اجرای طرح‌های بازسازی ،مرمت و لایروبی قنات‌های شهرستان کاشمر

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: برای جلوگیری از تخریب و احیای دوباره قنات‌ها طرح‌های بازسازی ،مرمت و لایروبی قنات‌های این شهرستان اجرا شد.
کد خبر: ۹۴۳۶۰۲۱
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان رضوی، محمد شجعی،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر گفت: اجرای این طرح‌ها به تنهایی و با اعتبار دولتی امکان پذیراجرای طرح‌های بازسازی ،مرمت و لایروبی قنات‌های شهرستان کاشمر نیست و لازم است کشاورزان نیز در اجرای آن مشارکت داشته باشند.

 

وی گفت: عمر قنات ها به بیش از ۱۰۰۰ سال می‌رسد که در گذشته اجدادمان با ساده‌ترین ابزار‌ها زمین را حفاری کردند تا بتوانند آب را به سطح زمین برسانند، بطوریکه نخستین و طولانی‌ترین قنات‌های دنیا در ایران واقع شده است و هنوز هم این روش استفاده از آب در برخی از روستا‌ها و مناطق معمول و متداول می‌باشد.

 

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر افزود: تعداد قنوات شهرستان ۶۲ رشته است که بعضی از این قنات‌ها فعال و مابقی غیرفعال هستند و متأسفانه با توجه به کمبود بارش‌ها درسال‌های آتی شاهد خشک شدن تعداد بیشتری از قنوات خواهیم بود.

 

شجعی گفت: با احیاء و مرمت می‌توان با هزینه بسیار کم در مقابل راه‌های دیگر به تأمین آب پایدار توسط قنات‌ها دست پیدا کرد و از خسارت به منابع آب زیرزمینی جلوگیری نمود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار