مشروح کامل خطبه‌های نماز جمعه شهر بوشهر مورخ ۲۳ دی ۱۴۰۱

نماز جمعه این هفته بوشهر به امامت آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه این شهر در جایگاه نماز جمعه بوشهر برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۸۳۴۱۱
|
۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰

مشروح کامل خطبه‌های نماز جمعه شهر بوشهر مورخ ۲۳ دی ۱۴۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، مشروح کامل خطبه‌های این هفته نمازجمعه شهر بوشهر بدین شرح است.

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«خطبه اول»

تبریک عرض می کنم میلاد آسمانی حضرت فاطمه زهرا (س) به همه شما دلدادگان مکتب اهل بیت (ع) و به همین جهت خطبه اول را پیرامون مقام زن در نظام آفرینش از دیدگاه اسلام نکاتی بیان می کنم.

در منظومه فکری و اندیشی اسلامی، زن دارای شاخصه هایی است که آن شاخصه ها و ویژگی ها عامل بیان یک شخصیت متعالی برای زن می باشد.

اولین آن ها زن واسطه آفرینش انسان است. خداوند نظام آفرینش انسانی را طوری قرار داده که زن واسطه آفرینش انسان باشد و به همین جهت وجود مبارک زن و رحم او منشأ، منزل و محل تکون وجود انسان است و لذا به زنی که مادر باشد« اُم» گفته می شود یعنی ریشه و اساس و بنیان انسان.

خداوند هم پدر را و هم مادر را تکریمشان را سفارش کرده است . خداوند می فرماید ما سفارش کردیم انسان را که تکریم کند پدر و مادرش را اما خداوند در ادامه این آیه نقش مادر را برجسته می کند، می فرماید: «حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًاعَلَىٰوَهْنٍ» مادر این چنین است که وجود انسان را با تمام سختی ها و مشکلات در رحم خود حمل می کند و از مرحله سخت به مرحله سخت دیگر، یعنی خداوند می گوید سفارش کردیم که انسان تکریم کند والدینش را اما به طور ویژه از مادر نام می برد.بعد می فرماید:« وَفِصَالُهُفِی عَامَیْنِ» بنگرید که این مادر از شیره جانش دو سال این فرزند را بزرگ می کند، تغذیه می کند و بعد می فرماید:« أَنِ اشْکُرْ لِی وَلِوَالِدَیْکَ» این وصیت ماست که شکرگزار من و پدر و مادر باشید «إِلَیَّالْمَصِیرُ»که بازگشت شما به سوی من می باشد.این نشان می دهد که پدر و مادر چقدر نقش دارد از نگاه اسلامی در منظومه زندگی بشر به ویژه مادر.

خداوند خطاب می کند به حضرت عیسی که من سفارشاتی به شما دارم و شما می دانید که حضرت عیسی به معجزه و خارق العاده به دنیا آمد، بدون پدر ولی خداوند مقدر کرد و چون مادر مقام دارد باید مادر داشته باشی ولو اینکه پدر نداشته باشی و به صورت معجزه آفریده شوی.حضرت عیسی وقتی در کودکی زبان گشود و صحبت کرد:« قَالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتَانِیَ الْکِتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیًّا وَجَعَلَنِی مُبَارَکًا أَیْنَ مَا کُنْتُ وَأَوْصَانِی بِالصَّلَاهِ وَالزَّکَاهِ مَا دُمْتُ حَیًّا وَبَرًّا بِوَالِدَتِ» این سفارش خداست، نماز بخوان، زکات بده و تا می توانی نیکی به مادرت بکن، خطاب به حضرت عیسی است ، پس بنابراین مقام زن در نظام آفرینش یک مقام بسیار والایی است و واسطه در آفرینش سلسله انسان در طول تاریخ حیات خودش دارد.

دومین ویژگی های زن این است که شما می بینید همه انسان ها مشتاق بهشت هستند که در آخرت به بهشت محشور شود اما در منظومه حدیثی بیان شده که بهشت مشتاق حضور چهار بانو می باشد، بهشت مشتاق حضور چهار بانو است نه مانند همگان که آرزوی بهشت دارند. حضرت خدیجه، حضرت مریم، حضرت آسیه و حضرت فاطمه بنت محمد (ص)، زن به همچنین مقامی می رسد که بهشت مشتاق حضور او می باشد.

سومین ویژگی بانو و زن این است که خداوند هدیه ماندگار خود را وقتی می خواهد به پیامبر آخرالزمان بدهد که نام و نشانش مانا باشد، دینش پایدار باشد به او یک دختر می دهد و وحی می کند «إِنَّاأَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ إِنَّشانِئَکَهُوَ الْأَبْتَرُ» ای پیامبر دشمنان تو ابتر هستند و ما به تو یک کوثر داده ایم، سرچشمه جوشان خیر و برکات که شایسته است نماز شکر بخوانی، نهر کنی، شتر یا دست را بالا ببری هنگام نماز و آن خیر کثیر بانو و دختری است.

چهارمین نکته ای که می شود نقش زنان را در این رابطه از نگاه اسلامی کشف کرد این است که در مجامع روایی ما زن صالحه و خوب فرموده اند خیر دنیا و آخرت است، یعنی زن دارای مقامی است که اگر شایستگی هایی که در وجودش است به فعلیت برساند خیر دنیا و آخرت است.

حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) فرموده اند: «ای موسی ما به فلانی خیر دنیا و آخرت داده ایم و او زن شایسته است.»

باز آن حضرت می فرماید: «المرأه الصالحهخیر منألفرجل غیر صالح» زن شایسته بهتر از هزار مردی است که شایسته نیست، این قدر زن جایگاه دارد.

باز در حدیثی دیگر می فرماید: «کُلَّماازدادَالعَبدُإیمانا ازدادَحُبّاللنِّساءِ» هر چقدر انسان مؤمن ایمانش بالاتر برود محبت و احترامش به زنان بیشتر می شود.

ببینید اسلام چه مقامی برای زن قائل شده، حالا شما در غرب ملاحظه کنید با زن چه می کنند. موجودی است که زمینه است برای مصرف کالاهای تولیدیشان، لباس و پوشاک و ابزارهایی که می دانید، دوم عاملی برای فروش کالاهایشان و استفاده تبلیغی از زن.

شخصیتی برای کام جویی و تأمین لذات جامعه مردان، بردگی مدرن و کارگری ارزان قیمت از زنان، آن ها را به بردگی کشیده اند ولی بردگی مدرن که کسی درک نمی کند و با پول ارزان آن ها را به کار می گیرند و هم اینک به عنوان ابزار سیاسی از آن ها استفاده می کنند، این فکر غرب است ، به دنبال این هستند که شخصیت متعالی زن و ارزش های باطنی زن تحت الشعاع اهدافی قرار بگیرد که باید زن ظاهر خود را نشان دهد و معیار را این می گیرند که جاذبه زن ظاهر است و ارزش زن به این است در حالی که ارزش زن بسیار فرا تر از این امور می باشد. آن ها به دنبال ابتذال هستند و به همین خاطر ایجاد انحراف و تحریف می کنند در حقایق ارزشمند زن می کنند و به دنبال بد حجابی و بی حجابی و برهنگی، عرضه کردن زن به جوامع و استفاده کرده ابزاری از آن ها و اسلام به دنبال ارزشمندی و کمال زنان در جامعه است.

به همین خاطر الآن در اروپا یک بحران وجود دارد، بحرانی به عنوان ابزار گرایی در جامعه زنان ولی در اسلام ممنوع است این کار، اسلام شخصیت زن را بسیار متعالی می داند و حضرت فاطمه زهرا (س) الگوی تمام عیار زن مسلمان است، زن تراز اسلام و زنی که مرضی خدا می باشد برای اینکه زنان دیگر او را الگو قرار دهند.

«خطبه دوم»

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

میلاد آسمانی حضرت فاطمه زهرا (س) به همگان به ویژه بانوان و روز مادر به جامعه ارزشمند مادران و زنان تبریک عرض می کنم و امید دارم همه ما در دنیا رهرو راه آن حضرت و در آخرت مورد شفاعتشان قرار بگیریم.

مقام ارزشمند حضرت صدیقه طاهره این قدر بالا است که سخن در رابطه با آن حضرت گفتن جز اعتراف به عجز در تبیین شخصیت آن حضرت چیز دیگری نیست. این قدر این یگانه عالم وجود دارای والایی مقام است که حضرت مهدی آل محمد (ص) می فرمایند:« فیابنه رسولِ الله اُسوهٌ حَسَنَهٌ» در وجود مبارک حضرت فاطمه این قدر فضایل است که برای من الگو است، همچنین شخصیتی است حضرت زهرا و الگویی است برای همگان.

یکی از سفارشات اکید حضرت زهرا این نکته است که زن شخصیت خودش را پاس بدارد، گذشته از اینکه دیگران شخصیت زن را پاس می دارند و حریم آن را حرمت می گذارند زن نیز این حریم را پاس بدارد ، آن را حفظ کند. یکی از عوامل حفظ حریم حرمت بانو حفظ عفاف و حجاب است. یک اصل مسلم شرعی، هم ادیان غیر اسلامی و هم دین اسلام به عنوان یک واجب شرعی ضروری در مذاهب اسلامی همگان بر آن قائل هستند و تمامی جبهه استکبار همان طور که بیان شد از همان ابتدا به دنبال این بودند که شخصیت و حرمت آسمانی زن به هر طریق ممکن شکسته شود، در تحصیلات، در تحقیقات، در پژوهش، حوزه اقتصاد، در عرصه خانواده و استحکام خانواده همه به دنبال این بودند که این حرمت و حریم شکسته شود و یکی از راهکارهای جهان استکبار که توسط مزدورانشان در غرب و در فضای تاریخ خاور میانه از جمله زمانی که آتاترک و رضاخان در ترکیه و ایران وجود پیدا کردند این کشف حجاب بود، از بین بردن حجاب و سپس شکستن حرمت عفت. به همین خاطر حجاب و عفاف یکی از عوامل مهم حفظ حریم حرمت بانوان است و حکمی است که در شرع و خداوند در قرآن بیان کرده و جهان غرب به دنبال این نکته است که این حرمت شکنی را در قبال بانوان صورت دهد و امیدوارم ان شاءالله مسئولان و تمام کسانی که در این رابطه نقش دارند به وظیفه خود عمل کنند و ان شاءالله جامعه زنان ما که بعد از انقلاب پیشرفت فوق العاده ای داشتند در تمام عرصه ها با این فرهنگ سازی ها بتوانند بیش از این ان شاءالله در اعتلای انقلاب اسلامی ایران و نظام مقدس اسلامی ایران نقش آفرین باشند.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با مردم عزیز قم همچنین جامعه ای از فرهیختگان بانو و مداحان اهل بیت (ع) نکات بسیار راهبردی بیان فرمودند که به برخی از آن ها اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند نقشه جامع دشمن شکست خورد چون محاسبات آن ها غلط و اراده جمهوری اسلامی قوی تر بود. دشمنان فکر می کردند با این کارها و اغتشاشاتی که می کنند می توانند ضربه ای به نظام جمهوری اسلامی وارد کنند، با توهین و تهدید می توانند آن استقامت و اقتدار مردم و مسئولین را بشکنند و با این حرکات ایذایی که انجام دادند می توانند خدشه ای به نظام وارد کنند و با این محاسبه غلط و فشار رسانه آمدند این کار کنند و دیدند که نه ، مردم محکم ایستاده اند ، اراده مردم در حفظ نظام و استقرار آن قوی تر است و بار دیگر متوجه شدند در محاسبه اشتباه کرده اند و این نکته همیشه بیان کرده ایم که مردم ایران با تمام توان حافظ آرمان ها و ارزش های انقلاب و مطیع رهبر خود مقام معظم رهبری هستند.

دشمن این را بداند که تا ولایت فقیه در ایران وجود دارد و رهبری همچون مقام معظم رهبری و مردمی بصیر چون این مردم فکر خود که بتوانند در ایران براندازی کنند ، این فکر با خود به گور خواهند برد.

فرمودند که هر کس اتحاد ملت را خدشه وارد بکند ، وحدت عمومی جامعه را دچار بحران کند و دو قطبی و چند قطبی ایجاد کند و به جان هم بیاندازد یا در میدان دشمن بازی کرده یا این فرد دارای اندیشه های نا صحیحی است.

وحدت موجب اقتدار داخلی و ملی خواهد شد حتی بیان کردند که اگر افرادی بودند و ضعیف الحجاب بودند، این ها هم از خود شما و فرزندان خود شما هستند و باید این ها را جذب کرد، شیعه و سنی باید کنار هم قرار بگیرند، اقوام ایران همه باید کنار هم قرار بگیرند ، این ها را باید خیلی پاس داشت، وحدت در جامعه.

فرمودند که هدف اغتشاشات نشان دادن ضعف نبود بلکه به دنبال تخریب قوت ها بودند و پیشرفت علمی را جلوگیری کنند در دانشگاه ها ، در آموزش و پرورش، پیشرفت های صنعتی را جلوگیری کنند با اعتصابات ولی مردم آمدند و مثل کوه ایستادند و این راه را به جلو بردند.

فرمودند که مداحی میراث شیعه است و باید مداحی با این هنر ترکیبی حفظ شود و رشد داده شود و موجب بصیرت و رشد معرفتی جامعه باشد.

محکوم می کنیم عمل قبیح و غیر انسانی یک نشریه مزدور و صهیونیستی فرانسه که بارها توهین به مقدسات کرده است. برای ما کشورهای استعماری مثل فرانسه هیچ جایگاهی در محاسبات سیاسی و فرهنگی ما ندارند چون این ها جز استعمار و خیانت و جنایت در تاریخ جهان ندارند اما اینکه توهین کنند و ما ساکت بنشینیم ، خیر ما این عمل را محکوم می کنیم و با صدای رسا اعلام می کنیم شما هر کاری که بخواهید بکنید ازآن خود شماست و بدانید که مردم ایران پای مقدسات خود ایستاده اند، پای قرآن، پای پیامبر، مرجعیت و رهبریت ایستاده اند و هیچ گاه به این عملیات تخریبی شما اهمیت نمی دهند و به شدت محکوم می کنند.

تقدیر و تشکر می کنم از برنامه بسیار ارزشمند فرهنگ فاطمی دیشب که توسط مردم عزیز ، نهادهای انقلابی و مردمی برگزار شد و آغازی بود برای کارهای مشترک مردمی و مدیریت فرهنگی مردمی، بسیار پر جاذبه و خوب و امیدوارم این کار ادامه داشته باشد و بسیار مؤثر بود. خداوند ان شاءالله موفق بدارد.

در سفری که به عسلویه داشتم، مردم عزیز عسلویه، شیعه و سنی با وحدت و ولایتمداری در خدمت نظام بودند اما نیازهایی داشتند در عرصه مدارس، مدارس تخریبی داشتند، راه، آب، محیط زیست، بسیاری از امور، ۲۴ نکته داشتند که به مسئولین سفارش شد و در این رابطه باید مسئولین ان شاءالله عنایت کنند که در کنار آن عظمت تولید ثروت برای ایران، مردم عزیز عسلویه نیز بهرمند باشند از این قضیه، بیکار آنجا نباشد ، مشکلات نباشد.

خدایا در ظهور آقا امام زمان «عج» تعجیل بفرما ...

ارسال نظرات