خبرهای داغ:

شیراز، میزبان دوازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر

دوازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور روز دوشنبه هفتم شهریورماه به میزبانی شیراز برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۴۵۴۱۵۳
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، امین اله قربانی در نشست خبری برگزاری دوازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تبریک هفته دولت، اظهار داشت: جوامع مختلف اقوام و ایلات عشایر ایرانی، از ساختارهای مذهبی، فرهنگی، جغرافیایی و جمعیتی مبنایی و فرصت های طلایی ایران عزیزمان هستند که همیشه مورد طمع دشمنان بوده و هست.

کشکولی دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر افزود: سوابق خصومتی دیرینه، ایجاد تفرقه مابین قومیت های مختلف ایرانی، بخش بخش کردن مردم و اقوام تشکیل دهنده کشور عزیزمان، از اهداف بسیار مهم دشمنان و استعمارگران است و در صورت کوتاهی، کم کاری و یا کم توجهی خواص اقوام و عشایر و متولیان ذیربط، تهدیدهای خطرناک و جدی از سوی دشمنان ملت ایران بسیار متصور است. این موضوع زنگ خطر و بیدار باش جدی است تا به هوش و گوش باشیم، تا خدای ناکرده اسیر دام ها و توطئه های خطرناک دشمنان نشویم.

قربانی ادامه داد: قومیت های خوشنام ایرانی که اکثریت وسعت جغرافیای سیاسی و حتی جمعیتی ایران را نیز شامل می شود، به شیوه های گوناگون مورد هدف دشمنان هستند و با گذشت زمان و با ناامیدی بیشتر آنان در ناکامی از جلوگیری از پیشرفت روزافزون انقلاب اسلامی، راه های پرهزینه و پرخطر مقابله با امت اسلامی ایران عزیز را در دستور کار خود قرار داده اند.

دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر گفت: با توجه به شرایط پیچیده فعلی و بدون متولی بودن حوزه های فرهنگی اجتماعی خاص اقوام و عشایر، ضرورت برگزاری این نوع سوگواره ها بیش از گذشته احساس می شود و می تواند به عنوان ابزاری هنرمندانه و بسیار مؤثر در این راستا باشد.

وی بیان کرد: سوگواره شعر های عاشورایی عشایر قبل از آن که یک مسابقه رقابتی باشد، یک نمایش واقعی و هنرمندانه از پایبندی عمیق اقوام و عشایر ایرانی به اعتقادات دینی و مذهبی و انسجام ملی اسلامی در راستای دفاع عاشقانه از نظام اسلامی است.

قربانی با بیان اینکه برپایی سوگواره ملی شعرهای عاشورایی اقوام و عشایر ایرانی و استقبال شایسته از آن، گوشه ای از ارزش ها، هنجارها و رویکردهای فرهنگی مذهبی اقوام و ایلات عشایر را در این برنامه به نمایش می‌گذارد، خاطرنشان کرد: از این سوگواره همنوایی راهی است به سوی وحدت، همفکری، همدلی و نمایش ظرفیت های کم نظیر مغفول مانده و بدون مسئول اقوام وعشایر ایرانی و از مؤثرترین راه مبارزه با توطئه گران در کمین نشسته است.

وی ادامه داد: از یک نگاه، جدا کردن اقوام و عشایر از دیگر جوامع و اقشار ایرانی، امری چندان پسندیده و مقبول نیست و از سویی شناسایی و به کار گیری مناسب اشتراکات فرهنگی، قبیله ای و قومی هم از عواملی هستند که برای تقویت و ارتقاء اتحاد و انسجام ملی و قدرت جامعه و استحکام پایه های نظام اسلامی ضروری به نظر می رسد و متأسفانه تا کنون آنطور که لازم بوده از این زاویه به معرفی این جامعه مهم و بسیار با ارزش نپرداخته ایم و بیشتر نمادهای غیردینی این جامعه تبلیغ و ترویج یافته است.

دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر تصریح کرد:در تمام دوران های تاریخی گذشته، تمامی اقوام و ایلات عشایر ایرانی در مقابل همه حکومت ها قیام کرده و همیشه برای آنها از مزاحمین جدی و پرخطر بوده اند، اما در مقابل نظام اسلامی، علاوه بر اینکه خالصانه سر تسلیم فرود آورده اند بلکه، مدافعانی واقعی و جانفدا برای اسلام، روحانیت و کشور بوده اند و برای اثبات عملی وفاداری خود، هزاران شهید تقدیم نظام اسلامی کرده اند.

وی افزود: با توجه به ضرورت معرفی مناسب و برجسته فرهنگ اقوام و جوامع عشایری از سال 1390، برگزاری سوگواره شعرهای عاشورایی عشایر را شروع کردیم و با گذشت زمان ضرورت تداوم کمی و کیفی این سوگواره با استقبال شعرای دلسوخته از اقوام مختلف استان ها بیشتر احساس شد، به طوری که بیش از 400 شاعر ارزشی و نویسنده والامقام، بیش از 1300 آثار متناسب با فراخوان های مربوطه جمع آوری شده است.

قربانی اظهار کرد: در دوازدهمین سوگواره تعداد56 شاعر عزیز 116 آثار از خوزستان، زنجان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی
و 56 شاعر عزیز 116 آثار عاشورایی، از (16 استان استان های رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، کردستان، کرمانشاه، ، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، قم، تهران، مرکزی و فارس و از 16 و عشایری برای دبیرخانه سوگواره ارسال کرده اند که با تفکیک، تقسیم بندی و رمز ضربه تیم داوری محترم و رعایت نقش دهی به تمامی قومیت های عشایری، از بین شعرهای ارسالی در نهایت تعداد 14 شاعر برای ارائه در این برنامه انتخاب شده اند.

وی بیان کرد: در موضوعات فرهنگی اجتماعی و دینی جامعه اهدف، خلاء ها و کمبودهای محسوس و مهم فراوانی وجود دارد و نسبت به گذشته بیشتر، عمیق تر و حساس تر است. اما علیرغم این نیازهای متأسفانه متولی مشخص و پا به کاری ندارد، هیچ یک از ادارات عشایری هم مأموریتی در این راستا ندارند.

وی تصریح کرد: زندگی بیشتر جوامع اقوام و عشایر بگونه ای است که نیازشان بیشتر، ولی دسترسی کمتری به برنامه ها و خدمات اجتماعی فرهنگی و خدمات حاکمیتی دارند. عشایر ساکن شده در حاشیه شهرها هم از امکانات فرهنگی مورد نیاز محروم هستند. با توجه به اینکه نمادهای اعتقادی، ارزشی و اجتماعی فرهنگی عشایر و اقوام به نحو مطلوب معرفی نشده و خلاءهای زیادی هم در این باره وجود دارد، که بسیاری از آنها در حال منسوخ شدن هستند، لازم است برای رفع و حل این معضل ها اقدامات گسترده و سریع صورت گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار