مدیر کارگروه حکمرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان :
زنجان - مدیر کارگروه حکمرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان؛ با بیان اینکه شایسته سالاری راه مبارزه با فساد اداری است گفت: وقتی شخصی به مقام مدیریت می‌رسد باید کار بلد و تربیت شده مقام و مسئولیت جایگاه مورد نظر باشد.
کد خبر: ۹۵۲۸۰۰۵
|
۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰

 

شایسته سالاری راه مبارزه با فساد اداری است

به گزارش خبرنگار بسیج زنجان؛ جلسه کارگروه حکمرانی بسیج اساتید استان با موضوع نحوه‌ی تدوین طرح مقابله با فساد اداری در سالن کنفرانس دانشگاه آزاد زنجان برگزار شد.


در این جلسه فرشید جعفری پابندی اظهار داشت: هدف ما در امر مدیریت و حکمرانی حرکت به سمت شایسته سالاری، سلامت و پاکدستی در ادارات است تا به ایده آل‌های مورد نظر برسیم و شکاف بین دولت و ملت کم شود.

وی افزود: اگر مدیر فاسد باشد این به مرتبه‌های پایین جامعه نیز سرایت کرده و به کف جامعه خواهد رسید.

مدیر کارگروه حکمرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان گفت: با توجه به جلسات برگزار شده عوامل فساد احصا شده و هدف ما این است که با جمع آوری آن‌ها برای هر چه بهتر شدن عملکرد ادارات در اختیار متولیان امر قرار گیرد.

وی به برخی مشکلات اشاره کرد و گفت: شفاف نبودن قوانین، ضعف قوانین، ناکار آمدی آموزش و تربیت نیروی انسانی، انتصابات ناسالم، عدم شایسته سالاری، عدم اهلیت، عدم هم افزایی ایجاد موازنه کاری بین دستگاه‌های مختلف است.

جعفری ابراز داشت: نبود انسجام لازم در دستگاه‌های نظارت‌های باعث شده نتوانند به صورت دقیق و شفاف بر کار دستگاه‌های اداری نظارت کرده و عوامل فسادزا را به طور کامل شناسایی کنند.


وی در ادامه بیان کرد: توجه به مشکلات نیرو‌های انسانی ادارات، نظارت‌های مردم بر کار ادارات، تربیت مدیران شایسته کار بلد و پاک دست باعث کم شد فساد خواهد شد.


مدیر کارگروه حکمرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان گفت: کادرسازی در ادارات باید صورت گیرد و در هر دستگاه اداری وقتی شخصی به مقام مدیریت می‌رسد باید کار بلد و تربیت شده این کار باشد و پله‌های ترقی را طبق سلسله مراتب رعایت کرده باشد نه اینکه یک شب به سمت‌های بالا برسد.


فساد اداری کلید تمام مشکلات و عقب ماندگی‌ها است


در ادامه دکتر شفاهی از اساتید دانشگاه با بیان اینکه فساد اداره کلید تمام مشکلات و عقب ماندگی‌ها است تصریح کرد: متاسفانه برخی مدیران که در جا‌های کلیدی قرار دارند عقبه مدیریتی خوبی ندارند.


وی افزود: اگر فکری به حال حل مشکل ریشه‌ای فساد نشود بیشتر از این گرفتار آن خواهیم شد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: به وجود آمدن فساد اولین نقش به مدیریت برمی‌گردد، زیرا اگر مدیر بتواند جنبه مبارزه با فساد را داشته و آن را اجرا کند جامعه‌ی سالم خواهیم داشت.

وی بیان کرد: عزم عمومی مبارزه با فساد با محوریت مدیران لازم است و مدیران باید در مقابل فساد پاسخگو باشند و همچنین لازم است مدیران برای انتخاب افراد زیردست خود حساسیت‌های لازم را داشته و در قبال کار‌های آن‌ها مسئول باشند.

قدرت و ثروت سر منشا فساد

در ادامه رضا بیات عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت:دو عامل قدرت و ثروت سرمنشا فساد است که در اشکال مختلف و متفاوت خود را نشان می‌دهد که رشوه دادن و گرفتن یکی از آن‌ها است.

وی با بیان اینکه خویشاوند گماری و اختلاس فساد شایع و رایج در دستگاه‌های اداری است گفت: البته فساد هنوز در جامعه نهادینه نشده و باید با راه حل‌هایی جلوی گسترش بیشتر فساد گرفته شود.

این استاد دانشگاه گفت: تقویت نظارت درونی (تقوا)، تبعیت از قانون، بالا بردن سطح آگاهی مردم، آشنایی با حق و حقوق شهروندی، اصلاح نظام اداری و به روز رسانی و با سیاست زدایی از نظام اداری می‌توان جلو فساد را گرفت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار