دستور قاطعانه دستگاه قضا برای برخورد با مسببان ویرانی روستای خرشک

در پی صدور غیر کارشناسی برداشت از معادن و همچنین تبانی که موجب خسارت های عدیده در روستای خرشک در رودبار شده، رئیس کل دادگستری گیلان به دادستان رودبار دستور برخورد با مسببان این ویرانی ها را صادر کرد.
کد خبر: ۹۳۴۷۱۵۲
|
۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از رودبار، حدود ۱۰ روز پیش بود که کوه و تپه‌های جواری روستای خرشک از توابع رحمت‌آباد و بلوکات شهرستان رودبار براثر برداشت‌های نامتعارف فعالان معدن در روستا رانش کرد و سنگ و کلوخ خانه و کاشانه اهالی را ویران و اضطراب و نگرانی را پس از سال‌ها زندگی در این بهشت، به جانشان انداخت.

خرشکی‌ها در گفت‌وگو‌هایی که با خبرنگار فارس داشتند ملتمسانه از مسؤولان خواسته‌اند تا ضمن اینکه آرامش را در روستا بر می‌گردانند، با مسببان رانش کوه و ویرانی‌ها در روستا برخورد جدی شود.

در پی مطالبه اهالی خرشک از مسؤولان دستگاه‌های نظارتی ازجمله دستگاه قضا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی، رئیس‌کل دادگستری گیلان به همراه احمد آقایی معاون قضایی، امروز از روستای رانشی خرشک رودبار بازدید و با جمعی از اهالی این روستا دیدار و گفت‌وگو کرد.

پیش از حضور مسؤولان عالی قضایی استان گیلان، تیم‌هایی از ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان، هلال‌احمری‌ها، گروه‌های جهادی و مردم‌نهاد و همچنین سپاه و بسیج در کنار مردم این روستا حاضرشده بودند.

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان با اشاره به خسارات زیادی که به اهالی روستای خرشک واردشده، اظهار کرد: دادستان رودبار می‌بایست تا با تشدید قرار، نسبت به بازداشت متهمین حادثه معدن خرشک و احقاق حقوق مردم این منطقه اقدام کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان نیز در این بازدید با اشاره به اعتراضات مردمی در خصوص فعالیت این معدن اظهار کرد: دستگاه قضایی در سه مرحله با سازمان‌های متولی نامه‌نگاری کرده و خواستار توقف برداشت معدن خرشک شد که متأسفانه توجهی به آن نشد.

جان احمد آقایی تخریب زیرساخت‌ها، آسیب زیست‌محیطی، تخریب ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی، منازل مسکونی و مدرسه روستای خرشک را ازجمله آثار مخرب فعالیت این معدن دانست و افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی صدور مجوز و نظارت بر این معدن، یکی از مسببان این حادثه است که به دلیل صدور مجوز‌های غیرعلمی و تبانی در ارائه نظرات کارشناسی تحت پیگرد و تعقیب قضایی قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، رئیس‌کل دادگستری استان گیلان در این بازدید دستور داد تا درباره محل اسکان حادثه دیدگان سریعاً تصمیم‌گیری شده و با انجام کار کارشناسی، خسارات وارده به اهالی روستا مشخص و از مقصرین و بهره‌برداران معدن مطالبه شود.

گرچه مسؤولان نظارتی و حمایتی گیلان در کنار مسئولان ستاد مدیریت بحران از روستای خرشک بازدید داشته و پیگیر هستند تا حقوق ازدست‌رفته به روستا و روستائیان برگردد، اما همچنان مطالبه اهالی روستای ویران‌شده خرشک از رسانه‌ها به‌ویژه خبرگزاری فارس دلالت بر استمرار پیگیری‌ها داشته و این رسانه خود را متعهد می‌داند تا حصول نتیجه و برقراری ثبات و آرامش در خرشک، در کنار محرومان و مظلومان خواهد ماند.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار