کشت آلوئه‌ورا در مرند

تبریز- مدیر جهاد کشاورزی مرند از کشت آلوئه‌ورا در یک هکتار از زمین های کشاورزی روستای فارفار شهرستان مرند خبر داد.
کد خبر: ۹۳۴۹۲۶۱
|
۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، صیادی با اشاره به اهمیت توسعه کشت گیاهان دارویی و خوراکی گفت: با کمبود آب‌های زیر زمینی و تغییر آب وهوا، الگوی کشت حاکم در شهرستان مرند عمدتاً تولید محصولات با نیاز آبی زیاد بوده و این باعث افت شدید آب‌های زیرزمینی در شهرستان مرند شده و احتمالاً در آینده نزدیک اراضی کشاورزی را به خاطر کمبود آب از دست بدهیم.

وی با بیان این‌که سیاست‌های جهادکشاورزی در این زمینه کشت و توسعه محصولاتی با حداقل مصرف آب و درآمد خوب برای کشاورزان است، گفت: براین اساس از سال ۹۹، کشت گیاهان دارویی، زینتی و آلوئه ورا در برنامه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قرار گرفته و در این سال کشت آلوئه ورا در دو هزار مترمربع در سه واحد گلخانه‌ای با هدف ترویج و توسعه کشت گیاهان دارویی شروع شد و در اوایل سال ۱۴۰۰ نخستین مزرعه پرورش آلوئه ورا در فضای باز در سطح یک هکتار آغاز و در آینده نزدیک بعد از طی مراحل اداری و تا شروع فصل سرما، سازه‌های گلخانه‌ای این زمین را احداث و به بهره برداری خواهیم رساند تا در زمستان شاهد بهره برداری از این گلخانه باشیم.

صیادی با بیان این‌که گیاه دارویی آلوئه ورا کم آب بر است و نیاز زیادی به سموم، کود و ادوات کشاورزی ندارد و از این رو محصولی اقتصادی و پر رونق است، گفت: سطح زیر کشت گیاه آلوئه ورا در شهرستان مرند ۱.۲ هکتار است که از این سطح ۰.۲ هکتار در محیط سرپوشیده گلخانه‌ای در روستای بهرام و شهر بناب جدید مرند است.

مدیر جهاد کشاورزی مرند به میزان برداشت این محصول اشاره کرد و گفت: در طول سال چهار بار این محصول برداشت می‌شود که می‌تواند در سفره کشاورزان رونق خوبی ایجاد کند.

صیادی با بیان این‌که این مزرعه برای هشت نفر به صورت مستقیم و برای ۱۵ نفر غیر مستقیم شغل ایجاد خواهد کرد، افزود: پیش بینی می‌شود برداشت سالانه این محصول بیش از ۸۰۰ الی ۹۵۰ تن در سال باشد که روانه بازار‌های استان آذربایجان شرقی و شهر‌های همجوار خواهد شد.

وی گفت: با توجه به ظرفیت رو به گسترش کشت این گیاه در استان و شهرستان، توسعه زیرساخت‌های صنایع تبدیلی در این بخش برای استفاده از این قابلیت و فرصت ضروری است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار