خبرهای داغ:
مدیر کل امداد فارس خبر داد:

تمرکز بر اشتغال و کار آفرینی، مهم‌ترین برنامه کمیته امداد در سال جاری است

مدیر کل امداد فارس گفت: مهم‌ترین برنامه کمیته امداد در سال جاری به اشتغال و کار آفرینی تمرکز کرده است.
کد خبر: ۹۴۶۶۷۳۶
|
۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰

به گزارش خبرنگار بسیج از شیراز، مرتضی موصلی مدیرکل کمیته امداد فارس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از نهادهایی که برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی تأسیس شد، کمیته امداد امام خمینی بود، اظهار داشت: این مجموعه از ابتدا تا کنون تلاش داشته براساس رهنمودهای امامین انقلاب، سیاستهای خود را تبیین کند.
وی، توانمندسازی جامعه را مهمترین رویکرد این مجموعه عنوان مرد و افزود: توانمندسازی اقتصادی با محوریت اشتغال با رویکرد ایجاد اشتغال ثابت، کم‌ریسک و کم سرمایه، و توانمندسازی فکری و فرهنگی، و توانمندسازی اجتماعی به ویژه توسعه بیمه‌های اجتماعی از اهداف کمیته امداد در راستای اهداف خود بوده است.
موصلی تصریح‌کرد: در محور اشتغال و کارآفرینی که مطالبه نخبگان جامعه هم هست، مهمترین برنامه کمیته امداد با رویکرد توسعه آموزش‌های مبتنی بر کسب‌وکارهای نوین و خلاقانه، مشاوره خدمات شغلی، هزینه‌های مرتبط با فراگیری فنی و حرفه‌ای تا سقف ۱۶میلیون تومان است.
مدیرکل امداد فارس با بیان اینکه رشد ۶۵درصدی اعتبارات اشتغال و کارآفرینی داشته‌ایم، با اشاره به اینکه بیش از یک هزار و ۸۰۰میلیارد تومان، اعتبار حوزه اشتغال و کسب‌وکارهای خرد د نظر گرفته شده است، افزود: جامعه هدف استان فارس ۱۶۳هزار خانوار است که ۵دهک پایین درآمدی هم به ماموریت ما افزوده شده است.
به گفته موصلی ، انعقاد بیش از ۱۰ تفاهم‌نامه با دستگاههای مختلف در حوزه اشتغالزایی از کارکردهای سال جاری تا کنون بوده که ۹هزار‌و ۵۰۰ فرصت شغلی را ایجاد کرده است که از این تعداد، ۹۸۰ فرصت شغلی با بهره‌گیری از شرکت‌ها و صنایع استان بوده است.
وی با بیان اینکه مابقی این فرصت‌های شغلی، کسب و کارهای خرد بوده که خود خانواده‌ها ایجاد کرده‌اند، تصریح کرد: یکی از حلقه‌های مفقوده در. حوزه کسب و کارهای خرد بازار بود، که ایجاد این بازار را برای برخی مشاغل از جمله فرش و دامداری فراهم کرده‌ایم.
مدیرکل امداد فارس، توجه به طرح‌های دانش‌بنیان را از جمله مواردی دانست که کمیته امداد پیگیری می‌کند، تصریح کرد: پهبادهای حوزه کشاورزی ، توجه به طرح‌های پنلهای خورشیدی، که برای امسال ۵هزار مجموعه را درنظر گرفته‌ایم، انعقاد تفاهم‌نامه با تراکتورسازی تبریز و نیسان زامیاد برای حوزه کشاورزی از دیگر کارکردهای این کمیته در استان فارس است.
انعقاد با تاکسیرانی برای در اختیار قرار دادن ۵۰۹تاکسی برای جامعه هدف کمیته امداد فارس، از دیگر خدمات سال جاری است که موصلی با اشاره به آن، افزود: ۱۲عژاز فرصت شغلی از کشور برای ما پیش‌بینی شده بود که در تلاش هستیم که بتوانیم تا پایان سال، ۱۵هزار فرصت شغلی را برای خانواده بزرگ کمیته امداد ایجاد کنیم.
وی گفت: سقف وام اشتغالزایی از ۱۰۰ میلیون،  تا ۱۵۰میلیون افزایش یافته که کاملا قرض‌الحسنه و بیمه است و بسیاری از طرح‌ها را بیمه تمام خطر می‌کنیم تا کارآفرین کمترین ضرر را نداشته باشد.
مدیرکل امداد فارس با یادآوری اینکه وام‌های ماده ۱۶بیش از صددرصد و تبصره ۱۴ بیش از ۴۴درصد حذف داشته‌ایم، ادامه داد: بعد دیگر فعالیتهای ما، حمایت اجتماعی است که جمعیتی معادل ۳۲۲هزاز نفر در استان جامعه هدف ما هستند.
وی تصریح‌کرد: استان تهران کمترین نسبت مددجویی را دارد و فارس در این طبقه‌بندی رتبه شانزدهم را دارد.
موصلی با اشاره به اینکه از ۱۶۳هزار‌خانوار تخت پوشش، ۱۰۳هزار‌ خانوار را زن‌سرپرست داریم، افزود: از این تعداد خانوار ۹۷هزاز خانوار ساکن روستا، ۲هزار ساکن مناطق عشایری و ۶۶هزار خانوار ساکن شهرها هستند.
وی با بیان اینکه ۷هزار و ۴۰۰خانوار بخصوص زن‌سرپرست را بیمه تامین اجتماعی کرده‌ایم، گفت: تا پایان سال بیش از ۲هزار خانوار دیگر را بیمه خواهد کرد.
مدیرکل امداد فارس، امکان تامین جهیزیه و فراهم کردن شرایط ازدواج برای بیش از  ۳هزار زوج را از دیگر فعالیتهای این مجموعه عنوان کرد و ادامه داد: چالش مسکن، از دیگر مواردی است که می‌کنه امداد با آن روبروست که بیش از ۸هزار خانوار مستاجر هستند که نیمی از آنها در شهر شیراز است و امداد امام در تلاش است که در این رشته هم فعالیت داشته باشد که یک هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی با همکاری سپاه و بنیاد مستضعفان در حال احداث داریم.
وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری ۶۰۰ واحد و در شش ماهه اول سال پیش‌رو ۶۰۰ واحد دیگر را به بهره‌برداری میرسانیم، با اشاره به اینکه این واحدها عمدتا در روستاهاست، تصریح کرد: ۴۰۰خانواده مستاجر در شیراز، ایتام هستند که منابع آن برای احداث تعریف شده و مابقی خانواده‌های شهر شیراز را در قالب طرح ملی مسکن حمایت خواهیم کرد.
مدیرکل امداد فارس گفت: در استان فارس، ۴۵۰هزار نیکوکار داریم که با کمیته امداد همکاری دارند، ادامه داد: بخش مهمی از فعالیتهای امداد با همکاری این خیرین است که در هفت ماه گذشته سال جاری هم در ۵۸ اداره مستقل، و ۴۲۹مرکز نیکوکاری داریم که کاملا مردمی هستند.
موصلی با اشاره به اینکه مراکز نیکوکاری بالغ بر ۱۶۲میلیارد تومان در هفت ماه سال جاری خدمات ارائه داده‌اند ، تصریح کرد: در بخش زکات نیز رشد ۸درصپی نسبت به سال قبل داشتیم.
وی با بیان اینکه در ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه، صندوق امداد ولایت تاسیس شده است ، تصریح کرد: تا ۱۰میلیون تومان وام بدون کارمزد ارایه می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار