خبرهای داغ:
گفتگوی تفصیلی بسیج با فرمانده پایگاه نجف اشرف همدان

بسیج بهترین مأمن و جایگاه کادرسازی برای انقلاب/ بسیج زمینه‌ساز ظهور و بروز تمام ارزش‌های الهی و اسلامی

همدان-فرمانده پایگاه مقاومت بسیج نجف اشرف همدان گفت: انقلاب باید به دست سربازان انقلاب به قلل مرتفع جهان دست یابد و این محقق نخواهد شد مگر با کادرسازی و بسیج بهترین مأمن و جایگاه برای تربیت چنین فرزندانی است.
کد خبر: ۹۳۹۲۴۵۷
|
۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱

بسیج بهترین مأمن و جایگاه کادرسازی برای انقلاب/ بسیج زمینه‌ساز ظهور و بروز تمام ارزش‌های الهی و اسلامی

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، تشکیل بسیج مستضعفین و ارتش ۲۰ میلیونی به فرمان امام خمینی (ره) و با هوشیاری و درایت و آینده‌نگری ایشان در پنجم آذر ماه سال ۵۸ صورت گرفت.

با گذشت سال‌ها از تشکیل سازمان بسیج مستضعفین به عنوان یکی از تشکیلات مهم انقلاب اسلامی با کارنامه درخشان و تجربیات بسیار بزرگ، رده‌های مختلف بسیج تشکیل و بسیج مساجد و محلات به عنوان یکی از اقشار مختلف سازمان و یک نهاد اثرگذار و موفق به منظور توانمندسازی بسیجیان، تقویت اندیشه انقلابی و اسلامی و نقش‌آفرینی در این راستا در مساجد و محلات تشکیل شد.

پایگاه نجف اشرف سپاه ناحیه همدان در منطقه حصار امام خمینی (ره) به عنوان یکی از پایگاه‌های برجسته استان همدان در زمینه محرومیت‌زدایی مطرح بوده که در ادامه گفتگو بسیج را با فرمانده این پایگاه می‌خوانید.

بسیج: در ابتدا خودتان را معرفی کنید.

زند: با سلام و درود به امام عظیم الشان و معمار کبیر انقلاب اسلامی و جانشین خلف ایشان امام خامنه‌ای عزیز و آرزوی طول عمر با برکت برای ایشان، بنده خسروزند، فرمانده پایگاه مقاومت نجف اشرف همدان هستم.

بسیج: چه ویژگی در بسیج وجود داشت که شما را جذب خود کرد؟

زند: عامل اصلی جذب بنده به بسیج روحیه شهادت طلبی و کار برای خدا بود زمانی که می‌دیدم بسیجیان چه عاشقانه به فرمان امام خمینی (ره) با جان خود از اسلام و انقلاب اسلامی دفاع می‌کردند و در میدان دفاع از این سرزمین اسلامی عاشقانه پرپر می‌شدند.

بسیج: بعد از عضویت در بسیج به چه کار‌هایی در این نهاد علاقه‌مند بودید؟

زند: بنده بعد از عضویت در بسیج احیای امر به معروف و مبارزه با فساد را در دستور کار خود قرار دادم و همزمان در عرصه فرهنگی و نیروی انسانی و در سرکشی از خانواده معظم شهدا مشغول خدمت‌رسانی بودم.

بسیج: بفرمایید چه مدت است مسئولیت فرماندهی پایگاه نجف اشرف را به عهده گرفتید؟

زند: بنده از سال ۱۳۶۶ به عضویت بسیج درآمدم و بعد از مدتی جانشین پایگاه و سپس از سال ۱۳۸۱ تاکنون فرماندهی پایگاه را برعهده دارم.

بسیج: در مورد پایگاه نجف اشرف توضیح بفرمایید؟

زند: پایگاه مقاومت نجف اشرف از سال ۱۳۵۹ در منطقه حاشیه شهر کوی حصار امام خمینی (ره) همدان و از پایگاه‌های تابعه حوزه شهید قاسمی با فرماندهی سردار شهید «محمد تقی ترکمان» که مسئول تبلیغات سپاه همدان و مفسر نهج البلاغه و قرآن کریم بود، تشکیل شده است.

بسیج بهترین مأمن و جایگاه کادرسازی برای انقلاب/ بسیج زمینه‌ساز ظهور و بروز تمام ارزش‌های الهی و اسلامی

بسیج: پس با این وجود فعالیت پایگاه نجف اشرف به دوران دفاع مقدس برمی‌گردد؛ آیا در آن زمان از پایگاه‌های فعال استان بوده است؟

زند: بله، بسیجیان پایگاه از همان نخستین روز‌های جنگ تحمیلی در جبهه‌های نبرد حضور داشته و ایثار کردند، به طوری که تاکنون ۸۳ نفر از این پایگاه طی دوران دفاع مقدس به مقام رفیع شهادت نائل آمدند، ضمن اینکه منطقه ما در طی دوران دفاع نقطه‌ای است که مورد بیشترین هجمه و بمباران هوایی واقع شده و ۲۳ نوبت مورد اصابت قرار گرفته است.

بسیج: در حال حاضر چند نفر بسیجی در این پایگاه عضو هستند؟

زند: پایگاه نجف اشرف در حال حاضر داری ۱۸۰ نفر عضو بسیجی است  و در بحث تربیتی از سال ۸۱  تاکنون ۲۸ طلبه تحویل حوزه علمیه کرده است؛ با وجود اینکه به لحاظ ساختمانی فقط دارای دو اتاق تقریباً سه در چهار است، در همین فضای کوچک سر منشأ خیرات و برکات زیادی برای مردم منطقه بوده است.

بسیج: بیشترین فعالیت‌های پایگاه حول چه محوری است؟

زند: عمده کار خود را در سه محور تاکیدات مقام معظم رهبری یعنی تحصیل، تهذیب و ورزش قرار داده‌ایم، و این پایگاه در هریک از حوزه‌های فوق اقدامات برجسته‌ای را داشته است.

بسیج: با توجه به شیوع کرونا، از ابتدای سال جاری تاکنون، چه برنامه‌هایی را در مجموعه تحت نظر خود اجرا کرده‌اید؟

زند: به توجه به اوج‌گیری بیماری کرونا از نخستین روز‌های سال جاری مشغول خدمات‌رسانی به قشر‌های آسیب‌پذیر و زیان‌دیده از این ویروس کرونا بوده‌ایم که به حمدالله تاکنون مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان در قالب جذب کمک‌های مومنانه به این اقشار خدمت‌رسانی شده است به جز کمک‌های غیر نقدی.

در بحث برنامه‌های خود نیز این پایگاه دارای هفت حلقه صالحین است که در هیچ شرایطی حلقات تعطیل نشد و همه حلقه‌ها در داخل پارک‌های منطقه در فضای باز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

همچنین این پایگاه در بحث کمک به مردم اقدام به تشکیل یک کارگاه تولید ماسک با همکاری هیئت امنا مسجد کرد که ماسک رایگان بین مردم منطقه و شهر از جمله هیات حسینی و مساجد توزیع می‌کرد و با وجود شرایط کرونایی تمام مناسبت‌های اهل بیت (ع) به خصوص دهه محرم را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کردیم.

در حال حاضر به دنبال بازسازی مجموعه فرهنگی مسجد حضرت ابوالفضل (ع) که هزینه‌ای بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان دارد، هستیم که در حال گرفتن نقشه پروانه این پروژه عظیم که در سه طبقه طراحی شده، هستیم.

همچنین در ایام انتخابات یعنی از اسفند سال ۹۹ بیشترین جلسات در انظار عمومی به خصوص در داخل پارک‌های منطقه برگزار و با بصیرت افزایی مردم را برای حضور حداکثری در این امر مهم ترغیب کردیم، ضمن اینکه ۲۰ نفر از اعضا هم به عنوان تامین در خدمت فرمانداری‌ها قرار گرفتند.

بسیج بهترین مأمن و جایگاه کادرسازی برای انقلاب/ بسیج زمینه‌ساز ظهور و بروز تمام ارزش‌های الهی و اسلامی

بسیج: پایگاه نجف اشرف تا پایان سال ۱۴۰۰ چه برنامه‌های دیگری را پیش‌بینی کرده است؟

زند: با توجه به اینکه این پایگاه ۴۳۵ خانواده را تحت پوشش قرار می‌دهد، طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده تا پایان سال توزیع سه نوبت بسته‌های معیشتی، درمانی و خدماتی به مردم منطقه در دستور کار قرار دارد که رضایتمندی فراوانی را بین خانواده‌ها داشته است.

برگزاری برنامه‌های مختلف در مناسبت‌های ملی- مذهبی همچون هفته بسیج، دهه مبارک فجر و ...، برگزاری همایش خانوادگی، اعزام بسیجان عزیز به اردوی راهیان نور در اسفند ماه نیز از دیگر برنامه‌ها است.

بسیج: به برنامه‌های محرومیت‌زدایی اشاره کردید، این برنامه‌ها با چه هدف و انگیزه‌ای انجام می‌شود؟

زند: به نظر بنده عمده اهداف بسیج برای محرومیت‌زدایی جلب رضایت عمومی مردم با انقلاب اسلامی و انجام کار فرهنگی و جذب این خانواده‌ها به فرهنگ دفاع مقدس و آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام عزیز و شهداست که توانمندی این عزیزان تا خودکفایی است.

بسیج: فعالیت پایگاه  بسیج در راستای محرومیت‌زدایی در چه حوزه‌هایی تعریف شده است؟  

زند: فعالیت‌های پایگاه در حوزه خدمات‌دهی، کمک‌های مومنانه، بهداشت، درمان، مسکن و جهیزیه است.

بسیج بهترین مأمن و جایگاه کادرسازی برای انقلاب/ بسیج زمینه‌ساز ظهور و بروز تمام ارزش‌های الهی و اسلامی

بسیج: چه اقداماتی در این حوزه‌ها برای کمک به محرومین و نیازمندان انجام داده‌اید؟

زند: ما در زمینه ارائه خدمت و حمایت از نیازمندان چندین تیم را مخصوص شناسایی و خدمات رسانی قرار داده‌ایم و متناسب با درخواست این عزیزان ارائه خدمت می‌کنیم، هر خانواده‌ای هر نوع درخواستی داشتند اعم از تعمیرات، تهیه پول پیش برای منزل و یا اجاره بهاء منزل، تعمیر وسایل و اقلام و یا اجناس و ... اقدام به  بررسی و سپس ارائه خدمت کرده و گاهاً با رایزنی با خیرین منازل مسکونی خالی از سکنه را به طور رایگان در اختیار این خانواده قرار داده، هزینه‌های خرید اقلام را با مغازه‌داران تسویه حساب و فرزندان این خانواده‌ها که در بحث تحصیلی مشکل داشتند کلاس کمک درسی رایگان برای آن‌ها برگزار می‌کنیم.

همچنین در بحث محرومیت‌زدایی ما تعداد زیادی از خانواده‌ها را نسبت به توانمندی آن‌ها به کارگاه و موسسات معرفی کرده‌ایم که مشغول به فعالیت شده‌اند و در امر تهیه اجناس به جزء وجوه نقدی طی دو سال اخیر برای ۱۲۷ خانواده دارای فرزند لوازم تحریر خریداری شده و هزینه ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس را پرداخت کرده‌ایم.

مقادیری هم لباس گرم، کفش و... به ارزش ۵۰ میلیون تومان توسط خیرین جمع‌آوری و توزیع شد و امسال ۲۰ رأس گوسفند ذبح و گوشت آن توزیع شد.

بسیج بهترین مأمن و جایگاه کادرسازی برای انقلاب/ بسیج زمینه‌ساز ظهور و بروز تمام ارزش‌های الهی و اسلامی

بسیج: کدام دسته از خدمات تاثیر بیشتری بر زندگی نیازمندان و مردم محروم منطقه داشته است؟

زند: کمک به تامین اجاره بهاء و تهیه مسکن به عنوان ودیعه، توزیع بسته‌های لوازم تحریر و اجرای برنامه‌های کمک آموزشی.

بسیج: همه فعالیت‌های شما محدود به منطقه خودتان است یا خارج از آن هم اقدامی داشته‌اید؟

زند: خیر، فعالیت ما در منطقه محدود نشده است بلکه در تمام نقاط شهر و حتی روستا‌های استان و حتی موردی خارج از استان از جمله کردستان و کرمانشاه هم خدمات داشته‌ایم و به لحاظ جمع‌آوری کمک‌های مومنانه چه نقدی و چه غیر نقدی به خصوص البسه، کیف و کفش به جنوب و شرق کشور نیز کمک‌های داشته‌ایم و دوستان بسیجی را برای انجام کار جهادی به استان کرمانشاه و اهواز نیز اعزام کرده‌ایم.

بسیج: چگونه بسیجیان را به فعالیت‌های محرومیت‌زدایی ترغیب می‌کنید؟

زند: یکی از راه‌های ترغیب بسیجیان برای انجام خدمات‌رسانی به نیازمندان، آشنا کردن و همراه کردن آنان برای سرکشی از این خانواده‌ها و واگذاری کار به خود این عزیزان است، ضمن اینکه استفاده از تعدادی از عزیزان نیازمند در امر خدمت‌رسانی به این خانواده و ایجاد حس درد این خانواده‌ها در بین بسیجیان نیز تاثیرگذار است.

بسیج: پایگاه مقاومت نجف اشرف به عنوان یکی از پایگاه‌های برتر در زمینه محرومیت‌زدایی است، این موفقیت چگونه حاصل شده است؟

زند: موفقیت ما در زمینه محرومیت‌زدایی محقق نمی‌شد مگر با همدلی و صمیمیت اعضای پایگاه به خصوص اعضایی که در سال‌های پیش وقت بیشتری داشتند که البته به لحاظ کاری و یا خانوادگی کمتر توفیق حضور در طی سالیان اخیر را داشتند، اما جانانه وارد عرصه شدند و با تبلیغ و کمک‌های خود و اقدامات شبانه‌روزی ما را در این امر خطیر یاری کردند؛ ما موفقیت خود را مدیون بسیجیان عزیز پایگاه و هیئت امنا مسجد حضرت ابوالفضل (ع) کوی امام خمینی (ره) می‌دانیم.

بسیج بهترین مأمن و جایگاه کادرسازی برای انقلاب/ بسیج زمینه‌ساز ظهور و بروز تمام ارزش‌های الهی و اسلامی

بسیج: بسیجیان این پایگاه در چه عرصه‌های دیگری موفقیت کسب کرده‌اند؟

زند: در حوزه ورزشی، باشگاه مخصوص ورزش‌های رزمی را دایر کرده‌ایم که همه مربیان آن از اعضای پایگاه هستند و طی سال‌های متمادی چندین مقام کشوری را کسب کرده‌اند ودر حال حاضر دارای هشت مربی مجرب و کار آزموده است که همین امر موجب جذب افراد زیادی به بسیج شده است.

در عرصه علمی نیز اقدامات خوبی گرفته است و غالب دانش‌آموزان عضو پایگاه از نخبه‌های درسی مدارس خود هستند و ما برای کسب رتبه‌های برتر کنکوری مشوق قرار داده بودیم به طوری که در سال‌های گذشته برای افرادی که رتبه زیر ۲۰ را کسب کردند، هزینه حج و کربلای معلا را پرداخت کردیم که دو نفر از دانش‌آموزان موفق به کسب رتبه ۷ و ۱۵ کنکور سراسری و یک نفر رتبه ۶ آزمون وکلا کشور را به دست آورده است.

بسیج: چشم‌انداز شما برای پایگاه چیست؟

زند: چشم‌انداز بنده برای آینده بازسازی مسجد محله در قالب یک ساختمان سه طبقه به عنوان مجموعه فرهنگی ورزشی و خدماتی به نام بسیج است؛ اگر چه به حمایت‌های فراوانی با توجه به محروم بودن خود منطقه نیاز داریم، اما با این اقدام هم خودکفا می‌شویم و هم بهتر می‌توانیم برای خودکفایی و اشتغال این خانواده‌ها قدم برداریم؛ علاوه بر این به دنبال تملیک زمین از جانب خیرین برای ساخت منزل مسکونی چند واحدی برای محرومین هستیم.

یکی دیگر از برنامه‌ها برای سال‌های آینده تبدیل طبق دوم مسجد و پایگاه به کارگاه خیاطی برای آموزش دوخت لباس برای خانواده‌های محروم توسط خود آن‌ها و کمک به خود آن‌ها است. 

بسیج: با توجه به اینکه در آستانه هفته بسیج هستیم، بسیجی در نگاه شما چه کسی است؟

زند: بسیجی در نگاه بنده همان فرموده حضرت امام خامنه‌ای عزیز (مد ظله العالی) است که فرمودند بسیجی یعنی علی (ع) که تمام عمر وقف اسلام بود.

بسیج: از برنامه‌های پایگاه خود بگویید. چه اقداماتی را در سالگرد تاسیس بسیج در دستور کار دارید؟

زند: به منظور بزرگداشت این هفته برنامه‌های مختلفی از جمله برگزاری  ایستگاه‌های صلواتی، ویزیت رایگان و ارائه خدمات پزشکی با بیش از ۱۵ متخصص  در مسجد برای عموم مردم، گردهمایی بسیجیان همراه با خانواده، تجلیل از بسیجیان فعال، برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی، نشست‌های بصیرتی و مشاوره‌ای برای خانواده‌ها، سرکشی از خانواده معظم شهدا و... را در دستور کار داریم.

همچنین درهفته بسیج هشتمین مرحله کمک‌های مومنانه را بین ۴۵۰ خانواده تحت پوشش این پایگاه توزیع خواهیم کرد و علاوه بر برگزاری برنامه «شبی با شهدا»، هرشب همزمان با نماز مغرب و عشاء برای نمازگزاران خاطره‌گویی از شهدا خواهیم داشت.


بسیج بهترین مأمن و جایگاه کادرسازی برای انقلاب/ بسیج زمینه‌ساز ظهور و بروز تمام ارزش‌های الهی و اسلامی
بسیج: توانمندی بسیج و پایگاه‌های بسیج امروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

زند: بسیج به نوبه خود دارای نقاط بالقوه و بالفعل زیادی است و می‌تواند در همه عرصه‌ها نقش‌آفرین باشد به شرط اینکه آموزش را به طور جد در صدر اقدامات خود قرار دهد و در همه عرصه‌ها، تربیت و کادرسازی، اگر این امر به طور دقیق با آموزش‌های امروز تطبیق و با برنامه حرکت کند به یقین همه مردم بسیجی خواهند شد که بی شک راحت‌ترین، بهترین، آسان‌ترین، پرخدمات‌ترین و کم توقع‌ترین بدنه اجتماعی برای نظام اسلامی خواهد بود. 

 بسیج: به نظرتان رابطه بسیج با انقلاب و نقش آن در تربیت سرباز برای انقلاب اسلامی چیست؟

زند: معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران و در ادامه رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی ایران امام خامنه‌ای عزیز بار‌ها و بار‌ها در فرمایشات خود بیان فرمودند بسیج زمینه‌ساز ظهور و بروز تمام ارزش‌های الهی و اسلامی است و امام بزرگوارمان فرمودند انقلاب فرهنگی است و یقینا این انقلاب باید به دست سربازان انقلاب یعنی بسیجیان عزیز به قلل مرتفع جهان دست یابند و این محقق نخواهد شد مگر با کادرسازی و تربیت این سربازان و به تبع بسیج بهترین مأمن و جایگاه برای تربیت چنین فرزندانی است که تا به حال در عرصه‌های مختلف به اثبات رسیده است و این رابطه مکمل این فرایند است که برای آن باید برنامه‌ریزی بهتری صورت پذیرد.

بسیج: درخواست شما از مسئولین سپاه و بسیج چیست؟

زند: درخواست من از مسئولین سپاه این است که توجه ویژه‌ای به مناطق محروم و به خصوص منطقه ما که در حال ساخت مجموعه فرهنگی هستیم و قسمت اعظم این مجموعه هم حتماً برادران بسیجی فعالیت می‌کنند داشته باشند  و دیگر اینکه برای هر منطقه‌ای یک اولویت داشته باشند و بر اساس آن جدا در طی برنامه‌ای معین رسیدگی لازم را محقق کنند و همچنین فرماندهان سپاه کشوری وقتی به شهرستان‌ها سفر می‌کنند حتما به بچه بسیجی‌ها هم سری بزنند و پای درد و دل آن‌ها بنشینند.

بسیج: سخنی ناگفته اگر دارید مطرح کنید؟

زند: ممنونیم از اینکه فرصتی در اختیار ما قرار دادید.


گفتگو از: طیبه یوسفی مظاهر

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
ارسال نظرات
آخرین اخبار