عشق هنری که به کسب و کاری سودآور تبدیل شد/کارآفرینی که برای بانوان شهرش اشتغال ایجاد کرد

مشاغل زیادی وجود دارد که می ‌توان با حداقل‌ ها شروع کرد و از منافع آن برخوردار شد؛ در این بین چرم دوزی از آن دسته مشاغل خانگی پر سود با درآمد بالا برای همه‌ افرادی است که هنر و خلاقیت را با هم آمیخته‌ و تولیداتی زیبا به بازار عرضه می کنند.
کد خبر: ۹۴۷۷۵۳۱
|
۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ کارآفرینی یکی از حوزه‌ هایی است که امروزه توجه زیادی به آن می ‌شود؛ به ‌خصوص کارآفرینی زنان و خوداشتغالی آنها بحثی است که راجع به آن زیاد سخن گفته می ‌شود؛ کم نیستند کسب ‌وکارهای خانگی که به تولید انبوه در کارگاه‌ ها رسیده‌ اند و منبعی برای کسب درآمد و فرصتی برای اشغالزایی شده اند.

مشاغل زیادی وجود دارد که می ‌توان با حداقل‌ ها شروع کرد و از منافع آن برخوردار شد؛ در این بین چرم دوزی از آن دسته مشاغل خانگی پر سود با درآمد بالا برای همه‌ افرادی است که هنر و خلاقیت را با هم آمیخته‌ و تولیداتی زیبا به بازار عرضه می کنند.

فیضی از بانوان کارآفرین و موفق شهرستان زرندیه است که توانسته با تلاش و پشتکار فراوان، در صنعت چرم دوزی برای خود و دیگر زنان شهرش ایجاد اشتغال نماید.

این کارآفرین زرندیه ای در عرصه هنرهای صنایع دستی از نوع چرم در گفت وگو با خبرنگار بسیج؛ در خصوص نحوه آغاز فعالیتش در حوزه اشتغال و کارآفرینی اظهار کرد: من در این عرصه تنها نیستم و به همراه دو خواهر و مادرم نزدیک به دوازده سال می شود که مشغول کار هستیم.

وی ادامه داد: خواهر کوچکم بر حسب علاقه دوره های آموزش چرم دوزی را شرکت کرد و به ما یاد داد؛ من و خواهر بزرگتر و مادرم کار را در منزل شروع کردیم؛ بعد از مدتی تصمیم گرفتیم که فروشگاهی برای عرضه تولیداتمان راه اندازی کنیم.

فیضی افزود: بعد از آن تصمیم گرفتم این حرفه را توسعه داده و به آموزش و ایجاد اشتغال زنان تحت پوشش کمیته امداد بپردازیم و محصولات چرمی خود را با تنوع بیشتری به بازار عرضه کنیم، که الحمدلله با استقبال مواجه شد و توانستم علاوه بر فروش صنایع تولید شده به بازار و همچنین فروش محصولات به صورت سفارشی کسب و کار خود را رونق دهیم.

این کارآفرین نمونه با اشاره به اینکه از سال 99 کار را به شکل گسترده شروع کرده است، گفت: برای شروع کار مکانی به مساحت 40 متر در شهر مأمونیه اجاره کردیم و آن را تبدیل به مغازه و کارگاه تولیدی کردیم.

فیضی درخصوص اهداف خود و دیگر خواهرانش از این حرفه گفت: باوجود مشکلات فراوانی که تصور می شد داشته باشیم، با خودباوری و تلاش شروع به کار کردیم و با الگوبرداری از اقتصادمقاومتی و تکیه بر توانمندی های شخصی توانستیم در این راه موفقیت هایی کسب نمایم و نتیجه خوبی حاصل شد.

این کارآفرین نمونه زرندیه ای با اشاره به محصولات تولیدی در کارگاه شان گفت: محصولات تولیدی ما کمربند، کیف، کاور موبایل، کاور ریموت و جا کارتی است؛ به غیر از ما سه خواهر و مادرمان، برای حدود 19 نفر از مددجویان کمیته امداد و 5 نفر دوزنده آزاد فرصت اشتغال ایجاد شده است.

وی با تأکید بر لزوم شناخت بازار تولید و فروش گفت: تنها کارگاه چرم دوز در سطح شهرستان مأمونیه هستیم و همین فرصت خوبی است که در اختیار داریم؛ بیشتر محصولات تولیدی در فروشگاه خودمان مستقیم عرضه می شود و فضای مجازی در توسعه کسب و کار ما اهمیت بسیاری داشت چراکه سفارشات بسیاری را هم در این فضا داشتیم که متأسفانه بعد از فیلترینگ ما هم به مانند سایر آنلاین شاپ ها متضرر شدیم.

این بانوی کارآفرین به میزان سرمایه اولیه برای راه اندازی کارگاه اشاره کرد و افزود: در ابتدای کار مبلغ 50 میلیون تومان تسهیلات از بسیج سازندگی شهرستان و 30 میلیون تومان هم از کمیته امداد دریافت کردم؛ در پرداخت اقساط آن هم مشکلی ندارم ولی سرمایه اولیه کار حدود 400 میلیون تومان بود که فقط برای خرید یک دستگاه ناچار از یکی از بانک های عامل تسهیلات مضاربه ای دریافت کردم و متأسفانه هنوز موفق به تسویه آن نشده ام.

فیضی عمده مشکلات را در حوزه کاری خود مالی عنوان کرد و گفت: عدم همکاری مسئولین در پرداخت تسهیلات توسعه و گسترش باعت شده که نتوانم کارگاه را توسعه بدهم؛ فضای 40 متری برای کارم بسیار کم است و امکان حضور همه دوزنده ها وجود ندارد لذا بیشترین زمانم صرف بردن وسایل به منازل دوزنده ها می شود.

وی افزود: با توجه به کوچک بودن فضا اولویتم توسعه فضای کارگاه است؛ در حال حاضر تنها کارگاه سطح شهرستان در عرصه آموزش چرم دوزی هم هستیم که بزرگتر شدن کارگاه عمده مشکلات در بخش آموزش و تولید را از بین می برد.

این بانوی کارآفرین تأکید کرد: آنچه امروز بیش از همه اهمیت دارد، حمایت همه جانبه از تولید و بهبود فضای کسب و کار است که هرکس به سهم خود باید گامی در این زمینه بردارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار