مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در خصوص وضعیت بحرانی منابع آبی گفت: ۹۰ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است.
کد خبر: ۹۵۱۹۸۵۷
|
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵

علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار بسیج در زاهدان، با اشاره به وضعیت آب سیستان و بلوچستان بیان کرد: دوره خشکسالی از سال ۷۶ شروع شد و طی سه سال اخیر با تشدید این معضل طبیعی، بی‌سابقه‌ترین خشکسالی طی حداقل ۲۰ سال گذشته را پشت سر گذاشتیم.

وی گفت: با درنظرگرفتن میزان آبی که به سفره‌های زیرزمینی تزریق می‌شود، حجم آب ذخیره شده پشت سد‌ها و میزانی آبی که وارد منابع تأمین آب می‌شود، بالغ بر ۹۰ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مصرف سالانه آب شرب شهری و روستایی این استان را ۲۲۴ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: از این میزان، حدود ۱۰۵ میلیون مترمکعب از منابع آب‌های زیرزمینی، حدود ۸۸ میلیون مترمکعب از طریق آب‌های سطحی و تقریباً ۳۱ میلیون مترمکعب نیز مجدداً از آب‌های زیرزمینی و شیرین‌سازی آب دریا تأمین می‌شود.

وی اذعان کرد: در حال حاضر حدود ۶۵ میلیون مترمکعب در سال کمبود آب داریم و اگر الگوی مصرف را رعایت کنیم با همین میزان تولید آب می‌توانیم با کمترین تنش تابستان امسال را پشت سر بگذاریم.

قاسمی با اشاره به شهر‌های درگیر تنش آبی استان گفت: تمام شهر‌های استان به جز تعدادی از شهر‌های کوچک از جمله شهر خاش، کل منطقه سیستان، زاهدان، مهرستان، هیدوچ، چابهار، کنارک، آسپیچ محمدی سراوان و… دچار تنش آبی هستند، شرایط اقلیمی و منابع آبی بحرانی است و سال‌به‌سال نیز این معضل جدی‌تر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، متوسط سرانه مصرف آب کشور را ۱۵۰ لیتر در شبانه‌روز برای هر نفر اعلام کرد و افزود: این سرانه باتوجه‌به وجود عواملی از جمله شرایط اقلیمی و وضعیت آب‌وهوایی مرکز استان به‌ازای هر نفر در شبانه‌روز حدود ۲۰۰ لیتر است.

وی با بیان اینکه، در تابستان، ضریبی تحت عنوان پیک روزانه نیز به این رقم اضافه می‌شود که این ضریب برای استان ما تا ۱٫۷ درصد است، افزود: به آن معناست که ۷۰ درصد به سرانه اضافه می‌شود و مصرف هر فرد به ۳۴۰ لیتر نفر در روز می‌رسد؛ اگر یک خانوار ۴ نفره را در نظر بگیرید مصرف روزانه آب حدود ۱٫۴ مترمکعب می‌شود و اگر ۳۰ روز را در نظر بگیرید حدود ۴۰ مترمکعب می‌شود.

قاسمی با تأکید بر لزوم اصلاح رویه مصرف آب، اظهار کرد: باتوجه‌به کمبود و اهمیت حفظ منابع ارزشمند آبی لازم است، مصرف بهینه آب و به دنبال آن رساندن سرانه مصرف آب مطابق استاندار کشوری، به رقم ۱۵۰ لیتر نفر در شبانه‌روز در برنامه هر فرد باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار