آیین علم‌بندی در مراغه به تبعیت از خیمه‌بندی کربلا

تبریز- همزمان با سوم ماه محرم هرسال، عزاداری منحصربه فردی در مراغه برگزار می‌شود؛ آیینی با عنوان علم‌بندی که خیمه‌بندی در کربلا را تداعی می‌کند و طی سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث‌ فرهنگی کشور به ثبت رسید.
کد خبر: ۹۵۲۸۳۱۴
|
۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، تا ساعاتی دیگر در میدان‌ها و محله‌های قدیمی شهر مراغه از جمله محله‌های «دروازه» و «چهل‌پا» علم ابوالفضل العباس (ع) با حضور خیل عظیمی از عزاداران حسینی افراشته می‌‎شود.

قربانی کردن گوسفند، نوحه‌سرایی در پای علم حضرت عباس (ع) و بستن پارچه نذری به بدنه علم از جمله آیین‌هایی است که از سالیان دور در آیین علم‌بندی محرم در این شهرستان توسط عزاداران و مردم حسینی این شهرستان و شهرهای همجوار انجام می‌شود.

این آیین عزاداری با وِرد «لمّا نزلنا کربلا فی کربلا حلّ‌البلا / نازل شدند حضرت امام حسین(ع) با اهل بیت‌اش به زمین پربلا» از گذشته های دور در مراغه برگزار می شود و برخی دیگر از شهرها نیز از آن الگوبرداری کرده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه بیان کرد: آیین علم‌بندی با گذشت زمان‌های بسیار همچنان شکل سنتی خود را حفظ کرده است و در سوم محرم هرسال، باشکوه بسیار و حضور گسترده مردم برگزار می‌شود

به گفته «جواد محرم‌پور» این آیین همزمان با سوم ماه محرم و با هدف یادآوری رسیدن کاروان امام حسین(ع) به کربلا و برافراشته شدن علم امام برگزار می‌شود و هزاران نفر از مردم شهرستان نیز با حضور در این آیین، نذرها و قربانی‌های خود را در پای علم ادا کرده و میان مردم تقسیم می‌کنند.

علم میدان تاریخی دروازه مراغه تا پایان صفر برافراشته باقی می‌ماند که نمادی از علم حضرت ابوالفضل(ع) در کربلاست.

ارسال نظرات
آخرین اخبار