خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

باید از وابستگی به اقتصاد نفتی رها شویم

تبریز- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به مهم‌ترین دلایل مشکلات اقتصادی کشور گفت: اگر به دنبال شکوفایی کشور هستیم باید از وابستگی به اقتصاد نفتی رها شویم، موضوعی که یکی از خیانت‌های بزرگ رژیم پهلوی به ایران بود و همه امور کشور به فروش نفت گره خورده بود.
کد خبر: ۹۴۱۶۲۳۸
|
۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم افزود: نتیجه منفی چنین رویکردی را حتی در چند سال گذشته دیدیم، زیرا  به دلیل تحریم‌ها یا قادر به صادرات و فروش نفت نبودیم و یا اینکه نفت ما با کشتی و پرچم کشورهای دیگر منتقل می‌شد و به دشواری به فروش می‌رسید و در صورت فروش نیز پول ما در سایر کشورها امکان تبدیل و انتقال به داخل را نداشت.

وی جایگزین کردن اقتصاد نفتی با دیگر منابع درآمدزایی بالقوه موجود در کشور را لازمه رهایی از این اقتصاد وابسته و تک بعدی دانست و تشریح کرد: استفاده از ظرفیت‌هایی مانند منابع سرشار معدنی یکی از این جایگزین‌هاست که می‌تواند موجب استقلال و رهایی کشور از اقتصاد نفت محور باشد و ظرفیت‌های استان ما در این زمینه بسیار بالا بوده و معادنی مانند مس سونگون از جمله همین ظرفیت‌هاست.

حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به لزوم توسعه اقتصادی و تقویت بسترهای اشتغال‌زایی، اظهار داشت: مس‌سونگون فرصت توسعه برای منطقه است اما باید برکات و منافع اقتصادی، توسعه‌ای و اشتغال‌زایی این نعمت خدادادی به استان برگردد.

وی گفت: نباید مواد خام معدن سونگون به فروش برسد و برکات آن به استان‌های دیگر برسد اما آذربایجان‌شرقی از آن بی‌بهره بماند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به اجرای طرح‌های معدنی و صنعتی با تاکید بر حفظ محیط زیست افزود: برای انجام طرح‌های معدنی، استفاده از فناوری‌های نوین ضرورت دارد تا کمترین آسیب به محیط زیست و طبیعت برسد؛ از طرف دیگر خام فروشی مواد معدنی نیز متناسب با منافع اقتصادی منطقه‌ای نیست.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم یادآور شد: نقش مس‌سونگون در اشتغال‌زایی جوانان و فارغ‌التحصیلان آذربایجان‌شرقی بسیار مهم است و باید این نقش را ایفا کند.

وی ادامه داد: متاسفانه حق آذربایجان شرقی با وجود چنین ظرفیت‌هایی در حوزه معدنی آن گونه که باید و شاید ادا نشده و شاهد هستیم که منابع معدنی استان ما پس از استخراج یا به صورت خام صادر و فروخته می‌شود و یا اینکه در سایر شهرها ذوب و فرآوری می‌گردد.

حجت الاسلام آل‌هاشم با تأکید بر لزوم استقلال مس آذربایجان خاطرنشان کرد: ادای حق آذربایجان شرقی در این زمینه نیازمند توجه جدی مسئولان امر و مستقل شدن مس سونگون و ایجاد شرکت مس آذربایجان است تا از خروج و فروش مواد استخراجی از استان جلوگیری شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار