مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از حفر ۱۱۵ حلقه چاه در دشت‌های دارای پتانسیل آبی به منظور جبران کوتاه‌مدت حق‌آبه ایران از هیرمند توسط وزارت نیرو خبر داد.
کد خبر: ۹۵۲۸۹۷۳
|
۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴

علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار بسیج در زاهدان گفت: با توجه به بدعهدی کشور افغانستان در خصوص تحویل حق‌آبه هیرمند، برنامه‌ریزی برای تأمین آب منطقه سیستان و زاهدان انجام گرفت.

وی بیان کرد: طی سنوات قبل، طرحی جهت جبران کمبود آب شهر زاهدان از دشت حرمک آغاز که با توسعه این پروژه جایگزین طرح اضطراری شد و ۱۵ حلقه چاه با دبی ۴۰۰ لیتر بر ثانیه از این دشت وارد مدار بهره‌برداری قرار گرفت و همزمان برداشت آب از چاه‌نیمه کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: طرح دومی که اکنون در حال اجرا است، حفر ۳۵ حلقه چاه با دبی ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه در دشت هامونِ هیرمند و حفر ۱۵ حلقه چاه در منطقه شیله با پیش‌بینی ۳۵۰ تا ۴۰۰ لیتر در ثانیه است که مجموعا با چاه‌های حرمک دو مترمکعب در ثانیه آب تولید شود و از این میزان ۵۰ درصد برای سیستان و نیمی دیگر برای زاهدان وارد مدار شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اضافه کرد: با توجه به ظرفیت خطوط انتقال موجود، امکان انتقال آب برای سیستان ۱۰۰۰ لیتر بر ثانیه از آبخوان‌های هامونِ هیرمند و شیله است.

قاسمی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه‌های در دست اجرا گفت: چاه‌ها حفر شده، ۴۹ کیلومتر عملیات برق‌رسانی به اتمام رسیده و پیشرفت فیزیکی خطوط انتقال آب ۸۰ درصد است، پیش‌بینی می‌شود تا مردادماه آب برای شیرین‌سازی آماده تحویل شود.

وی با اشاره به طرح میان‌مدت تهلاب نیز گفت: با توجه به وسعت آبخوان تهلاب در شرق استان، تامین آب از محل این آبخوان شرقی، توسط وزارت نیرو در حال برنامه‌ریزی است که توسط شرکت آب‌نیرو انجام خواهد شد.

این گزارش حاکی است؛ در جریان اجرای طرح اضطراری تأمین آب سیستان و زاهدان احداث دو آب‌شیرین‌کن نیز پیش‌بینی شده است که در حال طی کردن فرآیند خرید تجهیزات است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار