مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس آذربایجان شرقی:

پیشرفت‌های دفاعی امروز ریشه در دوران دفاع مقدس دارد

تبریز- مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس آذربایجان شرقی با اشاره به پیشرفت‌های صنعت دفاعی کشور گفت: دستیابی به بسیاری از فناوری‌های نظامی و غیرنظامی نتیجه‌ی استفاده از تجربیات دوران دفاع مقدس بوده است.
کد خبر: ۹۴۷۷۹۶۱
|
۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، رضا عباسی در جمع فرماندهان و کارکنان منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب ارتش به‌مناسبت هفته پژوهش و فناوری، با اشاره به نقش پدافند هوایی در تامین امنیت حریم هوایی کشور اظهار داشت: کارکنان پدافند هوایی در گذشته به‌عنوان بسیجیان نیروی هوایی بودند و همیشه به شکل جهادی در نقاطی که حتی امکان تردد با خودرو نبود، برای دفاع از آسمان میهن اسلامی حضور می‌یافتند و سامانه‌های خود را مستقر می‌کردند.

وی افزود: نیروی پدافند هوایی بعد از دفاع مقدس نیز به پیشرفت‌های روزافزون خود به‌ویژه در زمینه سامانه‌های راداری و منهدم‌کننده ادامه داد و از این بابت خداوند متعال را شاکریم که چنین همرزمان سخت‌کوش و تلاشگری در این بخش از نیروهای مسلح کشورمان داریم.

دریادار عباسی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تاثیر دفاع مقدس بر پیشرفت‌های حاصله در حوزه فناوری و پژوهش اشاره کرد و گفت: همواره از زبان فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس شنیده‌ایم که ما زمانی قادر به ساخت سیم خاردار نبودیم اما امروز می‌توانیم انواع تسلیحات راهبردی نظیر موشک طراحی و تولید کنیم‌؛ اما باید توجه کرد که طی این مسیر به آسانی نبوده است بلکه در نتیجه‌ی استفاده از تجربیات دفاع مقدس و تحقیقات و پژوهش‌های فراوان به دست آمده است.

وی با مروری بر ابتکارات و نوآوری‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس اضافه کرد: در اوایل دفاع مقدس شهید «چمران» که از نوابغ و نخبگان زمان بود، توانست برای اولین بار اقدام به ساخت «اژدر بنگال» جهت باز کردن معابر و از بین بردن میادین مین و موانع موجود کند. یا مثلاً پل خیبر که نیروهای جهاد سازندگی آن را طراحی کرده و ساختند، کمک شایانی به رزمندگان ما در این عملیات کرد. موارد این چنینی نخستین نمونه‌های پژوهش‌ها و پیشرفت‌های دفاعی ما در دفاع مقدس بودند که زمینه‌ساز پیشرفت‌های بعدی ما شدند.

این مقام مسئول افزود: همچنین ساخت موشک‌های بالستیک که امروز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تسلیحات راهبردی در سطح جهان شناخته می‌شوند، در بدو امر در دوران دفاع مقدس به همت شهیدان «طهرانی مقدم» و «شفیع‌زاده» به صورت مهندسی معکوس انجام شد و در ادامه پیشرفت‌های بزرگ‌تری نیز به دست آمد.

امیر عباسی با بیان اینکه پیشرفت‌های ما در دفاع مقدس به حوزه‌های نظامی محدود نبود، یادآور شد: ساخت بیمارستان‌های صحرایی و زیرزمینی، انجام انواع پیوندهای عضو و جراحی‌ها و ... همگی دستاوردهایی بودند که درنتیجه دفاع مقدس حاصل شد و پیش از آن سابقه نداشت چراکه در دوران رژیم پهلوی در بسیاری از حوزه‌های نیروی انسانی و تجهیزات به بیگانگان وابسته بودیم و جنگ موجب شد تجربه کسب کنیم.

وی افزود: یکی از دلایلی که عراقی‌ها آزادسازی خرمشهر توسط ایران را محال می‌دانستند این بود که براساس مهندسی رزمی قوی خود اقدام به ساخت دژها، سنگرها و پناهگاه‌های مستحکمی کرده بودند؛ از این رو ما هم پس از فتح خرمشهر در زمینه ایجاد دژها و استحکامات تجارب فراوانی کسب کردیم و بسیاری از تونل‌ها و راه‌های زیرزمینی بزرگی که امروز می‌سازیم، نتیجه همان تجربه‌هاست.

امیر عباسی خاطرنشان کرد: این پیشرفت‌ها و دستاوردها حاصل خون شهدای عزیز و چهره‌های گمنام است که در همین راه به شهادت رسیده‌اند.

وی اظهار کرد: تاثیر دفاع مقدس بر توسعه فناوری‌ها در کشورمان موضوع بسیار مهمی است که باید برای جوانان و پژوهشگران جوان تبیین و تشریح شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار