی اشعار خوبی داشته باشد وی از آن استفاده می‌کند، اما با توجه به رفاقت حدود ۲۰ ساله‌ای که با هم داریم اگر کاری از دیگران ببینند درباره انتخاب آن با هم مشورت می‌کنیم.


آیا شما کتابی از این همه اشعار و سرود دارید؟

خیر، اما تمام این اشعار را در کانالی در پیام رسانی بارگذاری می‌کنم که خوشبختانه با استقبال زیادی هم روبرو شده است.


برای ایام محرم از چه زمانی شروع به سرودن شعر می‌کنید؟

ما یک جمع دوستانه و باصطلاح یک گعده‌ای داریم و تقریبا از بعد از اتمام ماه مبارک رمضان که چند ماه قبل ازمحرم است کار خود را با تولید ملودی‌ها آغاز و به تدریج روی آن شعر بارگذاری می‌کنیم.


درباره اخلاق و رفتار آقا پویانفر، کمی بیشتر توضیح دهید؟

وی باورشان به امام حسین (ع) خیلی زیاد است و حاضر هست تمام درآمد و داراییشان را خرج روضه امام حسین و کار فرهنگی برای نسل دهه نودی ها کنند. وی مناعت طبع بالائی دارد و سعی می‌کند بهترین‌ها را برای حضرت خرج کند لذا همیشه تلاش می‌کند بهترین و جذاب‌ترین کار‌ها را تولید کند.


وی بیشتر برای چه سن و سالی دغدغه کار دارند؟

دغدغه زیادی برای تولید محتوا برای کودکان، نوجوانان و جوانان یعنی بازه سنی حدود ۷ تا ۲۰ سال دارد. امسال هم کتاب داستانی به نام " قهرمانان کربلا " را خواندند که بازخورد خیلی زیادی تاکنون داشته است. همچنین امسال نماهنگ خواهر – برادری را که اشعارش را آقای سید جواد پرئی سروده‌اند تولید شد که در چند ماه گذشته شاهد بوده‌ایم که چقدر بازتاب و واکنش مثبتی در جامعه داشته است. در نشستی هم که قبل از محرم امسال با آقای پویانفر داشتیم خیلی دوست داشتیم برای نسل جوان با موضوع نماز، کاری کنیم به همین علت نوحه‌ای ساختیم با این اشعار:

اشهد انک قد اقمت الصلوة مهر سجادمه تربت کربلات
من سرباز فارس الحجازم باب القبله قبلهء نیازم
باشه ظهر اربعینت‌ ای کاش زیر قبة آخرین نمازم
حی علی، حی علی نماز ظهر اربعین کربلا

و الی آخر.

امیدواریم مورد رضایت حضرت، ولی عصر (عج) قرار بگیرد. امروز متاسفانه به علت فضای مجازی رها شده، خوراک‌های غیر فرهنگی و غیراخلاقی آن با هجمه زیادی در درون جامعه در حال تزریق است لذا وظیفه ما فقط و فقط کار فرهنگی برای نسل کودک و نوجوان و جوان است و لاغیر. به معنی واقعی کلمه، امروز ما نباید خواب داشته باشیم و باید دائم دغدغه کار برای این نسل را در سر بپرورانیم. یعنی اگه می‌خواهیم سرباز خوبی برای امام زمان (عج) باشیم به نظر من امروز وظیفه تمام دوستان شاعر این است که تا میتوانند برای این نسل کار فرهنگی انجام دهند. البته نه فقط شعرا بلکه هر کسی می‌تواند در این باره کاری کند باید قدم بردارد و با هر توانی که دارد وارد میدان شود؛ و باید بدانیم جذب این نسل فقط و فقط با امام حسین (ع) است و کشتی نجاتی که می‌توانیم نسل آینده را به سمتش هدایت کنیم کشتی امام حسین (ع) است؛ و باید بدانیم اسم حضرت ایشان شیرین است و ما می‌توانیم بهترین خوراک‌های فرهنگی را از این طریق به بچه‌های مان بدهیم لذا تنها راه سعادت، راه امام حسین (ع) است و قطعا اسلام هم با همین نام زنده خواهد ماند.


آقای پویانفر از چه سالی و چگونه معروف شدند؟

فکر کنم از حدود سال ۹۵ بود که با کار " عشق یعنی به تو رسیدن " خیلی مطرح و دیده شدند و سعی کردند کار‌های بعدی خود را نیز با همین کیفیت تولید کنند تا مخاطبانشان ریزش نکنند.


درباره شغل وی هم اطلاعات دارید؟

بله. وی یک مغازه اغذیه فروشی در خیابان کریم خان دارند.


درباره تاسیس و چگونگی نامگذاری هیات ریحانه النبی(س) کمی توضیح دهید؟

اسم این هیات را حاج آقا حجت کسری که استاد بنده و آقای پویانفر بودند انتخاب کردند. این هیات در محل امامزاده صالح تجریش واقع است و در هر مناسبت و ایام خاصی مانند ایام شهادت و ولادت اهل بیت علیهم السلام برنامه دارد. همچنین هرهفته ۳ شنبه‌ها از بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد گیاهی واقع در میدان تجریش - ابتدای خیابان حضرت ولیعصر (عج) هیات برنامه دارد.


در پایان اگر مطلبی باقی مانده است بفرمائید؟

انشاءالله عاقبت بخیر شویم و مرگ ما منتج به شهادت شود.

 

خیلی ممنون ومتشکر که در این گفتگوی صمیمی شرکت کردید.
ت ۸۹۹۱

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار