حجت‌الاسلام نجاری در گفتگو با بسیج تأکید کرد

ضرورت جذب و تربیت سرباز رسانه‌ای و «افسران جنگ نرم» /مردم و انقلاب ما همیشه نیازمند تفکر بسیجی است

همدان- مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصار الحسین(ع) استان همدان گفت: باید نسبت به جذب و تربیت سرباز رسانه‌ای و به تعبیر رهبری «افسران جنگ نرم» اقدام کنیم سربازانی که به صورت شبانه‌روز در این عرصه کار کنند.
کد خبر: ۹۴۷۲۲۱۰
|
۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۸

حجت الاسلام الیاس نجاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان ضمن تبریک هفته بسیج، اظهار کرد: بسیج در پیشینه خود به صدر اسلام برمی‌گردد، از زمان اعلام رسالت و نبوت پیامبر اکرم (ص) در کنار پیامبر عده‌ای بودند که تمام هستی و وجود خود را برای پیشرفت اسلام هزینه کردند همچون امیرمؤمنان، حضرت علی(ع) که در بیان مقام معظم رهبری هم بدان اشاره شده است که بسیجی یعنی امام علی(ع) که تمام وجودش وقف اسلام بود.

وی افزود: در مقاطع مختلف تاریخ اسلام نیز چنین افراد و گروه‌هایی همچون سلمان و ابوذر و مقداد و عمار یاسرها بودند که در کنار اولیاء الهی و معصومین (ع) نسبت به پیشرفت دین تلاش می‌کردند و خود و منافع خود را هزینه دین می‌کردند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصار الحسین(ع) استان همدان ادامه داد: در انقلاب اسلامی نیز عده‌ای برای همراهی با امام خمینی(ره) منافع دنیوی و فردی خود را کنار گذاشتند تا انقلاب به پیروزی برسد که در نهایت امام خمینی(ره) به خاطر انسجام بیشتر چنین افرادی که مخلصانه هستی خود را به اسلام و انقلاب تقدیم کردند، فرمان تشکیل بسیج مستضعفین را در 5 آذر صادر کرد و این شجره طیبه به دستور امام (ره) تشکیل شد.

وی اضافه کرد: بعد از امام خمینی(ره) در ادامه پیشرفت و حرکت نظام مقدس انقلاب اسلامی، همین افراد با روحیه‌ای ایثارگرانه و فداکارانه مسیر را ادامه دادند که انقلاب اسلامی با شکوفایی و پیشرفتِ بیشتر مسیر خود را ادامه دهد که متصل و ملحق به انقلاب مهدوی و ظهور امام زمان (عج) شود.

* بسیج یک تفکر و فرهنگ است

نجاری با بیان اینکه از جمله مقاطع مهم و حساسی که بسیج می‌تواند نقش ایفا کند؛ گام دوم انقلاب است، با اشاره به تعریف بسیج و ویژگی‌های آن ابراز کرد: بسیج یک تفکر و فرهنگ است نه یک فرد، بسیج یک مکتب است و انسان‌هایی که دارای روحیه فداکاری، ایثار، از خودگذشتگی هستند و نسبت به دین و انقلاب بی تفاوت نیستند در آن حضور دارند؛ بسیج هرگز نسبت به ارزش‌های دینی بی تفاوت نیست؛ تکلیف محور و تکلیف مدار است آن هم نه فقط در عرصه‌های نظامی، بلکه بسیجی شخصی است که اسلام و انقلاب و وطن در هر بعدی که به او نیاز داشته باشد تکلیف محورانه و تکلیف مدارانه وارد عرصه می‌شود.

وی بیان کرد: در گام دوم انقلاب اسلامی که رهبر معظم انقلاب بیان داشتند به هفت محور مهم اشاره شده است که در اینجا نیز بسیج به خاطر ولایتمداری و تکلیف محوری خود باید وارد عرصه شود چه در مسائل اقتصادی و سبک زندگی که رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند و چه در مسائل سیاسی در پیشرفت انقلاب و حل مشکلات موجود؛ و این فرهنگ و شجره طیبه بی‌تفاوت نیست بلکه تکلیف محور است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان گفت: بسیج در گام دوم انقلاب هم همانند ابتدای انقلاب وارد میدان می‌شود و نسبت به دِین خود برای انقلاب اسلامی در هفت محوری که رهبر معظم انقلاب بیان داشتند وارد می‌شود؛ بنابراین بسیج چند وجهی است و انحصار به مسائل نظامی ندارد و به طور کلی در هر عرصه‌ای که نظام و انقلاب نیاز داشته باشد با روحیه‌ای ایثارگرانه وارد می‌شود و به تکلیف و وظیفه خود عمل می‌کند.

وی ادامه داد: گام دوم انقلاب از محورهای حساس و مهمی است که بسیجیان باید وارد میدان شوند و به این فرمان رهبر خود عمل کنند که وظیفه‌ای تمام بُعدی با نگاهی تکلیف محورانه است تا این قطار انقلاب با سرعت و پیشرفت بیشتر به مسیر الهی خود ادامه دهد.

نجاری ابراز کرد: بسیج از بطن مردم است که شامل هر فردی است که نسبت به انقلاب و ارزش‌ها دلسوز باشد هرچند پرونده بسیج هم نداشته باشد؛ فردی که این شاخصه‌ها در او باشد بسیجی است و بسیج، خود مردم است که با این نگاه، بسیج امین و همراه مردم است بنابراین نمی‌توانیم بسیج را جدا از مردم بدانیم.

وی با بیان اینکه زمان‌های مختلف در عملکرد بسیج تأثیر دارد، گفت: در صدر انقلاب اسلامی، انقلاب به حضور نظامی بسیج نیاز داشت، بنابراین مردم ما با تفکر و نگاه بسیجی، آگاهانه وارد میدان نبرد شدند، با روحیه فداکاری به جبهه ها اعزام شدند و برای حفظ کیان اسلامی و سرزمین ایران مقدس در مقابل دشمنان ایستادند و اجازه ندادند وجبی از کیان اسلامی در اختیار دشمن قرار گیرد.

* عرصه اقتصادی و جهاد تبیین دو محور مهم ورود بسیج

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان ادامه داد: در مقطع بعدی نیاز به سازندگی شد؛ بسیج در این عرصه در قالب بسیج سازندگی وارد میدان شد و نیازهای کشور را در این برهه تأمین کرد؛ در عرصه فعلی نیز ما می‌توانیم دو محور و اصل را که نیاز امروز انقلاب است تعیین کنیم؛ اول بُعد اقتصادی کشور است که رهبر معظم انقلاب اخیرا به آن اشاره داشتند که اولویت ما مسائل اقتصادی است؛ بسیجیان باید با تفکر و روحیه بسیجی وارد عرصه شوند تا مشکلات اقتصادی کشور کمرنگ شود و بُعد دوم که بسیجیان باید به عنوان فریضه ورود پیدا کنند جهاد تبیین است.

وی تصریح کرد: دشمن غدّار، فریبنده و شیطان صفتِ امروز وارد میدان شده و اطلاعات اشتباه را از طریق رسانه وارد اذهان جوانان ما می‌کنند و با توجه به نفوذ و گستره رسانه در جوامع امروزی و کسب اکثریت اخبار و اطلاعات از طریق فضای مجازی توسط جوانان ما، سعی در گمراهی اذهان آنها دارد.

نجاری با بیان اینکه دشمنی که بیش از یک دهه زمینه را فراهم کرده که به اهداف خود برسد از این فرصت استفاده می‌کند، گفت: از طرفی نیز به دلیل کوتاهی ما زمینه برای نفوذ فرهنگی و اطلاعاتی دشمن فراهم شده؛ بنابراین اطلاعات و تاریخ اشتباه و ارزش‌های غلط در جوامع ما نفوذ و توسعه پیدا کرده است، بنابراین از جمله وظایف یک فرد بسیجی، عمل به فریضه و دستور رهبر معظم انقلاب به عنوان «جهاد تبیین» است.

وی با اشاره به ضرورت «جهاد تبیین» ادامه داد: اگر ما فرصت را به رسانه‌های دشمن دهیم انقلاب و تاریخ ما را آن طور که خود می‌خواهند به جوانان امروزی انتقال خواهند داد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان گفت: انتظار رهبر معظم انقلاب از دلسوزان نظام و انقلاب و به بیان دیگر بسیجیان که مصداق بارز «دلسوزان انقلاب» هستند این است که حقایق و واقعیات را آن گونه که هست قبل از اینکه دشمن انتقال دهد به جوانان انتقال دهند و تبیین کنند، بنابراین همه ما باید تولید محتوا کنیم و ارزش‌های دینی و انقلابی را به نسل امروز آموزش دهیم و اجازه ندهیم که دشمن در دل جوانان ما نفوذ کند و اطلاعات غیرصحیح را وارد اذهان جوانان ما کند.

وی با بیان اینکه این عرصه بسیار سخت و مهم است، ادامه داد: وظیفه بسیجیان در رسانه‌ها و فضای مجازی این است که با کار فرهنگی جدی، با تولید محتوای به روز، صحیح و جوان پسند، ارزش‌های انقلاب، دین و حقایق را به نسل حاضر انتقال دهند که اگر این اتفاق نیفتد شاید فتنه‌های بعدی بدتر از فتنه‌های امروز روی دهد.

نجاری در خصوص نگاه رهبر معظم انقلاب به بسیج، بیان کرد: نگاه ایشان فراتر از نگاه‌های جزئی و سطحی ما است، نگاه ایشان به این جهت است که هر که دلسوز دین، انقلاب و نظام است و نسبت به ارزش‌ها بی تفاوت نیست؛ بسیجی است شاید پرونده هم نداشته باشد بنابراین اکثریت افراد ما در جامعه چنین نگاهی به انقلاب، اسلام و ارزش‌های اخلاقی دارند و همه بسیجی هستند.

وی بابیان اینکه در اتفاقات اخیر دیدیم که مردم با این آشوبگران همراهی نکردند، گفت: این نشان آن است که مردم به انقلاب اسلامی باور دارند و طرفدار نظام هستند هر چند نقد هم دارند و به دلیل وجود برخی مشکلات همچون مشکلات اقتصادی ناراحت هم هستند؛ اما به اصل نظام و انقلاب اسلامی باور دارند و معتقدند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با بیان اینکه با کوته بینی نمی‌توانیم بسیج و تفکر بسیجی را توسعه دهیم، افزود: مردم و انقلاب ما همیشه نیازمند این تفکر بسیجی و شجره طیبه هستند؛ بنابراین بسیج باید با قدرت و باقوت این مسیر را ادامه دهد و از دین و انقلاب حمایت و پشتیبانی کند تا انقلاب اسلامی به سرمنزل مقصود خود که سعادت دنیوی و اخروی مردم است، برسد.

وی با بیان اینکه کلام امام خمینی(ره) در خصوص اهمیت بسیج گویاتر و ذی نفوذتر است با اشاره به اینکه برخی مسئولین ما نسبت به بسیج و فراجا، کم توجهی و کم لطفی دارند، گفت: امام(ره) فرمودند من دست یکایک شما پیشگامان رهایی را می‌بوسم و می‌دانم اگر مسئولین نظام اسلامی از شما غافل شوند به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت.

* باید تجدید نظری در فعالیت‌ها و اقدامات رسانه‌ای خود داشته باشیم

نجاری در ادامه با اشاره به اهمیت فضای مجازی در جامعه امروز، اظهار کرد: امروز فضای مجازی عرصه‌ای حساس همچون شمشیر برّنده است که اگر آگاهانه و متخصصانه وارد نشویم موفق نمی‌شویم.

وی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب از فضای مجازی و هشدار ایشان در این زمینه گفت: متاسفانه جامعه ما به دلیل ضعف سواد رسانه ای مردم و عدم شناخت کافی از فضای مجازی، و ورود ناآگاهانه و غیرمتخصصانه به فضای مجازی و عدم بهره برداری صحیح و آگاهانه از این فضا، گرفتار مشکلات عدیده هستیم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان بیان کرد: باید تجدید نظری در فعالیت‌ها و اقدامات رسانه‌ای خود داشته باشیم؛ وضعیت فعلی قابل قبول نیست لذا باید با تجهیز افسران جنگ نرم به سخت افزارهای لازم و ارائه آموزشهای تخصصی و به روز و متناسب با توان دشمن لشکر رسانه ای قویتر از دشمن آماده سازی کنیم تا در این عرصه نیز بر مستکبرین غالب گردیم ان شاءالله و این شدنی است.

وی با تأکید بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی مستمر و به روز و تخصصی در حوزه فضای مجازی اضافه کرد: باید متناسب با عملکرد و تخصص دشمن به نیروهای خودی آموزش دهیم و تجهیزات لازم در اختیار افسران جنگ نرم و رسانه‌ای گذاشته شود و مهم‌تر از همه دشمن‌شناسی در این عرصه است.

نجاری عنوان کرد: جنگ، جنگی بسیار مهم، گسترده و بااهمیت است و این عرصه‌ای است که تا روحیه و تفکر بسیجی در سربازان رسانه‌ای و فضای مجازی ما ایجاد نشود موفق نمی‌شویم؛ بنابراین باید نسبت به جذب و تربیت سرباز رسانه‌ای و به تعبیر رهبری «افسران جنگ نرم» اقدام کنیم سربازانی که به صورت مجاهدانه و شبانه‌روز در این عرصه کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: دشمن تجهیزات رسانه‌ای قوی دارد و مجهز به انواع سلاح‌ها است، بنابراین ما باید نسبت به تربیت افسر جنگ نرم اقدام کنیم چراکه دشمن در بیرون از مرزها چندین سال است که افراد خود را تربیت کرده و ما کوتاهی کردیم؛ در این برهه باید در شناسایی، آموزش، تجهیز و تأمین این افراد تلاش کنیم تا بتوانیم در این عرصه در مقابله با دشمن بر او فائق آییم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب به صراحت بیان کردند که از وضعیت فعلیِ اقدامات در فضای مجازی قانع و راضی نیستم؛ باید بسیجی‌وار و با روحیه‌ای مجاهدانه وارد شویم چراکه این عرصه همانند عرصه جهاد و فرهنگ مهم است.

وی با بیان اینکه افرادی که در رسانه فعال هستند مجاهد رسانه‌ای و جهادگر عرصه رسانه هستند، تأکید کرد: باید بسیجیان اهل فکر و اندیشه تجدید نظری در این بُعد داشته باشند که این از ضروریات نبرد امروز است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار