خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام زین‌العابدینی خبر داد

اخذ ۱۸۱ سند مالکیت اولیه برای موقوفات در استان همدان/آغاز ۹ پروژه سرمایه‌گذاری در همدان

همدان-مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان همدان گفت:از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا امروز ۱۸۱ سند مالکیت اولیه برای موقوفات دریافت شده که از نظر مساحتی ۴ هزار و ۷۲۷ هکتار از اراضی موقوفات که فاقد سند مالکیت بودند سنددار شدند.
کد خبر: ۹۴۶۰۳۰۳
|
۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت الاسلام رضا حاجی زین العابدینی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته وقف به گزارش عملکرد یک ساله اداره اوقاف و امور خیریه استان همدان پرداخت و اظهار کرد: یکی از وظایف ذاتی اوقاف اداره و تولیت اوقافات است که در این خصوص یکی از وظایف اصلی بحث تثبیت مالکیت املاک دارایی‌ها و اموال موقوفات است که در این راستا از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا امروز ۱۸۱ سند مالکیت اولیه برای موقوفات دریافت شده که از نظر مساحتی ۴ هزار و ۷۲۷ هکتار از اراضی موقوفات که فاقد سند مالکیت بودند سنددار شدند.

وی افزود: در بخش مالکیت دفترچه‌ای بر اساس دستورالعمل سازمان ثبت اسناد و املاک ۷۹ سند از اسناد قدیمی موقوفات به سند تک برگی تبدیل شد، که از نظر مساحتی ۲ هزار و ۵۸۲.۹ هکتار است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه در راستای حل اختلافات و جلوگیری از زمین‌خواری تفاهم‌نامه‌ای با سازمان منابع طبیعی منعقد شد، گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا به امروز ۱۲ پلاک به مساحت یک هزار و ۴۰۷.۸ هکتار از اراضی مورد اختلاف تعیین تکلیف شد.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه سرمایه‌گذاری پرداخت و تاکید کرد: امسال ۹ پروژه سرمایه گذاری در سطح استان آغاز شده که از این تعداد سه پروژه با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود.

زین العابدینی با بیان اینکه از این ۹ پروژه، دو پروژه مسکونی و یک پروژه خدماتی است، گفت: پروژه مسکونی «نور» به مساحت ۹۲۱ متر مربع احداث اعیان با مشارکت بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اجرای پروژه مسکونی «شمیم یک» در یک هزار و ۲۶۰ متر اعیان توسط موقوفه و در «شمیم دو» ۹۱۸ متر احداث اعیان با مشارکت بخش خصوصی، تصریح کرد: پروژه خدماتی در امارت بهاء‌الملک با مشارکت بخش خصوصی با سرمایه ۲۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود که بر اساس آن فعالیت باغ رستوران را خواهیم داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از ساخت مجتمع تجاری بهاءالملک در شهر همدان خبر داد و بیان کرد: این مجتمع در میدان کبوتر شهرک مدنی همدان از محل موقوفه ساخته خواهد شد و با صدور مجوز شروع به کار می‌شود ضمن اینکه تامین مالی آن صورت گرفته است و دغدغه‌ای برای آن نداریم.

وی به ایجاد و بهره‌برداری نیروگاه خورشیدی در موقوفه باغ بهشت همدان اشاره و اظهار کرد: این نیروگاه خورشیدی ۱۵ کیلوواتی سال گذشته در پشت بام حسینیه باغ بهشت به بهره‌برداری رسید.

زین العابدینی در تشریح دیگر اقدامات صورت گرفته در اداره اوقاف و امور خیریه استان همدان به پیگیری اجرای سه پروژه اقتصادی در ملایر اشاره و بیان کرد: این پروژه‌ها شامل ساخت جایگاه دو منظوره سوخت، فروشگاه هایپر مارکت و مجتمع مبل و منبت است.

وی به اقدامات صورت گرفته در حوزه فرهنگی اشاره و بیان کرد: امسال طرح آرامش بهاری در ۶۰ بقعه و طرح ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان در ۴۵ بقعه اجرا شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه در اجرای طرح بصیرت عاشورایی در بخش روضه خوانی، اطعام و دیگر برنامه‌ها ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل نیات واقفین هزینه شد، گفت: امسال در ۶۰ بقعه طرح بصیرت عاشورایی اجرا شد.

وی از تهیه و توزیع یک هزار و ۱۲۰ بسته لوازم التحریر در بین دانش‌آموزان نیازمند به ارزش ۷۰۰ میلیون تومان با همکاری کمیته امداد و آموزش و پرورش در طرح مهر تحصیلی خبر داد و اظهار کرد: در طرح مهر تندرستی ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در بخش کمک به بیماران، تجهیز بیمارستان و کمک به درمان و تهیه دارو هزینه شد.

زین العابدینی به اجرای طرح تابستانی نشاط معنوی در ۲۰ بقعه با حضور ۴۰۰ دانش‌آموز اشاره و بیان کرد: ۱۲۰ واحد آپارتمان موقوفه نیز هر ساله در اختیار زوجین نیازمند قرار می‌گیرد که البته اگر متقاضی کم باشد زوجین تا دو سال می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی از ثبت ۵ وقف جدید از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: با همکاری مجموعه اداره کل دادگستری استان در برخی بقاع متبرکه با حضور کارشناسان و اصحاب حقوقی به زوجینی که در زندگی دچار مشکل می‌شوند به منظور جلوگیری از طلاق مشاوره داده می‌شود که امسال با مشاوره‌های صورت گرفته از ۲۷ مورد طلاق جلوگیری و منجر به صلح و آشتی شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از اجرای طرح دست‌های مهربانی و کمک هزینه‌های مواد غذایی و بسته‌های معیشتی به میزان ۱۴ هزار بسته مواد غذایی و بهداشتی بین جامعه هدف خبر داد و بیان کرد: ارزش این بسته‌ها ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

وی به اعزام رایگان ۳۰ نفر به مشهد مقدس از کادر بهداشت و درمان به منظور تقدیر از مدافعان سلامت اشاره و تصریح کرد: طرح زائران حرم حسینی برای افرادی که نیاز به کمک و مساعدت داشتند اجرا شد که طی این طرح ۳۰ نفر به کربلا اعزام شدند.

زین العابدینی به زمین‌های وقفی شهرستان کبودر اهنگ اشاره و بیان کرد: از سال‌ها پیش مجوز خاص تبدیل به احسن اراضی موقوفی در کبودراهنگ از مقام معظم رهبری گرفته شده است و مورد استقبال قرار گرفت، اما بعد متوقف شد که مشکل قیمت‌گذاری وجود داشت و با همین اختلاف قیمت‌ها، این موضوع به نتیجه نرسید که ما می‌توانیم سهم وقفی را فروخته و بهتر از آن را تهیه کنیم.

وی اضافه کرد: در لالجین نیز می‌توانیم با استفاده از اصل هم ارزشی این اقدام را انجام دهیم ضمن اینکه در سفر رییس جمهور به استان همدان مقرر شد وضعیت کبودراهنگ و تبدیل به احسن آن ظرف دو ماه تعیین تکلیف و تبدیل به احسن صورت گیرد که جلساتی هم در این خصوص برگزار شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان به طرح توسعه حرم بقعه شاهزاده حسین (ع) اشاره کرد و یادآور شد: طرح توسعه این بقعه در حال پیگیری است که اگر این طرح تصویب و نهایی شود ۱۱ هزار متر در طح توسعه حرم قرار می‌گیرد، اما فعلا به تصویب نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برخی اماکن همچون میدان امام و بقاع ثبت ملی هستند همین مسئله، ساخت و ساز و توسعه حرم را بسیار سخت کرده است ضمن اینکه هیئت امنای شاهزاده حسین که امور جاری بقعه را پیگیری می‌کنند یک تیم دیگر متشکل از مسئولین استان نیز مسئله طرح توسعه این حرم را در دستور کار قرار داده است که در صورت تصویب اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار