خبرهای داغ:
مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان:

۱۰۰ درصد ظرفیت برق کشور خودکفا است

همدان-مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان با بیان اینکه ۱۰۰ درصد ظرفیت برق کشور خودکفا است، گفت: برای تعمیرات و بهره‌برداری نیروگاه‌‌های خارج از کشور نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم.
کد خبر: ۹۴۴۱۹۷۳
|
۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، عبدالمجید دیناروند در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق با بیان اینکه نیروگاه شهید مفتح ۱۰۰۰ مگاوات تولید برق دارد، اظهار کرد: این نیروگاه در بدترین روزها و ایام گرم تابستان در حالت آماده‌باش قرار دارد و به هیچ وجه نمی‌گذاریم مردم تحت فشار قرار بگیرند و می‌خواهیم لبخند رضایت آن‌ها را ببینیم.

وی با اشاره به اینکه این نیروگاه ۳۰ سال پیش تاسیس شده و هر واحد آن ۲۵۰ مگاوات است، گفت: از سال ۹۵ مصرف آب این نیروگاه از پساب بوده و نیروگاه شهید مفتح هیچگونه تقصیری در کاهش سطح آب زیرزمینی ندارد.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان افزود: این نیروگاه یک درصد از آب زیرزمینی همدان برداشت می‌کند و با منطقی نیست که دشت کبودراهنگ با یک درصد برداشت آب زیرزمینی این نیروگاه خشک شود و به طور قطع دلیل‌های بزرگ دیگری دارد.

وی با بیان اینکه هر تبدیل انرژی با یک‌سری از مسائل و مشکلات همراه است، تصریح کرد: این نیروگاه زمانی که گازسوزی می‌‌کند دود مشکل‌‌دار قابل ملاحظه‌ای ندارد.

دیناروند با تأکید بر اینکه امسال پساب و دود خروجی از نیروگاه بدون مازوت است، ابراز کرد: ما نمی‌خواهیم مازوت مصرف کنیم و این شرایط به تصمیمات کشوری ارتباط دارد اما تا زمانی که امکان داشته باشد از مازوت استفاده نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه این نیروگاه وارد دهه چهارم زندگی‌ خود شده است و در بین نیروگاه‌های کشور طی سه سال اخیر رتبه یک کشوری را کسب کرده‌ایم، بیان کرد: آمادگی این را داریم در سال جدید نیز این عنوان را تصاحب کنیم که مرهون ایثار شبانه‌روزی عوامل این نیروگاه است.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان با بیان‌ اینکه خوشبختانه مهندسین این نظام توانسته‌اند به تکنولوژی‌های ساخت توربین‌های گازی دست پیدا کنند و تولید داخل توربین‌های گازی را داشته باشیم، گفت: با توجه به دستورات وزارت نیرو و و خشک‌سالی کنونی و کم مصرف بودن توربین‌‌های گازی و حجم گاز بالای کشور برای افزایش راندمان بالای تولید انرژی از توربین‌‌های گازی تولید داخل استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از عمر این نیروگاه ۳۰ سال می‌گذرد به این معنی است که تکنولوژی و علم و همت تعمیرات این تکنولوژی‌های خاص را هم داریم؛ همکاران ما به دلیل داشتن تخصص در صورت نیاز به نیروگاه‌های دیگر هم اعزام می‌شوند و خدمات ارائه می‌دهد.

دیناروند با بیان اینکه این نیروگاه ارزش بالایی دارد، تصریح کرد: سال‌‌های پیش ژاپنی‌‌ها به این نیروگاه آمدند از خودکفایی عوامل این نیروگاه و عملکرد آن حیرت‌ زده شدند.

وی با بیان اینکه این نیروگاه برای ۲هزار مگاوات طراحی شده است و در هر شبانه روز ۶ میلیون متر مکعب به نیروگاه گازرسانی می‌شود، عنوان کرد: اگر انرژی بیشتری نیاز باشد ناچار هستیم مازوت مصرف کنیم.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان با اشاره به اینکه هجوم‌‌ها و تهدیدها تاکنون در مورد این نیروگاه مورد موثر واقع نشده و از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌‌افزاری کاملاً تحت کنترل قرار گرفته است، تأکید کرد: یک تیم پدافندی کامل در همه لحظات آماده‌باش هستند تا لایه‌‌های حفاظتی نیروگاه حفظ شود.

وی با تأکید بر اینکه در شبانه روز به طور متوسط یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر ساعت پساب به نیروگاه اضافه می‌شود، گفت: دو چاه برای ۵۰۰ نیروی این نیروگاه صرف مصارف خانگی و مواردی همچون آشپزی، نظافت و وضو و... است.

دیناروند با بیان اینکه ۱۰۰ درصد ظرفیت برق کشور خودکفا است، تصریح کرد: برای تعمیرات و بهره‌برداری نیروگاه‌‌های خارج از کشور نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم و در کشورهای عراق و سوریه از مهندسان ما در این زمینه‌ها استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی خاموشی‌ها در دست شرکت توزیع برق است، عنوان کرد: طبق برنامه‌‌ریزی‌ها اولویت با مصارف خانگی است و خاموشی خانگی طی تابستان و ماه‌‌های آتی در پیش نداریم و لازم است مردم در مصرف برق صرفه‌‌جویی کنند.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان با بیان اینکه استان همدان در شبکه‌های تولید برق در مقام ۷ تا ۹ دنیا قرار دارد، خاطرنشان کرد: تابستان سال آینده برج خشک دوم نیروگاه افتتاح می‌شود که تصمیم‌گیری در خصوص این موضوع در اختیار نیروگاه نیست و در اختیار طرح توسعه است و بعد از احداث به نیروگاه تحویل داده می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار