معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج روند بیماران خاص در استان کهگیلویه و بویراحمد را افزایشی دانست و گفت: هم اکنون 10 هزار بیمار خاص در استان وجود دارد ضمن اینکه سالانه یکهزار بیمار به بیماران سرطانی در استان افزوده می شود.
کد خبر: ۹۵۲۶۲۸۰
|
۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج یاسوج، نشست کارگروه بیماریهای خاص و صعب العلاج استان با حضور مسعود نوری مدیرکل امور اجتماعی استانداری، محمود شهامت معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، سالار جوکار مدیرعامل مجمع خیرین سلامت کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مسئولان دستگاه های اجرایی مرتبط در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.
در این نشست معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ابتدا گزارشی از تعداد بیماران دیالیزی در کهگیلویه و بویراحمد ارایه داد و گفت: 280 بیمار دیالیزی در این استان وجود دارد که از این تعداد 140 نفر در یاسوج، 60 نفر در گچساران، 60 نفر در دهدشت، مابقی نیز در شهرهای باشت و لنده و ... هستند.
محمود شهامت افزود: تعداد تخت های ویژه بیماران دیالیزی نیز 57 دستگاه است که 27 تخت در یاسوج، 12 تخت در گچساران، 12 تخت در دهدشت، 4 تخت در لنده است ضمن اینکه در سفر دوم ریاست جمهوری 4 تخت نیز در شهرستان بهمئی فعال خواهد شد.
وی ابراز داشت: با توجه به اینکه وجود بخش همودیالیز در سیستم دولتی هزینه های زیادی را به همراه دارد، واگذاری آن به بخش خصوص می تواند از لحاظ هزینه ای به نفع دولت باشد.
شهامت با اشاره به اینکه فعال کردن بخش خصوصی کمک به دانشگاه علوم پزشکی است، افزود: فرسودگی و از کار افتادگی دستگاه های دیالیز چالش عمده ای است که در بیمارستان های کهگیلویه و بویراحمد با آن مواجه هستیم و تاکنون استقبال خوبی از اداره یا دایرنمودن این مرکز در بخش خصوصی نشده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه دستگاه های دیالیز داخلی کیفیت لازم را ندارند و هزینه های مصرفی بالایی دارند، گفت: باید از ظرفیت خیرین سلامت یا سازمان های امدادی برای خرید دستگاه های دیالیز پیشرفته و جدید درجهت کمک به دانشگاه علوم پزشکی استان استفاده کرد.
شهامت ابراز داشت: هزینه های مصرفی همودیالیز برای هر بیمار در هر نوبت 800 هزار تومان است در حالی که پرداختی بیمه ها به بیمارستان 790 هزار تومان است. با وضعیت فعلی مواد مصرفی دیالیز به قیمت روز محاسبه می شود که این تفاوت قیمت مشکلاتی را در بخش درمان دولتی بوجود می آورد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج روند رشد بیماران خاص در استان کهگیلویه و بویراحمد را افزایشی دانست و گفت: هم اکنون 10 هزار بیمار خاص در استان وجود دارد ضمن اینکه سالانه یکهزار بیمار به بیماران سرطانی در استان افزوده می شود.
شهامت، تعداد بیماران تلاسمی در استان را 230 نفر و تعداد بیمارن ام اس را 800 نفر عنوان کرد.
وی بیان کرد: اگر از ظرفیت خیرین برای خرید دستگاه های بخش شیمی درمانی، همودیالیز و ... استفاده شود و این دستگاه ها در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان قرار گیرد می توانیم خدمات مطلوب تری به جامعه هدف ارایه دهیم.
مدیرعامل مجمع خیرین سلامت کهگیلویه و بویراحمد و نماینده سمن های سلامت در این کار گروه، نیز بر لزوم فعال نمودن انجمن حمایت از بیماران کلیوی در استان تاکید کرد و گفت: ورود بخش خصوصی برای کمک به درمان بیماران خاص حرف درستی است و می تواند روند خدمات رسانی به این بیماران را تسریع کند.
سالار جوکار افزود: بیماران خاص هزینه های زیادی را برای طی کردن روند درمان خود متحمل می شوند که باید از همه ظرفیت ها برای کمک به مددجویان نیازمند استفاده شود.
وی بیان کرد: تجهیز همراه سرای بیمار یاسوج و همکاری در روند ساخت و ساز مرکز جامع بیماران خاص مرکز استان، همت مضاعف واحدهای مرتبط در دانشگاه علوم پزشکی استان را می طلبد.

محسن عزیزی سرپرست اداره کل بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر عدالت در سلامت، تصریح کرد: در این دولت برنامه هایی تدارک دیده شده تا توجه بیشتری به بیماران خاص و صعب العلاج شود.
عزیزی ابراز کرد: این بیماران با بارگذاری مدارک و اسناد مورد نیاز در سامانه "شهروندی سازمان بیمه سلامت ایران" و تایید بیماری و نوع خدمات درمانی که دریافت می کنند از خدمات این صندوق بهره مند می شوند.
وی ادامه داد: از سال ۱۴۰۱ تاکنون هفت هزار 200 نفر از این بیماران در استان شناسایی و نشاندار شدند و زیرپوشش خدمات صندوق قرار گرفتند.
سرپرست اداره کل بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: چنانچه این بیماران نشاندار شوند در مراکز دولتی بیش از ۹۰ درصد هزینه های دارویی مرتبط با بیماری توسط سازمان بیمه گر پرداخت می شود.
عزیزی بیان کرد: در بخش خصوصی هم تا ۸۰ درصد خدماتی که مرتبط با بیماری شان است همچون شیمی درمانی، رادیو تراپی ، اسکن های خاص و آزمایشات مرتبط شامل این موضوع می شود.

وی ادامه داد: بیماران دیابتی به خصوص افرادی که انسولین مصرف می کنند و دچار بیماری های وابسته به دیابت هستند نیز سال آینده برای حمایت بیشتر نشاندار می شوند.
در این نشست هر یک از حاضرین گزارشی از خدمات دستگاه اجرایی مربوط در زمینه کمک به بیماران خاص در استان کهگیلویه و بویراحمد ارایه دادند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در پایان این نشست گفت: بعد از امنیت، سلامتی مهم ترین مقوله ای است که جامعه با آن سرو کار دارد و همه باید در زمینه تامین سلامت مردم پای کار باشند.
مسعود نوری در ادامه ضمن انتقاد شدید از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: علوم پزشکی دبیر کمیته بیماران خاص است و الان باید در این جلسه گزارش دهد که چه اقداماتی صورت گرفته اما متاسفانه در طول یک سال گذشته هیچ گزارشی از روند کاری انجام نداده است.
وی گفت: انتظار داریم دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با جدیت موضوعات مربوط به بیماران خاص را پیگیری و اقدامات صورت گرفته را برای شفاف سازی به حوزه استانداری و مردم گزارش کند.

تبتبتتتبتبتتتبتبتتتبتبتتتبتبتتتبتبتتتبتبتتتبتبتتتبتبتتتبتبتتتبتبتتتبتبتتتبتبتت

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار