خبرهای داغ:
تبریز- شهید درگاهی روز ۲۸ بهمن سال ۵۶ مردم روستا را براي اربعين (چهلم) شهداي قم فرا می خواند و فرداي آن با تعدادي از اهالي روستا به تبريز آمده و در تظاهرات علیه حکومت پهلوی به شهادت می رسد.
کد خبر: ۹۴۹۳۴۱۳
|
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸

خبرگزاری بسیج، رقیه غلامی؛ انقلاب شکوهمند اسلامی از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ شاهد رویدادهای مهم و حساسی بوده که هریک از آن ها شاهرگ حیاتی در تقویم تاریخمان قلمداد می شود، رویدادهایی که در زمان خود نبض انقلاب را به تپش واداشت و معنا کرد.

قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ از جمله رویدادهای مهمی است که مردم غیرتمند تبریز از کوچک و بزرگ، پیر و جوان و زن و مرد در چهلم شهدای قم(شهدای ۱۹ دی) آن را آفریدند و موجب سرعت بخشی جریان انقلاب شدند و امروز بسیاری از تحلیل گران از آن به عنوان نقطه عطف تاریخ انقلاب نام می برند چنانکه حضرت امام خمینی(ره) نیز در پیامی به مردم آذربایجان درود و سلام فرستاده و با خانواده شهدا ابراز همدردی کردند.

خبرگزاری بسیج به همین منظور برای ارج نهادن به قیام مردم تبریز و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آن، صفحه خود را به یکی از شهدای این روز مزین کرده است تا گوشه ای از اوج شکوه این حماسه بزرگ را ارج نهد.

جعفر درگاهی از روستای «کندرود» خود را برای مراسم چهلم همراه با دیگر روستائیان رساند تا انزجار خودشان را به رژیم طاغوت اعلام و نشان دهند که روستائی ها نیز می توانند در سرنوشت کشورشان دخیل باشند.

شهيد جعفر درگاهي سال ۱۲۸۵ در روستاي كندرود تبريز به دنيا آمد و مانند همه كودكان روستا كمي كه بزرگتر شد به پدرش در كار كمك و به علت نبود مدرسه در روستا از درس خواندن محروم ماند و بعد از پشت سرگذاشتن دوره نوجواني و ورود به دوره جواني، خدمت سربازي به صورت رسمي براي همه واجب و اجباري شد و او با شش نفر از همسالان روستايي خود به سربازي رفت و به عنوان توپچي انتخاب شد و پس از گذشت يك سال ازدواج كرد.

وي پس از گذشت چند سال از دوره سربازي به علت مهارتي كه در كار با توپ و اسلحه به دست آورده بود، براي مقابله با پيشه وري، چهارماه دوره احتياط را گذراند.

شهيد درگاهي كشاورزي مي كرد و فصول سرد سال را كه فراغت داشت مشغول بازكردن جاده به هنگام بارش برف و ريزش كوه مي شد، چنانكه بارها راه شيبلي را كه بند آورده بود با جمع كردن جوانان روستا، باز و توانست جان بسياري را از خطر مرگ نجات دهد.

وي در مسجد روستاي كندرود جلسات روشنگري برگزار و با بيان وقايع سال ۴۲ و تبعيد امام(ره)، مردم را نسبت به كارهاي رژيم طاغوت آگاه مي كرد تا جايي كه روز ۲۸ بهمن سال ۵۶ مردم روستا را براي اربعين (چهلم) شهداي قم فرا می خواند و فرداي آن با تعدادي از اهالي روستا به تبريز آمده و در تظاهرات با تحريك مردم براي پرتاب آجر به طرف ماموران رژيم پهلوي، از بازار تا ميدان قطب تحت تعقيب قرار مي گيرد و بالاخره در ميدان قطب، تقاطع شهيد جديري با اصابت گلوله از ناحيه پهلو زخمي شده، به شهادت مي رسد و پيكرش بعد از يك روز، از بيمارستان به مزارستان بقائيه مارالان و از آنجا به روستاي كندرود منتقل و به خاك سپرده مي شود.

روز ۲۹ بهمن شش نفر با رگبار مستقیم ماموران ساوراک به شهادت رسیدند و هشت نفر نیز از مجروحان بودند طی چند روز بعد به شهادت رسیدند. مشخصات شناسنامه ای شهیدان قیام تبریز به شرج زیر است؛


۱ . پرویز احسن زاده کلجاهی، ۲۷، متولد تهران، متأهل، دکورساز، مدفون در قبرستان وزیرآباد.
۲ . بهمن اره چی، ۱۸ ساله، متولد تبریز، کارگر ابزار فروشی.
۳ . محمد تجلا، ۲۲ ساله، متولد اردبیل، دانشجوی سال سوم رشته مهندسی.
۴ . محرم جبرائیلی، ۳۰ ساله، متولد اهر، متأهل، کارگر کبریت سازی، مدفون در قبرستان شتربان.
۵ . سید حسن جدیدی گلابی ، ۲۲ ساله، متولد تبریز، کارگر مسافرخانه.
۶ . جعفر درگاهی، ۶۵ ساله، متولد کندرود، متأهل، کشاورز، مدفون در روستای کندرود.
۷ . محمدباقر رنجبر آذرفا م، ۲۲ ساله، متولد تبریز، دانشجوی سال چهارم فلسفه، مدفون در قبرستان حجتی.
۸ . قربانعلی شاکری، ۱۹ ساله، متولد تبریز، کارگر قالی بافی، مدفون در قبرستان قم تپه.
۹ . سعید صالح الوندی، ۳۸ ساله، متولد تبریز، متأهل، معمار.
۱۰ . اصغر علی زاده شیخ احمدلو، ۱۷ ساله، متولد تبریز، قالی باف، مدفون در قبرستان طوبی.
۱۱ . ضربعلی فتحی، ۱۸ ساله، متولد ورزقان، قالی باف، مدفون در قبرستان حسینی.
۱۲ . بالا آقا کشاورزی قازانجانی، ۴۸ ساله، متولد هشترود، کارگر.
۱۳ . حبیب نقی نژاد، ۱۵ ساله، متولد تبریز، دانش آموز، مدفون در قبرستان قم تپه.
۱۴ . غلامعلی نجفیان پور، ۲۳ ساله، متولد اهر، قالی باف.

ارسال نظرات
پر بیننده ها