خبرهای داغ:
دبیر سلسله همایش‌های فتح‌الفتوح با اعلام آغاز به کار دبیرخانه همایش علمی پژوهشی فتح‌الفتوح ۲، مهلت ارسال مقالات را تا دوم اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام کرد.
کد خبر: ۹۳۲۱۸۱۷
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷

دکتر ایمان ایمانی‌فر دبیر سلسله همایش‌های فتح‌الفتوح در گفتگو با خبرنگار بسیج در شیراز اظهار داشت: همایش علمی پژوهشی فتح‌الفتوح ۱ با همه سختی‌هایش که از مرداد ماه سال جاری به صورت رسمی آغاز شده بود، به اتمام رسيد و در اسفند ماه، کلیه داوری‌ها به پایان رسیده و مقالات نفرات پژوهشگر بعد از داوری، و در صورت تایید، در مجموعه مرجع دانش سیویلیکا نمایه ملی خواهد شد.
به گفته وي، نکته قابل توجه در اولین دوره این همایش علمی، این است که از مجموعه ۲۵۰ مقاله‌ای که به دبیرخانه ارسال رسیده، حدود ۱۵۶ مقاله قابل بررسی و وارد مرحله داوری شد.
ايماني‌فر افزود: کار دیگری که در این همایش انجام شد، این بود که مقالات را فقط تایید یا رد نکردیم؛ بلکه با یک نگاه توانمندسازی، اقدام به همراهی و آموزشی پژوهشگر برای رفع نواقص مقالات و آماده‌سازی پژوهشگر برای حضور جدی در صحنه‌های علمی پژوهشی کشور کرديم.
دبیر سلسله همایش های فتح‌الفتوح ادامه داد: این کار در مجموعه همایشهای علمی پژوهشی کشور، بی‌سابقه است که علاوه بر داوری، کار به یک تیم آموزشی ارجاع شده و این تیم با ارتباط با پژوهشگر و مخاطب، اقدام به آموزش کند.
وي با بيان اينکه طبق پیش‌بینی انجام شده، فتح‌الفتوح ۲ آغاز شده و در سیویلیکا از پوستر آن رونمایی شده است، تصريح کرد: فتح‌الفتوح ۲ با موضوعات فرهنگ، سیاست، و اقتصاد که سه موضوع اصلی تمدن‌سازی، جهانی‌سازی و جهانی‌شدن است ،مواجه هستيم که این محورها، بسیار مهم و کلیدی است و شاید یکی از اهداف مهم فتح‌الفتوح2 است.
ايماني‌فر ادامه داد: از منظورهای برگزاری این سلسله همایش‌ها، بررسی روند رشد و توسعه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور و ارائه راهکارهای لازم برای این رشد است.
به گفته دبیر سلسله ‌های فتح‌الفتوح، خیلی مهم است که مردم و پژوهشگران به صورت جدی در عرصه ‌سازی ورود کرده و پیشنهادهایی در این محورها داشته باشند.
وي با بيان اينکه هدف اصلی و مهم فتح‌الفتوح ۲ که به عنوان یک پروژه در سال ۱۴۰۰ به آن نگاه می‌کنیم، ایجاد مشارکت حداکثری است، تصريح کرد: ما در حال ایجاد جریان‌شناسی فکری و تفهیم آن هستیم؛ یعنی به دنبال این هستیم که مخاطب، تبحر تحلیل در موضوعات جهانی‌شدن و جهانی‌سازی را پیدا کند. چراکه این مسئله، از مسائل اصلی تمدن‌سازی است؛ لذا با محورهای اصلی در سه موضوع سیاست، اقتصاد، و فرهنگ فتح الفتوح ۲ را آغاز کردیم.
ايماني‌فر با بيان اينکه اولین محور اين همایش، دانشگاه، حوزه علمیه، و آموزش و پرورش تمدن‌گراست، ادامه داد: محور دوم، نخبگان مردمی، جوانان، هنر و رسانه تمدن‌ساز؛ و محور سوم، مسجدمحوری، اماکن متبرکه، محله و تشکیلات محله‌محور یا روح تمدنی است.
دبیر سلسله همایش های فتح‌الفتوح ادامه داد: محور چهارم ،علم و دانش‌پژوهی، تحقیق و پژوهشگری همراه با توجه به تمدن‌شناسی عمیق است و محور پنجم، انتخاب برتر، و محور ششم، گفتمان‌سازی و جریان‌سازی یا دکترين تمدنی است.
وي با اشاره به اينکه فتح‌الفتوح2 در ۶ محور اصلی پدید آمد و کار دریافت چکیده مقالات را آغاز کرده است، ادامه داد: از تاریخ ۷ اسفند ماه هم کار دریافت اصل مقالات را آغاز می‌کند؛ اما با توجه به هماهنگی با دبیرخانه کشوری، بعد از دریافت چکیده مقالات هم پژوهشگران می‌توانند چکیده و اصل مقالات خود را به صورت یکجا به دبيرخانه ارسال کنند.
ايماني‌فر با اعلام اينکه پایان مهلت دریافت مقالات هم دوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ است، با تأکيد بر اينکه اين مهلت، غیر قابل تمدید است، افزود: آنچه که نیاز این همایش است، همراهی مجموعه‌های دانشگاهی و پژوهشی کشور است.
دبیر سلسله همایش های فتح‌الفتوح با تصريح بر اينکه همکاران دانشگاهی باید این دیوارهای بلند علمی-پژوهشی را پایین بیاورند، تأکيد کرد: اینگونه نیست که فقط آنها وسط میدان علمی و پژوهشی باشند؛ آنها باید کمک کنند که مجموعه‌های علمی پژوهشی به عنوان حلقه‌های واسطه، دچار تنهایی نشوند.
وي با اشاره به همراهی خیلی خوب برخی دانشگاه‌ها در مرحله اول، آنرا يک اتفاق خیلی خوبی در فتح‌الفتوح دانست و گفت: لازم است که از رياست دانشگاه‌هاي همکار در مرحله اول تقدیر کرد.
ايماني‌فر با بيان اينکه مجموعه‌های مختلفی در فتح الفتوح2 همکاری دارند، ادامه داد: بعضی مراکز دانشگاه آزاد، مرکز حوزه علمیه، مجموعه‌های سپاه فجر از جمله مجموعه تعلیم و تربیت، و ورود ویژه سردار بوعلی فرمانده سپاه فجر فارس در این مورد حائز اهمیت است که نياز به تقدير از اين مجموعههاست.
دبیر سلسله همایش های فتح‌الفتوح با تأکيد بر اینکه مجموعه سیویلیکا هم همکاری خوبی با این مجموعه همایش‌ها داشته است، تأکيد کرد: مجموعه علمی پژوهشی پژوهشکده آرکا امروز به عنوان یک حلقه میانی در موضوع علمی-پژوهشی ورود کرده و با دست خالی و بدون حمایت اولیه، اقدام اقناع‌سازی و همراه‌سازی مجموعه‌ای از ادارات، نهادها، دانشگاه‌ها، و پژوهشگاه‌ها کرده که می‌تواند الگویی برای مجموعه‌های پژوهشی کشور در این زمینه باشد.
انتهاي پيام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها