خبرهای داغ:
کریمی: بیشتر صنایع فلزی را خودمان طراحی و تولید می‌کنیم؛ اما شرکت‌هایی هستند که تمام قطعات را جز به جز وارد می‌کنند و این‌جا مونتاژ می‌کنند در این‌جا آن‌ها هم تولید کننده داخلی محسوب می‌شوند ما هم تولید کننده داخلی بعد آن شرکت وارد مناقصه می‌شود با توجه به قیمت پایین برنده می‌شود
کد خبر: ۹۵۲۵۶۸۰
|
۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵

نقش عمده بسیج کارگری در جلوگیری از سیاسی شدن اعتراضات هپکو مشهود بود

ابوالفضل کریمی فعال کارگری شرکت هپکو با ۱۹ سال سابقه کار در گفتگو با خبرگزاری بسیج گفت: مجموعه شرکت هلدینگ هپکو مجموعه شرکت‌هایی است که به صورت تخصصی از قبل انقلاب در حوزه ماشین آلات راه‌سازی، معدنی، کشاورزی تولید می‌کرده است؛ و بعد از انقلاب و بعد از جنگ وارد پروژه‌های صنعتی شده است.

وی با بیان اینکه مجموعه شامل دو بخش صنعتی و کشاورزی است افزود: در بخش صنعتی توانایی ساخت انواع قطعات سدها، تعمیرات، بیلر‌های شرکت‌های نیروگاهی و... را داریم.

کریمی عنوان کرد: سال گذشته یک پروژه داشتیم «میز شتاب دهنده سرن اروپا» که یک پروژه بین المللی است. بخش اصلی فعالیت شرکت، ساخت ماشین آلات راه‌سازی، معدنی، کشاورزی است.

هپکو پیش از سال ۸۵ بشدت در زمینه ماشین آلات کشاورزی کار می‌کرد؛ لودرهای، غلتک‌ها، بیل‌های سبک در سال ۸۵ که شرکت واگذار شد دچار یک سری مسائل گردید که باعث شد شرکت از رونق و تولید خارج شود و اعتصابات اعتراضات کارگری هپکو شکل بگیرد که تا سال ۹۵ ادامه داشت.

کریمی عنوان کرد: با توجه به بودجه‌های عمرانی که به شدت در کشور افت کرده است هپکو تصمیم گرفت وارد معادن شود؛ لذا شروع به ساخت انواع لودر‌هایی کرد که مختص استفاده در معادن است.

وی خاطر نشان کرد: بسیج کارگری و مجموعه سپاه و پایگاه از همان سال‌های شروع اعتراضات کارگری نقش بسزایی را ایفا کرد و اجازه نمی‌دادند اعتراضات وارد فاز سیاسی شود، که نقش عمده بسیج کارگری در جلوگیری از سیاسی شدن اعتراضات مشهود بود.

کریمی با توجه به اینکه هپکو وارد بحث معادن شده گفت: طی دو سال گذشته قدم‌های خوبی در بحث تامین ماشین آلات برداشته شد؛ اما در حال حاضر چالش‌هایی بر سر راه وجود دارد که یکی از آنان واردات است.

وی ادامه داد: بیشتر صنایع فلزی را خودمان طراحی و تولید می‌کنیم؛ اما شرکت‌هایی هستند که تمام قطعات را جز به جز وارد می‌کنند و این‌جا مونتاژ می‌کنند در این‌جا آن‌ها هم تولید کننده داخلی محسوب می‌شوند ما هم تولید کننده داخلی بعد آن شرکت وارد مناقصه می‌شود با توجه به قیمت پایین برنده می‌شود با توجه به اینکه نه هزینه آب، برق، کارگر داده فقط قطعه را وارد کرده این‌جا جمع کرده است.

کریمی گفت: با توجه به چالش‌هایی که گفته شد این‌ها باعث می‌شود، شرکت هپکو به عنوان یک تولید کننده داخلی واقعی نتواند به بازار هدف خود دست پیدا کند، از طرفی معادنی که بعضا دارای رانت هستند مدام می‌گویند که شرکت‌های معدنی به خاطر عدم واردات و یا حمایت دولت از هپکو نمی‌توانند درست کار کنند در حالی که هپکو در دوسال گذشته پکیج بسیار خوب و تخصصی به معادن ارائه کرده است.

وی عنوان کرد: بعضی از معدن‌داران از طرفی داد و هوار می‌کنند ما ماشین آلات نداریم از طرفی به مجموعه شرکت هپکو نمی‌آیند. به خاطر دست‌های پشت پرده و واردات سود‌هایی که برایشان دارد.

وی ادامه داد: شرکت هپکو و دولت می‌گویند  آن چیزی که در داخل توان تولیدش نیست وارد کنید، اما شاهد هستیم آقایان هر روز دنبال یک عیب و ایراد از محصولات داخلی هستند، زیرا بدنبال بحث واردات ماشین آلات خارجی هستند چرا که سود بسیاری دارد.

وی افزود: دولت حمایت می‌کند، اما کسانیکه دارای تریبون رسانه‌ای هستند این‌طور القا می‌کنند که شرکت هپکو توان تولید محصول مورد نظر ما را ندارد، اما ما می‌گوییم آیا شما سراغ ما آمدید که ما توان تولید داریم یا نداریم؟

وی عنوان کرد: وقتی می‌خواهم همه محصول را بدست مشتری برسانم آن را با یک گپ ۵ یا ۶ ماهه می‌رسانم که از نظر استاندارد جهانی چیز بدی نیست؛ اما آقایان می‌گویند ما همین امروز دستگاه را می‌خواهیم، این سبب می‌شود که نیایند سراغ ما، چون قبل از آن رفتند از دُبی وارد کردند، دپو کردند حالا می‌گویند هپکو نتوانست به ما محصول بدهد. چون آن‌ها پول دارند، اما ما گردش مالیمان آن طور نیست سازمان تامین اجتماعی باید به عنوان سهام‌دار عمده مجموعه هپکو بخشی از سرمایه را تامین کند تا ما بتوانیم محصول را جلوتر تولید کنیم تا بهانه از واردات‌چی‌ها گرفته شود.

کریمی خاطر نشان کرد: بزرگترین هدف من به عنوان کارگر فعال این است هپکو را سرپا نگه دارم تا نامش در سبد خریداران باشد، بزرگترین هدف ما این است که هپکو تعطیل نشود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار