بهره وری و توسعه با تکیه بر تکنیک خودباوری:

عملیاتی شدن ۱۰۰ طرح تحقیقات کشاورزی در استان مرکزی

باعث افزایش عملکرد در زمینه یک بیماری و آفت خاص مقاوم شده که به خشکی و تنش‌های خشکی مقاوم شده‌اند و علاوه بر این عملکرد آن در واحد 100افزایش پیدا کرده است و حداکثر بهره‌وری از نهاده‌های کشاورزی می‌باشد.
کد خبر: ۹۵۱۳۹۷۴
|
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛غلامرضا گودرزی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: سالانه بیش از 100طرح تحقیقاتی اجرا می‌شود سال گذشته 127 طرح تحقیقاتی را در استان اجرا کرده‌ایم.

 گودرزی اظهار کرد: از تعداد 127طرح تحقیقاتی تعداد 40طرح در واقع پایان یافته و نتایج آن انتشار پیدا کرده است.

وی ادامه داد: نتایج طرح‌های تحقیقاتی در قالب دوره‌های آموزش بهره‌برداران و انتقال یافته به کشاورزان ارائه شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی عنوان کرد:این طرح‌ها در قالب کارهای آموزشی به نوعی انتقال دانش و افزایش ضریب دانش در بین کشاورزان می‌باشد.

گودرزی بیان کرد: طرح‌ها در زمینه زراعت، باغبانی، منابع طبیعی، فنی مهندسی، گیاه پزشکی، علوم دامی، اقتصادی، اجتماعی، و آب و خاک اجر می‌شود.

وی با اشاره به دستاوردها و نتایجی که طرح‌های تحقیقاتی برای بهره‌برداران بخش کشاورزی دارد گفت: باعث افزایش عملکرد در زمینه یک بیماری و آفت خاص مقاوم شده که به خشکی و تنش‌های خشکی مقاوم شده‌اند و علاوه بر این عملکرد آن در واحد 100افزایش پیدا کرده است و حداکثر بهره‌وری از نهاده‌های کشاورزی می‌باشد.

گودرزی افزود: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان دارای 8ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی می‌باشد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطر نشان کرد :آزمایشگاه آب و خاک در اراک، ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی در علی آباد اراک، ایستگاه تحقیقاتی انار ساوه، ایستگاه تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین، ایستگاه تحقیقات منابع طبیعی در خُسبیجان، علوم دامی فدک، ایستگاه تحقیقاتی آبخوان داری خشکرود زرندیه و آزمایشگاه ثبت و گواهی بذر ایستگاه‌های هستند که کار‌های تحقیقاتی را در استان انجام می‌دهند.

وی در پایان گفت: ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک در زمینه غلات شامل جو و گندم کارهای تحقیقاتی در آن انجام می‌شود.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بزرگترین مرکز پژوهشی در حوزه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در استان است که دارای سه معاونت پژوهش و فناوری، آموزشی و برنامه‌ریزی، ۲ پردیس تحقیقاتی و آموزشی لوبیای خمین و انار ساوه، پنج ایستگاه تحقیقاتی، هفت آزمایشگاه تخصصی، هفت کلکسیون بزرگ در سطح کشور شامل (انار، لوبیا، گل محمدی، گیاهان دارویی، آویشن، صنوبر، پسته وحشی) است و در حال حاضر 35محقق در مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مشغول به فعالیت هستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار