خبرهای داغ:

بهای ابتذال و هنجارشکنی

در توهم سلبریتی ،باتمام قوا با رفتارهای خارج از عرف و عجیب و غریب ، سعی در تعریفی نوین از این واژه تحت عناوینی چون " سلبریتی های بی سواد" ، " سلبریتی های بی شعور و نااهل»، " میکرو سلبریتی" و ... هستند.
کد خبر: ۹۲۷۷۳۶۶
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، سلبریتی ها به اندازه ی سن ورود فضای مجازی به زندگی حقیقی انسان ها برای جامعه "تازه رسیده" محسوب می شوند، تازه رسیده هایی که گاهی چنان رفتار می کنند که باید آنها را نوکیسه های فرهنگی، هنری، وررشی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نامید! کسانی که با استفاده از عوام زدگی مردم آنان را سرکیسه می کنند یعنی؛ فکر، روح، زمان و نگرش شان را با ایجاد بدعت ها و ناهنجاری ها می سوزانند و می بلعند!

متأسفانه در ایران بیشتر چهره های معروف که با جذب چند ده هزار فالوور، در توهم سلبریتی بودن، غرق شده اند، معنای سلبریتی را از « فردی خاص و یک الگو مناسب برای افراد جامعه ی خود که نمایانگر فرهنگ و ارزش های جامعه است » خارج کرده و به تمام قوا با رفتارهای خارج از عرف و عجیب و غریب ، سعی در تعریفی نوین از این واژه تحت عناوینی چون " سلبریتی های بی سواد" ، " سلبریتی های بی شعور و نااهل»، " میکرو سلبریتی" و ... هستند.

این دست توصیفات و القاب برای برخی سلبریتی های ایرانی که متأسفانه بخش بزرگی از آنها را زنان تشکیل می دهند به این خاطر است که فراموش کرده اند « کوچک ترین اشتباه و کوتاهی از سمت شان می تواند برای آن ها دردسر ساز شده و نه تنها حاشیه هایی را به وجود بیاورد بلکه از محبوبیت و مقبولیت اجتماعی آنها بکاهد.»

در حوزه سلبریتی های زن ایرانی، رفتار برخی از چهره های به سمت و سویی می رود که گویی، ستاره بودن برای آنها یک شغل است، یک راهی برای منبع درآمد! اکثر سلبریتی های زن ایرانی یا شاغل در مدلینگ اند یا مشتری های تبلیغاتی آرایشگاه ها، پزشکان لاغری و زیبایی ! و درآمد زا تر از این کارها، بازیگران نمایش های تبلیغی چندش آور انواع عطرها و پوشاک ها ... می باشند ! در حالیکه به واقع سلبریتی یا ستاره بودن؛ یک شغل نیست! یک محبوبیت است که باید آن را در کارکرد درستش یعنی « برطرف کردن بخشی از مشکلات جامعه و مردم در هر کجای دنیا » به کار برد. چیزی که متأسفانه در ایران بسیار محدود شاهد آن هستیم.

بدتر از این سوء برداشت از معنا و کارکرد سلبریتی، شکستن تابوها و ایجاد بدعت هایی است که این افراد در حوزه های مختلف رقم می زنند! این دست رفتارها یا از سر بی سوادی است یا خیانت به فرهنگ و منحرف کردن مردم! دخالت و اظهارنظر در هر موضوعی خواه سیاسی،اجتماعی، فرهنگی، حتی حقوقی و پزشکی از دیگر سوء رفتارهای سلبریتی های ایرانی است که نه تنها برای خود که برای جامعه دردسر آفرین هستند! گویی آنها بر لب جویی نشسته اند و هر چند کم و زیاد آب بر آسیاب دشمن می ریزند!

عجیب تر اینکه، این دست افراد که خود نه معنای حقوق شهروندی و نه معنای دقیقی از حریم خصوصی را می دانند هر کجا نظری خلاف انتظارشان از مردم بشنوند این دو واژه را به سخره گرفته و با آن بازی احساسی – عاطفی راه می اندازند که وای بر ما و پناه می بریم به خدا از دخالت های بی جای مردم در حریم خصوصی مان! چون حقوق "بشر غربی" آنها هم برای خود "حریم خصوصی سلبریتی" دارند که به ذی نفعانش اجازه می دهد به هر حریمی وارد شده آن را نقض کنند اما هیچ انتقادی نشنوند و به اصطلاح حریم شان حفظ شود.

نمونه این سلبریتی ها در ایران کم نیستند، اصلا می توان همه ی زنان هنرمند دارای صفحه ی مجازی در اینستاگرام را این گونه توصیف کرد، کم و زیاد دارد اما سوخت و سوز ندارد هر کدام به نوعی تیشه بر ریشه فرهنگ و ارزش های مردم می زنند.

نمونه اخیر آن رفتار خارج از عرف و حضور نامناسب یکی از بازیگران زن ایرانی در شهری است که ما آن را به یمن حضور مرقد مطهر امام رضا علیه السلام " مشهد مقدس" می خوانیم. بهنوش طباطبایی بازیگر زن نمایش «عشق روزهای کرونایی»، چندی پیش برای نشست خبری این نمایش در مشهد مقابل هتل محل برگزاری با لباسی نامناسب ظاهر شد و عکاسان نیز از این نحوه حضور او عکس انداختند.

همین موضوع انتقادات زیادی درباره رفتار پوششی بهنوش طباطبایی به وجود آورده است، البته به نظر می رسد این نوع حرکت خانم بازیگر جبران حضور متفاوتش در اکران فیلم سینمایی " ماجرای نیم روز" در سال ۹۸ بوده است، آنجا هم او بخاطر دو نوع پوشش متفاوت در مشهد و تهران مورد انتقاد قرار گرفت. و این بار سعی کرد به نوع دیگری اشتباهش را انجام دهد!.

این دست انتقادات مردمی نشان می دهد بازیگران باید فقط سر صحنه فیلم برداری، بازی کنند و اگر این روند را در جامعه و فضای حقیقی به کار بگیرند هر اقدام آنها باز هم با انتقاد رو به رو خواهد شد چرا که مردم خوب فرق بین صداقت و ریا را می دانند.

از طرف دیگر لباسی که خانم بازیگر در نشست خبری نمایش «عشق روزهای کرونایی » در مشهد مقدس پوشیده بود، مشخصا او را نه مهمان و ستاره هنری بلکه بازیگر تبلیغاتی برندی کرده بود طراح و دوزنده این لباس بود! اگر فرض حضور تبلیغی طباطبایی را در این نشست کنار بگذاریم؛ آیا او برای بدعتی جدید و هتک حرمت شهر مقدسی اقدام به این کار کرده که مردم در هنگام مشرف شدن به آن خود را بیش از گذشته به سبک زندگی اسلامی نزدیک می کنند!

آیا این بانوی بازیگر مسلمان ایرانی ، شأنیت ماه محرم و نزدیکی به اربعین حسینی را نمی داند! یا همه اینها را می داند و دانسته اقدام به براندازی نظام فرهنگی کشور در اندازه های توان خود کرده است!؟ و اینگونه سربازی جبهه فرهنگی دشمن را می کند!

به هر حال مسلم است که مردم ما تاب این رفتارها را ندارند و همه جامعه خواهان و مطالبه گر این حرکات نیستند، جامعه ایران جامعه ای تحصیل کرده، باهوش و باوقار و در عین حال مزین و بهره مند از فرهنگی غنی که رد شدن از آن بهایی سنگین به اندازه شأنیت و محبوبیت یک هنرمند دارد پس لازم است که سلبریتی ها به اندازه ی چنین ظرفیت ملی و فرهنگی خود را آماده الگو بودن برای جامعه نخباگانی کنند نه جمعیتی حداقلی از عوام زدگانی که وقتی خوشحالند برای شان هورا و وقتی ناراحتند برای شان زبان به گستاخی باز می کنند!.

طنین یاس - منیره غلامی توکلی

ارسال نظرات
آخرین اخبار