خبرهای داغ:
با اعطای تسهیلات به سمت تولید از سوی بانک صادرات رخ خواهد داد

حرکت به سمت تولید محوری به جای تن آسایی و مصرف گرایی

اگر به جای بها دادن به انگیزه های تولید ساز، فرو افتادن در زنجیره معیوب مصرف زدگی جایگزین شد، آن جامعه به سمت خمودی و سستی و بی تحرکی کشیده شده و حرفی برای گفتن نخواهد داشت.
کد خبر: ۹۳۰۵۳۵۴
|
۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳

اقتصاد چرخ محرک فعالیت های یک جامعه است. اگر جامعه ای بخواهد هرگونه فعالیت اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی ورزشی و عام المنفعه انجام دهد، باید بر پشتوانه اقتصاد حرکت کند. شاید از همین بابت است که مفهوم اقتصاد در منابع دینی ما از اقتصاد و سرمایهريال به عنوان جریان یافتن خون در کالبد و شریان های حیاتی بشر تعبیر شده به گونه ای که هیچ عضو و قسمتی از بدن نیست که بی نیاز از اقتصاد بوده و در صورتی که اندک نقصانی در رسیدن خون به اعضا پدیدار شود، همانا کل سیستم حیاتی آن عضو و بالطبع کل سیستم بدن تحت تاثیر قرار گرفته و از حیّز انتفاع خارج می شود.

 اما حیاتی ترین بخش اقتصاد، در هر جامعه ای  ، کیفیت توجه اقتصاد آن جامعه به بخش تولید آن است. هرگاه که سیستم اقتصادی بر پایه تولید محوری و پیشرفت تولیدی استوار شود، زایش تولید، منجر به حرکت بخشی چرخ های سفت و ثقیل اقتصاد و در نتیجه تحرک و پویایی آن خواهد شد. چه آنکه با به حرکت درآمدن اقتصاد تولید محور، سایر سیستم ها و نهادهای جامعه نیز به تحرک در افتاده و جامعه بر سر پای خود می ایستد.

بالعکس اگر در جامعه ای مصرف به جای تولید نشست، اگر مصرف گرایی به جای توجه به تولید، حرف اول اقتصاد را زد و اگر به جای بها دادن به انگیزه های تولید ساز، فرو افتادن در زنجیره معیوب مصرف زدگی جایگزین شد، آن جامعه به سمت خمودی و سستی و بی تحرکی کشیده شده و حتی در زمینه های غیر اقتصادی نیز حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

چه؛ این فرهنگ اقتصادی و اقتصاد فرهنگی است که می تواند بخش های مولد جامعه را در همه زمینه ها فعال کرده و یا از حرکت بازستاند. نقطه حیاتی و تاثیر گذار در این بین آن است که به روشنی مشخص می شود که  در هر جامعه ای،  وقتی مسئولان و هدایت گران عمده آن از تفکر تولید محور برخوردار بوده و اولویت خود و فعالیت شات را بر پایه تولید قرار داده باشند، آهنگ حرکت کلی جامعه نیز بر پایه تولید استوار شده و بالعکس اگر مسئولان جامعه ای، مصرف زده بوده و به جای اندیشیدن و تولید، به فکر فربه ساختن انبان های خود از میان تولیدات دیگران برآیند، روند کلی آن جامعه نیز به سمت زیاده روی در مصرف و تن آسایی و تن پروری سوق خواهد یافت.

از اینرو است که افراد و سیستم هایی که در جایگاه تصمیم سازی و تصمیم گیری و هدایت منابع نشسته اند، نقشی کلیدی و حساس بر عهده داشته و باصطلاح تیزی قلم آنها سرنوشت جامعه را در میان دو سمت متفاوت رقم خواهد زد.

پر واضح است که با رونق یافتن تولید در جامعه نیز، حرفهای بلند فرهنگی، سیاسی، اجتماعی آن جامعه هم بر پایه تولید بنا نهاده شده و اتفاقا از سوی مخاطبین فهم و ادراک می شود. به عبارت دیگر ، شرط لازم و کافی شنیده شدن اندیشه های غیر اقتصادی نیز ، راه اندازی سیستم تولید محور در جامعه در بخش اقتصادی آن جامعه خواهد بود.

در همین راستا اما از زمانی که به فرموده منطقی و عقلی رهبری انقلاب اسلامی، مبتنی بر اندیشه های انقلابی ملت ایران، تولید و خود اتکایی در اقتصاد به عنوان محور شعارهای سال برگزیده شده است، بخش هایی از نهادها و سیستم های اقتصادی مهم نیز به این هشدار و توجه ، دقت کرده و به جای هدایت منابع خود به سمت مصرف زدگی- که شاید گاهی حتی از نظر مادی هم سود های قابل توجه تری- در کوتاه و میان مدت نصیب آنان می ساخته- منابع تشویقی و اعطایی تسهیلاتی خود را به سمت تولید هدایت کرده و آن منابع را در این راستا در اختیار قرار داده است.

 از جمله این مجموعه ها، بانک صادرات ایران است که با هدایت درست منابع خود ، به کمک رونق یابی، شتاب بخشی و عمق دهی تولید ملی شتافته و بخش اعظم تسهیلات خود را در این بخش اعطا نموده است.

 چنانکه بر اساس آمار اعلامی ٦٠ درصد تسهیلات بانک صادرات ایران در مدت ٨ ماهه اول سال به تولید اختصاص یافته است.

در همین زمینه عضو هیئت مدیره بانک صادرات در خبری اعلام نموده که بیش از ٥٢٥ هزار میلیارد ریال تسهیلات جدید به واحدهای تولیدی پرداخت کرده که این میزان برابر با نزدیک به ٦٠ درصد کل میزان تسهیلات پرداخت شده بانک در این مدت بوده است.

وی افزود:  بر اساس مطالعات انجام شده، واحدهای تولیدی عمدتاً دارای سه مشکل اساسی به شرح ذیل هستند. کمبود سرمایه در گردش با توجه به افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه و سایر خریدها، عدم امکان خرید نسیه و اعتباری مواد اولیه و فروش کالا و نبود امکان خرید ماشین‌آلات و تأسیسات جدید برای افزایش میزان تولید به دلیل کمبود منابع که بانک صادرات ایران طی سال جاری در چند مرحله برای کمک به این واحدها اقدامات متعددی را انجام داده است. این بانک از شهریور ماه سال جاری طرح «طراوت توسعه» را ارائه و عملیاتی کرد و به واحدهای تولیدی این امکان را داد تا در قالب اعتبارات اسنادی ریالی، تا ١٨ ماه به صورت نسیه اقدام به خرید ماشین‌آلات و تأسیسات کنند؛ ضمن اینکه بدهی این واحدها در سررسید اعتبارات اسنادی، به صورت سه ساله تقسیط و از آنها دریافت می‌شود

پر واضح است که نگاه جامع به تولید اعم از تولیدات خرد تا تولیدات سرمایه ای و عظیم، در کشور هر دو لازم و ملزوم یکدیگر بوده و توجه به یکی و غفلت از دیگری نیز ضربه جبران ناپذیر دیگری بر تولید خواهد نواخت. هم از اینروست که یوسفیان با بیان اینکه بخش‌های مختلف اقتصادی همواره مورد توجه بانک صادرات ایران بوده، اظهار کرد: تمرکز بانک تنها بر صنایع متوسط یا تسهیلات خرد و یا صرفاً طرح‌های بزرگ اقتصادی نیست. به دلیل بزرگ بودن مجموعه بانک صادرات ایران و به لحاظ داشتن واحدهای مختلف و منابع موجود بالغ بر ٣٠٠ هزار میلیارد تومانی، این بانک تمامی بخش‌های اقتصادی کشور را مورد توجه خود قرار می‌دهد. در این میان بخش‌های پیشران و بزرگ صنعتی نیز از حمایت بانک صادرات ایران برخوردار بوده‌اند. طی دو سال اخیر، بانک دو نیروگاه‌ بزرگ برق را به بهره‌برداری رسانده است. «نیروگاه مولد برق اسلام آباد» که از بزرگترین و پیشرفته‌ترین نیروگاه‌های کشور است و نیروگاه «انرژی گستر جم» در شهر یزد از دیگر پروژه‌هایی بوده که با نزدیک به ٥٠٠ میلیون یورو عملیاتی شده است. شرکت آلومینیوم جنوب به عنوان بزرگترین مجموعه تولید آلومینیوم در کشور توسط بانک صادرات ایران و کنسرسیومی از چند بانک دیگر در قالب تسهیلات سندیکایی به بهره‌برداری رسیده است و در این شرکت نزدیک به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته  و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

نائب‌رئیس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران افزود: بانک صادرات ایران در حوزه پتروشیمی که می‌تواند درآمد ارزی خوبی برای کشور داشته باشد، حمایت قابل ملاحظه‌ای داشته و بالغ بر ٥٠ هزار میلیارد ریال در این بخش تسهیلات پرداخت کرد که امیدواریم تا سال آینده دو شرکت پتروشیمی را به بهره‌برداری برسانیم.

این اهتمام در خور تحسین و تقدیر باعث خواهد شد تا در مدت زمانی کوتاه ثمرات فراوان آن به سیستم اقتصادی کشور تزریق شده و از این بابت- البته در حد مقدورات ممکن فعلی- اقتصاد کشور رونق یابد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار