گفت و گوی خبرگزاری بسیج با مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا؛

فعالیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا در 207 روستای محروم آذربایجان شرقی

تبریز- قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا در 207 روستای محروم آذربایجان شرقی فعالیت دارد که برنامه های آن از طریق امام روستا و با شعار از مردم،با مردم و برای مردم اجرا می شود.
کد خبر: ۹۵۰۱۸۹۵
|
۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶

خبرگزاری بسیج، برای آشنایی بیشتر با فعالیت ها و مناطق تحت پوشش قرارگاه قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا گفت و گویی با سید مهدی حسینی؛ مسئول این قرارگاه ترتیب دادیم، آنچه می خوانید حاصل این گفت و گوست؛

دلائل تشکیل قرارگاه پیشرفت و آبادانی را توضیح دهید

قرارگاه از سال 1395 به دستور رهبر انقلاب در 207روستای محروم استان در پنج محور با موضوعات فرهنگی اجتماعی، تعلیم و تربیت، عمران زیرساخت، اقتصاد و اشتغال و بهداشت و سلامت جهت رفع محرومیت از چهره روستاها و حرکت برای بازگرداندن هویت روستا(روستا قبلا تولیدکننده بود ولی الان مصرف کننده است) و خارج کردن روستا از محرومیت و تلاش برای ایجاد پیشرفت و عمران و آبادی روستا شکل گرفت و قرارگاه به مانند یک خیمه گاه و ستون این خیمه امام روستاست.

 

در مورد امام روستا بیشتر توضیح دهید

امام روستا یک نفر از برادران طلبه اهل علم، مبلغ و روحانی است که طبق روایت حضرت علی(ع)؛ «من نصب نفسه للناس اماما فلییداء بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره» بعنوان علمدار در وسط میدان محرومیت زدایی برای راهبری و راه گشایی و تربیت نسل جوان انقلابی پای کار ایفای  وظیفه می کند.

امام روستا موتور محرک تمام فعالیت ها در روستا ست و با تشکیل هسته های جهادی که متشکل از ریش سفیدان، جوانان، اعضای شورای اسلامی، دهیار، معلمان مدارس و مسئولان و موثرین در روستا می باشد در تلاش است تا کار توسط خود اهالی انجام یابد.

 عمده مشکل گروه های جهادی که شبانه روزی فعالیت می کنند این است که بعداز رفتن این گروه ها کار درروستا تعطیل است ولی وقتی ما هسته جهادی را از بین جوانان همان روستا تربیت داده و بتوانیم توانمندشان کنیم فردا اگر ما هم نباشیم این هسته جهادی به خودی خود پیگیر مسائل روستا خواهد بود.

 

درباره شعار قرارگاه بفرمایید

شعار قرارگاه پیشرفت و آبادانی از مردم،با مردم و رای مردم است.

از مردم یعنی اینکه تمام فعالیت های ما جنسش جنس مردمی است و حاکمیت دخالتی در آن ندارد و فعالیت ما در روستا با درخواست مردم شروع می شود.

با مردم  یعنی ما خودمان را در کنار مردم می دانیم و هرکاری انجام می دهیم این کارها را با کمک و همیاری خود مردم انجام می دهیم.

برای مردمیعنی کلیه منافع کارهای ما برای همه مردم می باشد برای طیف یا گروه خاص نیست قرار نیست ما در جامعه فقط عده ای را بهره مند و مابقی را بی بهره کنیم.

 

اهم فعالیت های قرارگاه چیست

فرهنگی و اجتماعی؛ استقرار امام روستا،احیای مسجد به این معنی که مساجد محور تمام فعالیت ها باشد، برگزاری مراسمات مذهبی، دینی، جشن های ولادت و گرامیداشت شهادت ائمه مومنین و کلاس های آموزشی و و فوق برنامه کمک به ترویج فرهنگ اعطای زکات و جمع آوری کمک های مومنانه.

فعالیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا در 207 روستای محروم آذربایجان شرقی

عمران زیر ساخت؛ ایجاد زیر ساخت های حیاتی و سپس زیر ساخت های پیشرفت و هم افزائی در امور و هم پوشانی در سایر کارگروه ها

اقتصاد و اشتغال؛ بیشترین محل ظهور و بروز  شعار قرارگاه در این کارگروه خودنمایی می کند چرا که از مردم یعنی:  شناخت ظرفیت های مغفول مانده مردمی(بالقوه)، با مردم یعنی: بکارگیری همین ظرفیت ها و فعال کردن آن ها با خود مردم تا در نتیجه برای مردم سودآور باشدبرای مردم یعنی: کارها به نوعی انجام گیرد که همه مردم روستا از این فعالیت ها بهره مند شوند(ایجاد صنایع تبدیلی کوچک و کار آمد). 

تشکیل کارگاه های تولید فرش، کیف و مصنوعات چرمی،میوه خشک کن و..

تعلیم و تربیت؛ رسیدگی به مدارس و تجهیز آن ها و برگزاری دوره های توانمندسازی معلمان و برگزاری دوره های تربیت و تعالی برای اولیای دانش آموزان

فعالیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا در 207 روستای محروم آذربایجان شرقی

بهداشت و سلامت؛ اصلاح تغذیه چرا که پیامبر اسلام می فرماید؛ «که المعده بیت کل داء».

اصلاح پنج امر ضروری در تغذیه مردم اصلاح روغن صتعتی به سنتی، اصلاح نان از سفید به سبوس دار، اصلاح نمک یدار به نمک دریا، وارد کردن سرکه طبیعی به جای سرکه های صنعتی و وارد کردن آن در سفره مردم و اصلاح نوع خوردن آب که خود بحث مفصلی دارد.

ترویج کاشت درخت های مثمر محصولات کشاورزی ارگانیک(بذر سالم) ترویج استفاده از کود حیوانی بجای کود صنعتی

فعالیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا در 207 روستای محروم آذربایجان شرقی

نمونه ای از اقدامات انجام یافته قرارگاه پیشرفت و آبادانی در سال 1401 را بفرمایید

1 ـ تامین 13 عدد مخزن 100 مترمکعبی و رفع مشکل آب شرب روستاهای هدف

2 ـ تامیین تجهیزات و امکانات آموزشی  13 عدد از مدارس روستاهای هدف

3 ـ توزیع بسته های معیشتی در روستاهای هدف

4 ـ کمک به برگزاری مراسمات معنوی فرهنگی شاد و مفرح برای عموم مردم در روستاهای هدف

5 ـ ساخت خانه محروم برای مستضعفین در روستاهای هدف

6 ـ ساخت غسالخانه

7 ـ  اجرای پروژ ه های آب کشاورزی قنوات چشمه

8 ـ اجرای پروژه های راه در حوزه راه روستایی و بین مزارع

 

از برنامه ها و سیاست های جدید 1402  بفرمایید

در سند جدید ابلاغی از ستاد قرارگاه مرکزی در کنار اجرای طرح های مختلف فرهنگی تعلیم و تربیت اقتصاد و اشتغال و عمران و زیر ساخت در گستره جغرافیایی استان و در 204 روستای هدف؛ سه روستا بعنوان روستای نمونه و الگو برای اجرای 80 برنامه کلی در قالب ماموریت های کارگروه های پنجگانه برای رساندن این روستاها به روستای تراز انقلاب اسلامی توجه ویژه ای شده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار