خبرهای داغ:
فرماندار شهرستان قروین؛

ظرفیت بافت های فرسوده فرصتی مناسب برای جبران عقب ماندگی های حوزه مسکن

فرماندار شهرستان قزوین عنوان کرد: ظرفیت بافت های فرسوده فرصت مناسبی برای جبران عقب ماندگی ها در ساخت مسکن ارزان قیمت است.
کد خبر: ۹۴۶۷۶۱۷
|
۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸

قزوین_به گزارش خبرنگار بسیج، عباس کاظمی در جلسه بازآفرینی شهری که با حضور شهرداران شهرستان قزوین، مدیران دستگاه های اجرایی و مسئولان مرتبط با بافت فرسوده و بازآفرینی شهری برگزار شد، تصریح کرد: مسئله مسکن یکی از مسائل مهم کشور است که مردم در این زمینه گلایه های به حقی دارند، دولت سیزدهم هم به وعده ای که به مردم داده پایبند است و ساخت مسکن را در اولویت خود قرار داده است، ظرفیت بافت های فرسوده فرصت مناسبی برای جبران عقب ماندگی ها در ساخت مسکن ارزان قیمت است.

 وی افزود: برای عملی شدن وعده دولت در حوزه مسکن نیازمند تصمیمات ویژه هستیم، با اقدامات کلیشه ای نمی توان موتور ساخت مسکن را روشن کرد، امروز شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مسکن هستیم و باید مسیر بازنگری در قوانین مزاحم بیش از گذشته هموار شود.

 فرماندار شهرستان قزوین اظهار کرد: در حال حاضر عدد تورم در کشور ۴۲ درصد است این در حالی است که در قزوین عدد تورم ما ۴۵ درصد است، علت اصلی آن هم گرانتر بودن مسکن در قزوین به نسبت میانگین قیمت کشوری است، این موضوع دلایلی دارد و یکی از آن ها کمبود زمین برای ساخت مسکن در محدوده شهر قزوین است که باعث شده هزینه های زیادی به سبد هزینه های زندگی مردم تحمیل شود. 

 وی خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های حوزه مسکن، بازآفرینی است و برگزاری جلسات بازآفرینی شهری در سطح شهرستان و بعد استان فرصتی است که مدیران شهری و دستگاه های مربوطه بر اساس تصمیمات ملی بتوانند با سرعت بیشتری مسیر را برای احیای بافت فرسوده طی کنند.

کاظمی یادآور شد: شهرداری قزوین در سال‌های متوالی بازآفرینی شهری را پیگیری کرده و در بخش هایی از شهر هم موفق بوده که جای تقدیر دارد، اما امروز ما با بیش از پانصد هکتار بافت فرسوده که عمدتا هم جزء بافت تاریخی شهر محسوب میشود مواجهیم که می تواند مخاطرات گوناگونی را داشته باشد، باید بازآفرینی شهری از امری ثانویه به موضوعی اولویت دار برای همه مدیران شهری تبدیل شود.

وی اظهار کرد: در راستای حل مشکلات حوزه بازآفرینی باید از ظرفیت های مردمی استفاده کنیم، در این زمینه شاهد ضعف در اطلاع‌رسانی خدمات هستیم و بسیاری از تصمیمات خوبی که در کارگروه های مختلف و به نفع مردم گرفته می شود به گوش مخاطب نمی رسد، تشویقات، تخفیف ها و تسهیلات ارزان قیمت خوبی برای ساخت و ساز در بافت های فرسوده وجود دارد که عموم مردم نسبت به آن اطلاعی ندارند.

 فرماندار قزوین تأکید کرد: برای حل این مشکلات علاوه بر شهرداری باید همه دستگاه ها به خصوص دستگاه های خدمات رسان مثل آب، برق و گاز ارائه خدماتشان را در بافت های فرسوده تسهیل کنند و فرایندهای اداری به نفع مردم محروم این مناطق تغییر کند، جلسات بازآفرینی شهری با همت دبیرخانه باید به صورت مستمر برگزار شود تا اگر نیاز به تصمیم جدیدی بود در کمترین زمان ممکن آن تصمیم خاص لحاظ شود.

کاظمی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر قزوین حدود ۵۲۳ هکتار بافت فرسوده دارد که بخش اعظم آن بافت تاریخی است، گسل شمالی قزوین زنگ خطری برای بافت فرسوده است و اگر خدای ناکرده اتفاقی رخ دهد بیشترین آسیب را خواهیم دید، باید قبل از این که بحرانی پیش بیاید مشکل موجود را علاج کنیم و از همه ظرفیت ها برای ساکن مسکن مقاوم در بافت های فرسوده استفاده کنیم.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار