نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

برای رفع وابستگی کشور به اقتصاد نفتی باید از صادرکنندگان حمایت شود

تبریز- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان این که باید از صادرکنندگان حمایت شود، گفت: همه ما باید با حمایت از صادر‌کنندگان موجبات رشد اقتصادی کشور را فراهم کنیم.
کد خبر: ۹۴۱۷۶۰۰
|
۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل ازروابط عمومی اتاق تبریز، حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان آذربایجان شرقی گفت: نگاهی به موقعیت ژئوپلیتیک کشور نشان می‌دهد که حدود ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت اطراف ایران ساکن هستند که این موضوع می تواند جزو حوزه نفوذ و ارتباطی کشور باشد و همچنین این موضوع امکان توسعه صادرات بین کشورها را به وجود می آورد و می‌تواند در حوزه های مختلف برای کشور مفید باشد.

وی ادامه داد: برای مثال در صورت صادرات محصولات بیشتر به کشورهای اطراف، با به خطر افتادن امنیت ایران، امنیت غذایی و تامین کالاهای صادراتی سرزمین های اطراف نیز دچار تهدید می شود و این موضوع به نوعی وابستگی کشورها را به ایران به همراه دارد و بنابراین تمام کشورهای مقصد تلاش می کنند، امنیت ایران حفظ شود.

مشکلات صادرکنندگان باید برطرف شود

حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه نباید از نقش صادرکنندگان غافل شویم، گفت: صادرکنندگان به عنوان سربازان جنگ اقتصادی با تامین ارز مورد نیاز کشور برای واردات محصولات مورد نیاز همت کرده و همچنان تلاش خود را می کنند تا روند مبادلات تجاری و اقتصادی کشور به نحو مطلوب انجام شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان در حوزه های مختلف اظهار کرد: باید بسترهای بسیاری فراهم شود تا موانع و مشکلات برطرف شده و صادرکنندگان بتوانند در این حوزه فعالیت کنند تا علاوه بر اشتغالزایی و ارزآوری حاصل از صادرات، بتوانند نیازهای ارز کشور را پوشش دهند.

حجت الاسلام آل هاشم گفت: صادرکنندگان و دولت باید تلاش کنند، شرایطی ایجاد شود تا به صادرات محصولات نفتی وابسته نباشیم که برای رسیدن به این هدف بزرگ باید از صادرکنندگان حمایت شود.

وی با بیان این که نقش صادرات در رشد اقتصاد کشورها برای همه روشن است، تاکید کرد: مثبت شدن تراز پرداخت و به تبع آن افزایش ثروت و اشتغال می تواند مستقیما به رفاه کشور تبدیل شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: یک مسله ای که مقام معظم رهبری به آن توجه و تاکید دارند، موضوع صادرات است که در این زمینه می‌فرمایند دولت وظیفه دارد به صادرکنندگان کمک کند. خوشبختانه صادرات غیرنفتی در چند سال گذشته رشد داشته و امیدواریم در آینده نیز رشد مناسبی داشته باشد.

باید خود را از درآمد نفتی بی‌نیاز کنیم

وی با بیان این که باید بتوانیم خود را از درآمد نفتی بی نیاز کنیم، افزود: امروز با توجه به درگیری روسیه و اوکراین نرخ نفت افزایش یافت بنابراین اقتصاد کشور را نباید به نفت وابسته کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم با اشاره به این که باید از صادرکنندگان حمایت شود، گفت: امیدواریم همه ما با حمایت از صادر‌کنندگان موجبات رشد اقتصادی کشور را فراهم کرده و با تولید داخل و با ترویج مصرف تولید داخل شرایط بهتری را مهیا کنیم.

وی ادامه داد: به منظور سرمایه گذاری باید بانک ها را مجاب به اعطای تسهیلات با کارمزد کم کنیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی همچنین در پایان افزود: یکی از آفت های اقتصاد ما این است که اقتصاد نباید دولتی باشد. اقتصاد باید به افراد با اهلیت بالا واگذار شود که اگر این اقدامات انجام شود، وابستگی به درآمد نفتی نیز کاهش خواهد یافت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار