مدیرکل صندوق بیمه کشاورزان و عشایری خراسان رضوی:

یک‌میلیون و 400 هزار نفر بیمه کشاورزی روستایی در کشور

مدیرکل صندوق بیمه کشاورزان و عشایری خراسان رضوی گفت: تاکنون یک‌میلیون و 400 هزار نفر در کشور تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی روستاییان قرار گرفتند.
کد خبر: ۹۳۹۸۶۹۴
|
۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی در تربت‌حیدریه، محمود کاظمی در همایش تجلیل از کشاورزان شهر کدکن این شهرستان، اظهار کرد: تاکنون یک‌میلیون و 400 هزار نفر در کشور تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی روستاییان قرار گرفتند که از این تعداد یک‌میلیون و 200 هزار نفر از دهک‌های 3 و 4 جامعه هستند که سهم 5 درصد پرداختی حق بیمه آنان طی 5 سال توسط دولت تأمین می‌شود.

وی افزود: در حوزه روستاها و عشایر و کشاورزان که قشر مولد جامعه هستند موضوع بیمه با تأخیر انجام شد و در سال 83 با تصویب قانون جامع رفاه و تأمین اجتماعی در مجلس این صندوق شکل گرفت که یکی از خدمات ارزنده‌ای است که در حوزه تأمین اجتماعی برای گروه‌های هدف شکل‌گرفته است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم به قانون جامع رفاه و تأمین اجتماعی نگاهی بیندازیم سه لایه مساعدت اجتماعی، بیمه‌های اجتماعی و بیمه تکمیلی در آن تعریف‌شده و هرکدام گروه‌های هدف خود رادارند، مساعدت‌های اجتماعی نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی و خیریه‌ها را در برمی‌گیرد، در بیمه اجتماعی چهار سطح کارگران و کارفرمایان، سازمان بازنشستگی و نیروهای مسلح را پوشش می‌دهد.

مدیرکل صندوق بیمه کشاورزی و عشایری خراسان رضوی بابیان اینکه ۹۰ درصد جامعه هدف با ۱۷ صندوق بیمه اجتماعی در ارتباط هستند، گفت: وجه تمایز صندوق بیمه کشاورزی با سایر صندوق بیمه‌ها اختیاری بودن عضویت در این صندوق است که لزوم فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی گروه‌های هدف اهمیت ویژه‌ای دارد و از تمامی دستگاه‌هایی که با این گروه‌های هدف در ارتباط هستند تقاضا داریم کمک کنند تا پوشش بیمه‌ای را افزایش دهیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: تفاوت دوم صندوق کشاورزی حمایت همه‌جانبه است و دولت نقش کارفرما را دارد و حدود 70 درصد حق بیمه را پرداخت می‌کند.

وی افزود: بر اساس میانگین همه‌ساله 8 سطح درآمدی توسط شورای عالی رفاه مصوب و ابلاغ می‌شود که این سطوح درآمدی مبنای حق بیمه و پرداخت مستمری‌بگیران می‌شود.

مدیرکل صندوق بیمه کشاورزی و عشایری خراسان رضوی گفت: بر اساس این سطح‌بندی برای سال جاری سطوح درآمدی از ۶۵۰ هزار تومان تا یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار تومان انتخاب‌شده و هر سطح که انتخاب شود ۱۵ درصد مبلغ آن سطح به‌صورت سالیانه باید پرداخت شود که ۱۰ درصد آن دولت و ۵ درصد بیمه‌شده پرداخت می‌کند.

 کاظمی خاطرنشان کرد: بر همین اساس کشاورزان و روستاییان و عشایر ماهیانه از 32 تا 95 هزار تومان حق بیمه پرداخت می‌کنند و مبنای پرداخت بازنشستگی و مستمری‌بگیری و یا ازکارافتادگی همان سطحی است که افراد انتخاب می‌کنند.

وی از طرح بیمه همگانی خانواده‌های کم برخوردار به‌زودی خبر داد و گفت: سهم بانوان در تعداد بیمه‌شده‌های استان و شهرستان‌ها قابل دفاع نیست و همه می‌توانند از خدمات این صندوق استفاده کنند.

تربت‌حیدریه رتبه ششم ضریب پوشش بیمه‌ای را دارد

کاظمی بابیان اینکه خراسان رضوی بیشترین جمعیت روستایی و بهره‌بردار کشاورزی را در کشور دارد، افزود: تربت‌حیدریه نیز رتبه ششم ضریب پوشش بیمه‌ای دارد و جای کار دارد تا پوشش 100 درصدی همه کشاورزان و عشایر را داشته باشیم.

مدیرکل صندوق بیمه کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: در تربت‌حیدریه ۳۱ هزار نفر و ۴۰۹ نفر مشمول عضویت در صندوق بیمه کشاورزی هستند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش بیمه هستند و ۹۹۵ نفر آن‌ها مستمری ماهیانه دریافت می‌کنند.

کاظمی بیان کرد: در هشت ماه نخست امسال ۲۷ میلیارد ریال از بیمه‌شدگان تربت‌حیدریه حق بیمه وصول‌شده که ۳۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال مستمری‌بگیر پرداخت‌شده و این نشان می‌دهد نگاه حمایتی وجود دارد و بحث درامد زایی نیست.

سیاست دولت؛ حمایت از روستاییان و ممانعت از مهاجرت

معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه گفت: سیاست دولت حمایت از روستاییان و ممانعت از مهاجرت آن‌ها به شهر است، لذا برای فرآوری و تکمیل زنجیره ارزش و تولید باید سرمایه‌گذاری کرد چراکه دسترنج این منطقه بنام مناطق دیگر و سود آن به جیب دیگران می‌رود.

حسین شرافتی راد گفت: اگر جامعه مولد نباشد و از سرمایه اجتماعی خوب استفاده نکند جامعه‌ای فقیر و نیازمند خواهد بود.

وی افزود: علت اینکه مردم به سازمان‌های بیمه‌ای استقبال کمی نشان دادند آن است که بیمه‌ها بنا به تعهدی که دارند خدمت ارائه نمی‌کنند، لذا باید تلاش کنیم با مردم شفاف باشیم

شرافتی راد بیان کرد: اگر فرهنگ بیمه ترویج پیدا کند دغدغه‌های اجتماعی کاهش و آرامش مردم بالا می‌رود به‌شرط آنکه کسی که حق بیمه پرداخت می‌کند بعد از هر اتفاقی با بروکراسی اداری و با پرداخت مبلغ ناچیز دلسرد نشود.

فرماندار تربت‌حیدریه گفت: امروز کشاورز در اوج سختی زندگی ازکارافتاده می‌شود و راه نجاتش تحت پوشش قرار گرفتن بیمه است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار