خبرهای داغ:
جوانان مسجد الصادق در یکی از محلات شیراز در سال‌های کرونایی با راه‌اندازی حسینیه سیار تلاش کردند تا نوای یا حسین در همه نقاط شهر طنین‌انداز شود و امسال هم این برنامه با برپایی موکب ادامه می‌یابد.
کد خبر: ۹۳۶۴۱۳۸
|
۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، زمزمه روضه و مداحی، کوچه‌پس‌کوچه‌هایی که سیاه‌پوش شدند، سر در مغازه‌ها و خانه‌هایی که پرچم عزا آویختند، حفظ این شعائر ارزشمند به فرمایش پیامبر(ص) دلالت دارد که فرمود: «اِنَّ لِقَتل الحُسین (ع) حَرارَة فِی قُلوبِ المُؤمنین لا تَبرد اَبداٌ»؛ برای شهادت حسین(ع)، حرارت و گرمایی در دل‌های مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.

امسال و سال گذشته سایه سنگین کرونا بر سر شهر و دیارمان سایه افکنده و همه چیز حتی آئین عزاداری محرم را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است اما ایرانیان ثابت کردند که هیچ شرایطی نمی‌تواند عزاداری برای امام حسین(ع) را تعطیل کند. 

برخی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز و با فاصله عزاداری را برگزار می‌کنند و برخی نیز روش‌های خلاقانه را برای این منظور برمی‌گزینند مانند جوانان مسجد الصادق در یکی از محلات شیراز که با راه‌اندازی حسینیه سیار تلاش کردند تا نوای یا حسین در همه نقاط شهر طنین‌انداز شود. 

این جوانان در 2 سال گذشته با استفاده از یک تریلی 18 چرخ با المان سازی، پخش مداحی و حرکت در نقاط مختلف شهر حسینیه‌ای سیار را راه انداختند تا همه بتوانند در عزاداری امام حسین (ع) سهیم باشند. 

فتاحی، یکی از اعضای این مسجد  به برنامه امسال اشاره کرد که با اندکی تفاوت نسبت به سال گذشته در محوطه مقابل باغ عفیف آباد شیراز برگزار می‌شود. به گفته وی امسال موکبی به شکل کشتی ساخته شده که این موکب جمعه 22 مردادماه با حضور مسئولان استانی افتتاح می‌شود. 

به گفته وی یک تیم 50 تا 60 نفره در این کار سهیم بودند که همگی داوطلب مردمی بوده و هیچ بودجه دولتی در این زمینه هزینه نشده است. این برنامه در صورت همکاری شهرداری شیراز تا دهه دوم محرم نیز ادامه دارد. 

فتاحی از ساخت کلیپ‌های متناسب با موضوع محرم، فیلم مستند داستانی با موضوع راه‌اندازی موکب و پخش مداحی و سخنرانی خبر داد و هدف از این کار را فراهم کردن فضایی برای تنفس معنوی مردم در شلوغی‌های زندگی امروزی عنوان کرد. بنا بر صحبت‌های وی این برنامه از صبح تا شب ادامه دارد.

در ادامه برنامه‌های دهه نخست محرم حرم مطهر شاهچراغ(ع) نیز برنامه‌هایی را تدارک دیده که همه آنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. بر این اساس مراسم سوگواری دهه اول محرم، از 18 تا 31 مردادماه هر شب بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با سخنرانی آیت‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و تولیت حرم مطهر در شب تاسوعا و عاشورا و آقایان محمودی، جاوید، فرهنگی و بدیعی برگزار می‌شود. 

همچنین در این مراسم مداحان اهل‌بیت به مرثیه‌سرایی و عزاداری می‌پردازند و مراسم قرائت زیارت پرفیض عاشورا نیز هر روز صبح از ساعت 6 تا 7:30 همراه با صرف صبحانه با همکاری هیئت جمعیت اتحاد حسینی برگزار می‌شود.

مراسم عزاداری روز تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت 10 صبح با حضور هیئات مذهبی در صحن حرم مطهر برگزار و در ادامه بعد از اقامه نماز ظهر و عصر، برادران حاج خلیل نگهبان و محمدپور، مرثیه‌سرایی می‌کنند.

جمعه 22 مرداد نیز از ساعت 8:30 صبح ویژه برنامه شیرخوارگان حسینی و یکشنبه 24 مرداد برنامه احلی من العسل به مناسبت شهادت حضرت قاسم(ع) با همکاری اداره کل آموزش و پرورش فارس در حرم مطهر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها