یادداشت/

تقارن بهار قرآن و بهار طبیعت فرصتی برای رشد و رویش معنوی

بهار فصل رویش و رستاخیز زمین است و ماه مبارک رمضان بهار قرآن، ماهی برای نو شدن، جوانه زدن و سبز شدن لذا این دو مناسبت بسیار زیبای ظاهری و باطنی فرصتی برای رشد و رویش معنوی است. 
کد خبر: ۹۵۰۰۲۲۷
|
۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ بهار فصل رویش و رستاخیز زمین است و ماه مبارک رمضان بهار قرآن، ماهی برای نو شدن، جوانه زدن و سبز شدن لذا این دو مناسبت بسیار زیبای ظاهری و باطنی فرصتی برای رشد و رویش معنوی است. 

جنس مهمانی خدا و کیفیت میزبانی او خاص و استثنایی است از رؤیت یک هلال آغاز می‌شود و تا رؤیت هلالی دیگر پایان می‌یابد. 

نوروز نیز در ادبیات دینی ما یک زمان مطرح نیست بلکه فرصتی است تا انسان یک گام جدید را برای شکوفایی و سازندگی و معنوی‌تر شدن خود بردارد.

تقارن عید طبیعت و نوروز با بهار معنوی قرآن، فرصتی برای تولد دوباره و تقویت اراده و اتخاذ تصمیم‌های بزرگ و عملی کردن آن است.

سنت‌ های خوب نوروز مانند غسل کردن، لباس پاکیزه پوشیدن، معطر شدن و روزه گرفتن همه به دنبال این است که ما حال خوشی پیدا کنیم، ماه مبارک رمضان هم به واسطه نیایش، دعا و تلاوت قرآن و مسجد رفتن سبب از بین بردن غم و اندوه و حزن می‌ شود. در تعابیر اهل بیت(ع) آمده است که "هر روزی که در آن معصیت خدا نشود عید است"، این به آن معنا است که ما به دنبال روزی به نام عید نوروز نیستیم، بلکه هر موقعیتی که ما را به خداوند نزدیک و از شیطان و هوای نفس دور می‌کند، عید است.

هم چنان که در عید نوروز خود را پاکیزه و آراسته می‌کنیم، آراستگی معنوی نیز با تلاوت قرآن، دعا و نیایش همراه است. تا وقتی انسان، به‌ خوبی بر هوای نفس خود مسلط نشده و بندگی، ملکه و خوی او نشده است از لغزش‌ ها در امان نیست؛ ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای تمرین رویارویی با نفس در پیچ و خم‌ ها و بزنگاه‌ های لغزش و گناه است.

قرآن بهترین مونس انسان در تنهایی‌ ها و نگرانی‌ ها، شفای تمام دردها و درمان همه مشکلات روحی و روانی زندگی و تأمین کننده همه نیازمندی‌ های معنوی انسان است و چه ماهی بهتر از رمضان برای انس گرفتن با این کتاب الهی و دستیای به دستور العمل و برنامه جامع و کامل زندگی و چراغ راه هدایت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار