خبرهای داغ:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی مطرح کرد:

لزوم آسیب شناسی و عارضه‌یابی تولید/شروط دانش‌بنیانی و اشتغال‌آفرینی

تبریز- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: باید وضعیت موجود نه چندان مطلوب تولید کشور آسیب شناسی و عارضه‌یابی شود تا بتوانیم با رفع مسائل موجود، تولید و اشتغال را به سمت پویایی هدایت کنیم.
کد خبر: ۹۴۲۳۲۱۱
|
۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، محمد فرشکاران صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» عنوانی است که مقام معظم رهبری برای امسال در نظر گرفتند؛ تا توجه مدیران اجرایی کشور را باز هم به سمت تولید اما این‌بار تولیدی که هم دانش‌بنیان و هم اشتغال‌آفرین باشد جلب کنند.
وی افزود: در سال‌های گذشته که با تاکیدات مقام معظم رهبری تولید، محور فعالیت‎های دولت‌ها قرار گرفته بود، برای بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید تلاش‌های بسیاری صورت گرفت اما تقریبا می‌شود گفت اغلب اقدامات انجام گرفته نتوانست به شکل واقعی گره از کار تولید و اشتغال باز کند.
فرشکاران تصریح کرد: اعتقاد دارم برای اینکه تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین باشد، در ابتدا باید وضعیت موجود نه چندان مطلوب تولید کشور آسیب شناسی و عارضه‌یابی شود تا بتوانیم با رفع موانع و مسائل موجود، تولید و اشتغال را به سمت پویایی و پایداری هدایت کنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی ابراز داشت: همانطور که مقام معظم رهبری هم در سخنان خود اشاره فرمودند، ارائه تسهیلات به تنهایی نخواهد توانست گره از کار تولید بگشاید؛ تولید زمانی پا می‌گیرد که دارای بازار داخلی و خارجی مشخص و فضای صادراتی مناسب باشد.
وی در ادامه تحرك سرمايه و ايجاد ارزش افزوده را اصلي مهم در فعاليت‌هاي اقتصادي خواند و افزود: براي اينكه ثروت و سرمايه در داخل استان به نحو احسن توزيع و جلوی گريز سرمايه گرفته شود، بايد چاره‌انديشي و برنامه‌ريزي كنيم.
فرشکاران تاکید کرد: جايگاه صاحبان سرمايه بايد مشخص باشد تا تحرك سرمايه منجر به ايجاد اشتغال و افزايش مصرف شود و اين فضا براي عامه ايجاد نفع و ثروت كند و منجر به افزايش GDP شود.


نگاهی اجمالی به وضعیت تولید در بخش صنعت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه معمولا عمده بار تولید کشور بر دوش صنعت قرار گرفته، با نگاهی اجمالی به این حوزه تصریح کرد: یکی از پایه‌های هر تولید صنعتی توانایی فروش کالا است؛ بسیاری از صنایع در کشور ما که روزگاری محصولی با کیفیت و مشتریانی داشته‌‎اند، در حال سیر مسیر قهقرایی در یک حلقه بسته هستند.
وی افزود: استفاده از فرایندها و تجهیزات فرسوده و تاریخ گذشته در این دوره گذار از تولید سنتی به تولید مدرن و دانش بنیان، انجامی جز نابودی نخواهد داشت.
فرشکاران توضیح داد: اغلب صنایع پایه و اساسی کشور عمری بیش از 40 سال دارند و در کنار این صنایع بزرگ به تدریج صنایع پایین دستی نیز در طول 30 سال گذشته توسعه پیدا کرده و نیاز به واردات کالاهای مصرفی و واسطه‌ای را کاهش داده‌اند؛ با این حال به دلایل مختلف فرایند توسعه صنعتی کشور همزمان با توسعه فناوری صورت نپذیرفته است.
این مسوول تاکید کرد: برای ریشه‌یابی مشکلات و معضلات صنعت و تولید در این فضای رقابتی ملی و جهانی نیازمند شناخت شرایط حاکم بر آن هستیم.
وی وضعیت تولید صنعتی استان را نیز تابعی از وضعیت صنعت در کل کشور دانست و ابراز داشت: آذربایجان شرقی یکی از قطب های صنعتی کشور به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر سهم بخش صنعت و معدن از اشتغال استان حدود ۳۸.۱، کشاورزی ۲۰.۶ و خدمات ۴۱.۲ درصد و سهم ارزش افزوده بخش صنعت و معدن ۳۹.۱۳، کشاورزی ۷.۹۴ و خدمات ۴۹.۳ درصد بوده است.

فقدان راهبرد و استراتژی بلندمدت در بخش کشاورزی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی در ادامه توجه به تولید با بهره‌وری و ارزش افزوده مناسب را در بخش کشاورزی نیز بسیار مهم و حیاتی برشمرد و افزود: بخش كشاورزي ما فاقد يك استراتژي و راهبرد بلندمدت بوده؛ در حالی که امنيت غذايي به بخش كشاورزي متصل است كه به هيچ وجه نمي‌توان از استانداردها و پروتكل‌هاي مربوط به آن عدول كرد.
وی نظام بهره‌برداری خرد و حاکمیت اقتصاد معیشتی، بحران دریاچه ارومیه، تغییرات اقلیمی و تاثیرات گسترده آن بر بخش کشاورزی و خشکسالی، کارمزد بالای تسهیلات اعطایی به بخش کشاورزی و میانگین سنی بالا و سطح سواد پایین بهره برداران را از جمله مسائل و مشکلات مبتلابه این بخش برشمرد.
فرشکاران اذعان داشت: هزینه تولید برخی از محصولات کشاورزی در استان بالا بوده و باید تلاش شود با افزایش تولید در واحد سطح و ارتقاء بهره‌وری عوامل تولید، هزینه تولید کاهش یابد تا تولید بخش کشاورزی اقتصادی تر شده و به تبع آن صادرات افزایش یابد و با گسترش پایانه‌های صادراتی و سامانده

ارسال نظرات
آخرین اخبار