خبرهای داغ:
اسماعیل صدیقی می‌گوید: قرارگاه جهادی ما توانایی دارد در یک روز، صفر تا صد یک ساختمان را احداث کند.
کد خبر: ۹۵۲۰۸۶۹
|
۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰


این فعال برجسته گروه‌های جهادی با حضور در خبرگزاری بسیج، در گفتگو با خبرنگار ما، درباره جزئیات فعالیت قرارگاه جهادی شهید علی غیوراصلی، که یکی از موارد موفق گروه‌های جهادی کشور است، گفت: این قرارگاه بیش از ۶۰۰ نفر را جذب خود کرده است به نحوی که هر کدام از این افراد، حداقل یکبار در اردو‌های جهادی شرکت کرده اند.

وی افزود: در این قرارگاه حدود ۲۰ گروه جهادی از جمله گروه کامیون‌داران، برق کاران، مهندسین، بهداشت و گروه هائی مثل گروه ترک اعتیاد و گروه تهیه جهیزیه داریم به نحوی که هم اکنون ۲۰ برقکارحرفه ای، ۱۵نفر تاسیسات کار و ۵ مهندس ساختمان و عمران داریم.

این بسیجی فعال تصریح کرد: بیشتر فعالیت ما در محدوده شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی انجام می‌شود، اما در برخی دیگر از مناطق نیز فعال هستیم و هر هفته شنبه، شورای سیاستگذاری قرارگاه را برگزار و پس از طرح و بررسی درخواست‌ها و تصویب موارد نیاز به کمک، اقدام‌های خود را آغاز می‌کنیم.

وی که خود جزو گروه راویان دفاع مقدس است، درباره نحوه شکل گیری این قرارگاه، می‌گوید: پس از بارش‌های سیل آسای اواخر سال ۹۷ مادر شهیدی با ما تماس گرفت و درخواست کرد که خانه ایشان را که در آستانه خراب شدن بود بازسازی کنیم و بنده پس از طرح این موضوع در گروه راویان دفاع مقدس، ۶ نفر اعلام همکاری کردند و کار را آغاز کردیم و پس از اتمام این طرح، در حالیکه شاهد گریه شوق مادر شهید بودیم به تدریج تماس‌های مادران شهدای دیگر را جوابگو شدیم و پس از مدتی، تعداد ما به حدود ۵۰ نفر رسید و درکنار این تماسها، سوژه‌های کاری خود را از کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز تهیه می‌کردیم و بدین گونه کار ما آن قدر اوج گرفت که هم اکنون تعداد نیرو‌های جهادی ما به بیش از ۶۰۰ نفر رسیده است که هرکدام حداقل یک بار در اردو‌های جهادی شرکت کرده اند.

مسئول قرارگاه جهادی شهید غیور اصلی همچنین تصریح کرد: ما نیازمالی نداریم حتی وقتی سردار زهرایی مسئول سازمان بسیج سازندگی قصد داشت به ما کمک کند به ایشان گفتم ما نیاز مالی نداریم، اما نیاز به تجهیزاتی مثل خودرو‌های کمپرسی، لودر و ماشین برای حمل و نقل نیرو‌ها داریم و باید بگویم تنها جایی که تاکنون به داد ما رسیده، سپاه پاسداران بوده به نحوی که تاکنون چند انبار و سوله برای جمع آوری و نگهداری لوازم مورد نیازمان تخصیص داده است.

وی درباره راهکار‌های افزایش بهره وری طرح‌ها گفت: ما لوازم قابل استفاده ساختمان‌هایی که قرار است تخریب و مجدد احداث شود را از صاحبان آن می‌گیریم و پس از نوسازی و بازسازی، در طرح‌های ساختمانی خود از آن‌ها استفاده می‌کنیم که این موضوع می‌تواند تجربه‌ای برای دیگر گروه‌های جهادی باشد و ما تاکنون به ندرت شده است که وسیله‌ای نو خریداری کنیم.

صدیقی افزود: به برکت شهدا، روز به روز کار و فعالیت و تعداد ما در حال زیاد شدن است و علت آن، به اخلاص نیرو‌ها برمی گردد و افراد مختلف به قولی " له له " می‌زنند که روز جمعه شود تا بیایند و در طرح‌های جهادی شرکت کنند.

این راوی خاطرات جبهه و جنگ همچنین تصریح کرد: در ایام رمضان به جز شب‌های قدر، بین ۲۰ تا ۲۵ شب و هر شب بین ۳ تا ۴ ساعت مشغول کار بودیم به نحوی که درهمین ماه رمضان ۴ واحد ساختمانی را به اتمام رساندیم و ما این توانائی را داریم اگرساختمانی، پی و زیرساخت آن اجرا شده باشد، با بکارگیری نیرو‌های حرفه‌ای خود، یک ساختمان را از ابتدا تا انتها با رعایت تمام مقررات ساخت و ساز، در مدت ۲۴ ساعت تکمیل و تحویل دهیم.

وی با اشاره به اینکه ما در کنار کار‌های عمرانی، کار‌های فرهنگی از جمله روایتگری و خاطره گویی از فضای جبهه و جنگ را نیز در دستور کار داریم گفت: این کار تاثیرات خوبی روی افراد می‌گذارد.

این فعال گروه‌های جهادی کشور با بیان اینکه کار‌های ما در شهرستان مرزی خواف که در استان خراسان رضوی که هم مرز افغانستان است، دنبال می شود، افزود: نبود سرویس بهداشتی در برخی از مناطق محروم، موضوع نامطلوبی است و مردم این مناطق از این بابت در رنج و عذاب هستند لذا ساخت سرویس بهداشتی و حمام در اولویت‌های کار‌های ما قرار دارد به نحوی که در یکی از جمعه های خرداد امسال ۴ سرویس بهداشتی در این مناطق احداث کردیم.


مسئول قرارگاه جهادی شهید غیور اصلی گفت: بعد از این دو مورد، ساخت خانه و آن هم در متراژ ۴۵ تا ۶۰ متر در اولویت کاری ماست و علت ساخت این واحد‌ها در این مقیاس این است که بتوانیم با مدیریت امکانات و لوازم، تعداد بیشتری خانه و سرپناه برای نیازمندان احداث کنیم.

صدیقی که سالها در دانشگاه‌های مختلف، استاد بوده است، تصریح کرد: شعار قرارگاه ما  این است که " روستاییان باید در روستا بمانند "، چون اگر روستایی در روستا نماند فرآیند تولید کشور مختل می شود و مشکلاتی مانند حاشیه نشینی در کنار شهرها به وجود می آید.

وی همچنین گفت: ازاولویت‌های اعزام گروه های جهادی ما این است که هرچه روستا دورتر، و هرچه تعداد فرزندان آن شخص دریافت کننده خدمات، بیشتر باشد اول سراغ آن ها می رویم و همچنین سعی می کنیم به خانواده های محروم، در اصطلاح به جای خوردن ماهی، " ماهیگیری را یاد دهیم مثلا در فرآیند کارهای جهادی اگر فردی را ببینیم که رشته قالیبافی می داند، سعی می کنیم با کمک دستگاه‌های حمایتی، برای وی یک دار قالی تهیه کنیم یا اگر کسی فرضا نحوه ترشی درست کردن بلد باشد ما محصول تولیدی وی را با کمک دوستان مان در مراکز فروشگاهی و مغازه های مختلف به فروش می رسانیم تا آنها صاحب درآمد شوند همچنین اخیرا، موضوع ساخت تنور نانوائی سنتی را آغاز کرده ایم که این مورد، خوشبختانه با استقبال خوب روستائیان مواجه شده است.

مسئول قرارگاه جهادی شهید غیور اصلی همچنین با اشاره به فعالیت کارگروه تهیه جهیزیه می گوید: بیشتر اعضای این گروه را بانوان تشکیل داده اند و برای تخصیص جهیزیه، نخست کسانی که چند سال از تاریخ عقد ازدواج آنها گذشته است و به علت نبود جهیزیه نتوانسته اند به خانه بخت بروند را در اولویت دادن جهیزیه قرار می دهیم.

این فعال گروه های جهادی درباره ترکیب حضور افراد در این گروه ها هم افزود: در قرارگاه جهادی شهید غیوراصلی، از تمام اقشار و سلیقه های فکری از جمله اساتید دانشگاه، طلاب، سرداران دفاع مقدس، جانبازان، کاسبان بازار، دانش آموزان و دانشجویان و.... حضور دارند اما بیشتر تلاش ما استفاده از دانشجوها و دانش آموزان است به نحوی که حدود۵۰ درصد نیروهای ما از جوانان می باشد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی جوان ها در جریان کار شما نیستند و شاید وقتی این گونه کارها را می بینند تعجب می کنند آیا با انها صحبتی دارید یا خیر؟ گفت: به این جوانها می‌گویم اگر توانستند فقط یک بار این کارهای جهادی را تجربه کنند بعد از آن، نگاه آنها به این گونه فعالیت ها مثبت می شود چون ما مواردی داشته ایم که افرادی بودند به برخی از کارها و روشها " ان قلت " داشتند اما وقتی آمدند با گروه های جهادی از نزدیک آشنا شدند، نظرشان مثبت شد و به نوعی جذب این گونه کارها شدند.

هرجا اردوی جهادی می رویم پس از اتمام کار، می گوییم ما فرزندان سید علی هستیم لذا اگر می خواهید دعائی بکنید نخست برای ایشان دعا کنید.

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: با اقداماتی که از سال ۹۷ تاکنون انجام داده ایم بیش از ۱۰۰ نفر از جوانان، عضو بسیج شده اند و هم اکنون حاضر نیستند از بدنه بسیج و نظام جدا شوند و در کنار کمکهای مالی و جانی، حتی وسیله نقلیه خود را در اختیار گروه های جهادی قرار می دهند و همچنین یکی از دراویش اهل تصوف، جذب گروه ما شد و پس از مدتی از دنیای دراویش فاصله گرفت و هم اکنون تبدیل به یک نیروی انقلابی تمام عیار شده است لذا ما با عمل ثابت کرده ایم که می شود جوان‌ها را جذب انقلاب و نظام کرد و هرجا اردوی جهادی می رویم پس از اتمام کار، می گوییم ما فرزندان سید علی هستیم لذا اگر می خواهید دعائی بکنید نخست برای ایشان دعا کنید.

صدیقی همچنین با اشاره به اینکه ما در اجرای طرح های جهادی به نحوی اقتصادی کار می کنیم که اجازه نمی‌دهیم حتی یک دانه آجر یا یک کیلو شن و ماسه هدر رود، افزود: بیشتر کارهای ما در روز جمعه انجام می شود و اسم آن را " ندبه عملی" گذاشته ایم به نحوی که برخی جمعه ها ابتدا دعای ندبه می خوانیم و سپس ندبه عملی که همان کارهای اجرائی است را آغاز می کنیم.

وی می گوید: قرارگاه ما بیشتر در بخش ساخت و سازعمرانی فعال است و تاکنون حدود ۱۵۰ خانه را توانسته ایم بهسازی، نوسازی و احداث کنیم.

مسئول قرارگاه جهادی شهید غیور اصلی گفت: از سال ۹۷ تا کنون، تمام این اقدامات با کمک های مردمی بوده است و ما حتی یک ریال، کمک دولتی دریافت نکرده‌ایم.

اسماعیل صدیقی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد زراعت و اصلاح نباتات است در پایان این گفتگو می‌گوید: حدود ۳۰ سال در جهاد سازندگی کار کرده و همچنین راوی جنگ بوده است اما فضای معنوی کارهای جهادی به نحوی است که پس از دوران دفاع مقدس، هیچ کاری به جز اردوهای جهادی برای وی لذت بخش تر نمی باشد.

ت/8991

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار