خبرهای داغ:
صنایع دستی یکی از هنر‌های اصیل ایران است و از حوزه‌هایی که می‌تواند علاوه بر آورده‌های اقتصادی نقش موثری در انتقال فرهنگ و تمدن ایران داشته باشد. خانم شاهرودی یکی از هنرمندان و فعالین حوزه صنایع دستی کشور است که آثار متعددی در زمینه‌های مختلف دارد. گفتگویی جالب و خواندنی با این هنرمند داشتیم که از نظرتان می‌گذرد.
کد خبر: ۹۵۲۸۰۰۴
|
۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶

در هنر طبق نیاز جامعه باید پیش رفت

خودتان را معرفی کنید:
اعظم قربانیان هستم اهل شاهرود، کارشناس ارشد پژوهش و هنر صنایع چوب و احجام چوبی، خراطی، مدرّس دانشکده فنی حرفه‌ای دخترانه شاهرود، مدیر مسول آموزشگاه و کارگاه کیمیای هنر، مدرّس میراث فرهنگی، حدود ۲۰ سال است در حوزه صنایع دستی مشغول به کار هستم، در حوزه چوب، معرق، مشبّک، قلم‌زنی بر روی فلز، مس، طراحی روی پارچه و... فعالیت دارم و بیشتر صنایع دستی را پوشش می‌دهم و حوزه فعالیت من گسترده است.
در دانشگاه نیز در رشته‌های صنایع دستی در دانشگاه پیام نور؛ دانشگاه فنی طراحی لباس و دانشگاه غیرانتفاعی، گرافیک با دانشجویان کار می‌کنم، همچنین دبیر فرهنگ و هنر و مدرس میراث فرهنگی نیز هستم.

هدف شما از انتخاب این رشته و صنایع دستی چه بوده است؟
یک هنرمند باید تلاش کند چرا که در حوزه هنر باید مقاوم بود در هنر فراز و فرود‌های زیادی وجود دارد شاید کسی کار را آن طور که باید درک نکند؛ ولی اگر عشق و علاقه در کار باشد مهم‌ترین چاشنی هنر علاقه و خلاقیت است که می‌تواند در این زمینه به هنرمند کمک کند؛ وقتی با بچه‌ها در مدرسه کار می‌کنم تلاش می‌کنم الفبای هنر را به ان‌ها اموزش دهم تا در پایه‌های بالاتر یک زمینه‌ای از هنر داشته باشند و با اگاهی به جلو قدم بردارند؛ در نتیجه وقتی اگاهی باشد بهتر میتوانند شغل و بازار هدف را انتخاب کنند و همین بازار هدف می‌تواند برایشان انگیزه ایجاد کند.

آیا شما در زمینه شغلی خود بازار هدف را پیدا کرده اید؟
اوایل خیر، اما بعد از مدتی بله. در دنیای هنر بر حسب نیاز جامعه باید پیش رفت؛ چرا که میل جامعه الان به سمت وسایل تزینی و کاربردیست که جنبه کاربردی آن مهم‌تر است.

ایجاد علاقه در هنرجو و مشتری
در عرصه خراتی چوب کار می‌کنم بر حسب نیاز مردم شاید همه نتوانند تابلوی گران تهیه کنند؛ اما می‌توانند ظرف چوبی را تهیه کنند. اگر جنبه کاربردی را انسان نگاه کند، می‌تواند بازار خودش را پیدا کند بخصوص در صنایع چوب. باید برای مشتری و هنر جو در آموزشگاه علاقه‌مندی ایجاد کرد.

در هنر طبق نیاز جامعه باید پیش رفت
ما در حوزه صنایع دستی و سنتی چقدر موفق بوده‌ایم؟
به نظر من دولت می‌تواند در قالب هدایایی که به خانواده‌ها و ارگان‌ها دولتی می‌دهد به جای کارت هدیه از آثار هنری استفاده کند. اگر بخواهیم یک هنر را ترویج دهیم با خرید‌ی که از هنرمند یا صنعتگر انجام می‌دهیم می‌توانیم هنر اورا ترپیج داده و از هنر او حمایت کنیم، چراکه نمایشگاه‌ها موقت است. اولین چیزی که مخاطب دارد دغدغه فروش و بازاریابی است اگر بتوانیم بازار فروش این محصولات را بزرگ کنیم خیلی تاثیر گذار است.

در هنر طبق نیاز جامعه باید پیش رفت

علاقه‌مندی بیشتر کارآموزان شما در کدام حوزه از حوزه‌های صنایع دستی است؟
بیشترین طرفداران عرصه هنر مربوط به چوب و نقاشی بر روی پارچه است چراکه  برای خانوم‌ها کاربردی است. در بحث آموزش با بنیاد شهید قرارداد دارم  شاید برای من از نظر مالی چیزی نداشته باشد، اما حد اقل می‌توانم ترویج دهنده رشته‌های صنایع دستی باشم. اگر رسالتی را که داریم خوب پیش ببریم می‌توانیم ترویج دهنده رشته‌های صنایع دستی باشیم. اگر مردم و مسولین از صنایع دستی حمایت کنند خود می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت صنایع دستی باشد.

در هنر طبق نیاز جامعه باید پیش رفت
اِلِمان سرو شهید نماد ایثار و شهادت یکی از آثار ارزشمند خانم قربانیان است.
اِلِمان سرو شهید، به عنوان نماد آزادگی، پایداری و استقامت شهید توصیف میشود که به صورت حجم و ترکیب آهن و هنر زیبای معرق کاشی و آینه هنرنمایی می‌کند دراین اثر ۷۵۰ قطعه کاشی بریده شده و نوع برش کاشی‌ها به صورت گنبد می‌باشد و با انبر و سوهان پرداخت کارانجام شده است که قسمت پشت سرو هم ازمعرق آینه با طرح گل لاله طراحی شده و زمینه کار پتینه مشکی و طلایی انجام شده است. درقسمت وسط کاشی‌ها رنگ کاشی آینه‌ای مشکی کارشده که یادآور سوگ و عزا می‌باشد.

این اثر توسط خانم اعظم قربانیان کارشناس ارشد پژوهش هنروصنایع دستی طراحی و اجرا شده است و هرساله در مناسبت‌های متفاوت شهرداری شاهرود در سطح شهرستان جانمایی می‌شود، که نمادی از شهادت و ایثار را به یادگار می‌گذارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار