مدیر مدرسه علمیه شفیعیه یزد گفت: امام حسین(ع) چنان مکتب عاشورا و نهضت حسینی را پیش برد که حقانیت و اهداف بلند آن برای همگان تبیین شد و به همین دلیل دشمن در برابر آن درمانده است.
کد خبر: ۹۵۲۹۴۴۹
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، حجت‌الاسلام محمدعلی سلطانی، با بیان اینکه واقعه عاشورا پیام‌های متعددی برای نسل امروز و آینده دارد و می‌توان از آن درس‌های فراوان گرفت، گفت: به تعبیر بزرگان عاشورا دانشگاهی است که کلاس ها‌ی متعدد دارد و محتوا‌های فراوان در آن یاد گرفته می‌شود که مهم‌تر درس این است که باید به گونه‌ای عمل شود که دشمنان بر جامعه ما مسلط نشوند.

مدیر مدرسه علمیه شفیعیه یزد ادامه داد: اسلام دیگر نباید هزینه‌ای، چون واقعه عاشورا را برای اصلاح افراد بپردازد، همه در جامعه اسلامی باید در جهت اصلاح باشند، معروف‌ها را انجام دهند و منکر‌ها را ترک کنند، کار جامعه اسلامی نباید به جایی کشیده شود که منکرات زیاد و معروف‌ها کم شود و خون مطهر امام حسین (ع) و اصحاب ایشان را برای احیای معروف‌ها و از بین بردن منکر‌ها نیاز داشته باشد.

وی افزود: در واقع یکی از مهم‌ترین پیام‌های عاشورا این است که همه مسلمین جهان به خصوص در کشور ما، در جهت انجام معروفات و ترک محرمات و منکرات بربیایند تا جامعه به سوی رشد، تعالی و ترقی پیش رود.

سلطانی با بیان اینکه ظلم ستیزی و استکبار ستیزی را بسیار واضح می‌توان در کلام امام حسین (ع) و نهضت عاشورا مشاهده کرد، گفت: ظلم ستیزی در واقعه کربلا جایگاه والایی دارد، امام حسین (ع) فرمودند: «وَ یَزیدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُ خَمْر قاتِلُ النَّفْسِ المحَرَّمَةِ مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ، وَمِثْلی لا یُبایِعُ لِمِثْلِهِ، ...، إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَیْهِ راجِعُونَ وَ عَلَى الاِسْلامِ اَلسَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاُمَّةُ بِراع مِثْلَ یَزیدَ» در حالى که یزید مردى است فاسق، مى‌گسار، قاتل بى گناهان و آن کسى است که آشکارا مرتکب فسق و فجور مى‌شود. بنابراین، هرگز شخصى مانند من، با مردى همانند وى بیعت نخواهد کرد!... زمانى که امّت اسلامى گرفتار زمامدارى مثل یزید بشود باید فاتحه اسلام را خواند.» که نشان می‌دهد مهم‌ترین علت قیام سیدالشهدا علیه السلام ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی است.

وی با بیان اینکه دشمن در برابر مکتب و تفکر عاشورا مستأصل و درمانده است، تصریح کرد: سیدالشهدا (ع) این نهضت را به گونه‌ای مدیریت کرد که حقانیت ایشان برای همگان معلوم شد، در طول نهضتش هیچ‌گاه از رفتار انسانی، عاطفه و انسانیت خارج نشد، سخنان حضرت به گونه‌ای بود که توانست نهضت را کاملا تبیین کرد و اهداف آن را مشخص کند و این موضوع موجب درماندگی دشمن شده است.

مدیر مدرسه علمیه شفیعیه یزد افزود: امام حسین (ع) در واقعه کربلا رعایت مسائل انسانی را کرد، هیچگاه شروع کننده جنگ نبود و این‌ها هست که مکتب حسینی را ماندگار کرده است، حتی روز عاشورا هم شروع کننده جنگ نبود، در آن روز هم به نصیحت جبهه مقابل پرداخت تا آن‌ها را بیدار کند و به صورت کامل تبیین‌کننده نهضت عاشورا باشد و اجازه ندهد هیچ کس از آن استفاده کند.

وی افزود: یکی دیگر از مواردی که واقعه عاشورا را عاشورا کرد، به شهادت رسیدن حضرت علی اصغر (ع) طفل شش ماهه و معصوم امام حسین (ع) بود که اوج بی‌رحمی و عدم انسانیت یزدیان را به صورت واضح و کامل نشان داد.

سلطانی تأکید کرد: امام حسین (ع) چنان مکتب عاشورا و نهضت حسینی را پیش برد که حقانیت و اهداف بلند آن برای همگان تبیین شد لذا این مکتب همیشه ماندگار است و هیچ کس نمی‌تواند در آن خللی ایجاد کند، امیدواریم از این مکتب و تفکر، که تفکر انسان‌های حر و آزاده است بتوانیم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: نهضت امام حسین (ع) حقیقتا می‌تواند همه مسلمین را تحت لوای خود جمع کند، چرا که هدف اصلی امام حسین (ع) اسلام بود و ایشان در کلامشان صحبت از اسلام می‌کنند و بحث شیعه و اهل تسنن مطرح نبود، ایشان با سخنانشان به همه نشان دادند که از پیامبر اکرم (ص) تبعیت می‌کنند که مورد قبول امت اسلام است.

مدیر مدرسه علمیه شفیعیه یزد عنوان کرد: امام حسین (ع) به نقل از پیامبر فرمود: اگر کسی کمک نکند که ستمگر و کسی که حلال خدا را حرام می‌کند جای خود بنشیند این حق بر خداست که آن فرد هم فردای قیامت در جهنم در کنار ستمگر قرار گیرد، و نشان می‌دهد همه در این زمینه وظیفه داریم و نهضت امام حسین (ع) عاملی برای وحدت است چرا که همه جوامع اسلامی از این نهضت حسینی که برخاسته از کلام پیامبر و سیره پیامبر (ص) و خداست باید پیروی کنند و از آن درس بگیرند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار