خبرهای داغ:

عوام زدگی لازمه رواج پدیده های ضدفرهنگی در جامعه!

خبر سلفی گرفتن بعد از پایان فرایند رسمی طلاق به اندازه روزهایی که جشن طلاق به تازگی وارد جامعه شده بود در شبکه های مجازی خارج از کشور به ویژه کشور مسلمان تونس سر و صدا به پا کرده است، .
کد خبر: ۹۲۷۳۸۶۱
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،

در برخی موارد به دلایل مختلف، شرایطی پیش می‌آید که ادامه زندگی برای زن و مرد، غیرممکن می‌شود و یکی از دو طرف خواه مرد و خواه زن یا هر دو بر اساس یک توافق، برای رهایی از زندگی سراسر اختلاف "طلاق" را به عنوان آخرین راه حل انتخاب می کنند.

اگر راه حلی به عنوان طلاق برای زوجین وجود نداشته باشد، این مسئله که ما در سطح کلان جامعه با خانواده های رو به رو خواهیم شد که دائما در تنش هستند، امری اجتناب ناپذیر و قطعی است، چیزی که خود می تواند سرمنشاء بسیاری از آسیب های فردی و اجتماعی باشد با این نگاه اصل موضوع جدایی یک ضرورت به‌حساب می‌آید و اسلام نیز با آن موافقت کرده است. اما این اصل باید تا حد ممکن به شکل کم و محدود مورد استفاده قرار گیرد و تا جایی که امکان دارد به‌عنوان آخرین گزینه مطرح شود.

اما متأسفانه در جامعه شاهد پدیده ای تحت عنوان « ازدواج دیرهنگام و طلاق زودهنگام هستیم » پدیده ای که در آن نه تنها شاهد فروپاشی خانواده ها در کمترین زمان ممکن می باشیم و زوج ها " طلاق تفاهمی" را به عنوان اولین " راه حل" برای نجات زندگی خود! اولین"حق" برای رسیدن به آرامش انتخاب می کنند! بلکه به انواع مختلف سعی در قبح شکنی، تابوشکنی و موجه جلوه دادن آن نیز هستند.

برگزاری جشن های طلاق و به اشتراک گذاشتن این مراسم که درست شبیه اما در مسیر مخالف جشن عقد است، ابراز شادی های عجیب و غریب که مفاهیمی چون از بند آزاد شدن و رهایی می دهد و تازگی ها هم گرفتن عکس سلفی پس از طلاق در لحظه خروج از دادگاه ؛ پدیده ای که شبکه های اجتماعی را پر کرد.

بنابرعقیده جامعه شناسان و رفتارشناسان این دست رفتاها بعد از طلاق، نتیجه تسهیل گرفتن و تسهیل کردن طلاق در جامعه است !گویی افراد می خواهند با ثبت چهره های شاد بعد از طلاق، فراهم کردن اسباب شادی بعد از فروپاشی بنیان خانواده ای که با عشق بناشده است، ابراز تبدیل شدن رابطه زناشویی به رابطه دوستی بعد از متارکه! جامعه را به سمت و سویی هدایت کنند که « طلاق آنقدرها هم که می گویند بد و سخت نیست!»؛ « بعد از طلاق دچار هیچ مشکل نشده بلکه بسیاری از مشکلات شان را حل شده فرض می کنند»؛ «اگر نتوانستند زن و شوهر خوبی برای هم باشیم ، دوستان خوبی برای هم خواهند بود»! و «نوعی دهن کجی به جامعه ی سنتی که اگر تو شادی را در پیوند زناشویی می بینی ما با تفکری مدرن برای جدایی و رهایی از مشکلات زندگی مشترک، جشن می گیریم».

دست زدن به این اعمال به واقع نشان دهنده " عوام گرایی " یا " گرایش عوامانه" در جامعه است که می تواند در یک فرایند تبلیغاتی ضد فرهنگی، چیزی را که ارزش نبوده است به عنوان ارزش به خورد جامعه دهد! متأسفانه در جامعه ای که عوام زدگی محور اصلی باید ها و نبایدهای اجتماعی باشد، به سرعت یک حرکت نادرست می تواند به عنوان یک ارزش یعنی؛ آن چیزی که عموم طالبش هستند و بر اساس آن عمل می‌کنند، رواج یابد.

این روزها خبر سلفی گرفتن بعد از پایان فرایند رسمی طلاق به اندازه روزهایی که جشن طلاق به تازگی وارد جامعه شده بود در شبکه های مجازی خارج از کشور به ویژه کشور مسلمان تونس سر و صدا به پا کرده است به طوری که بنابر گفته رسانه های عربی، ثبت سلفی با یکدیگر با پس‌زمینه دادگاه به صورت امری رایج در میان زوج های مطلقه تونسی در آمده است. با توجه به عوام گرایی جامعه ایرانی و تأثیر فضای مجازی بر رفتارهای اجتماعی ما خیلی هم دور از انتظار نیست که بزودی شاهد به اشتراک گذاشتن چنین تصاویری از سوی زوج های ایرانی نیز باشیم!

البته چیزی شبیه به این حرکت زوج های تونسی را فعلا سلبریتی های ایرانی با تهیه فیلم های کوتاه و به اشتراک گذاشتن آن در صفحات مجازی برای اعلام طلاق خود انجام می دهند به این صورت که جدایی خود را پُر کردن فیلمی کوتاه با چهره ای شاد و صحبت های امیدوار کننده و در عین حال آرزوی خوشبختی و سعادتمندی برای همسر سابق شان به اطلاع مردم می رسانند!

بروز چنین اتفاقاتی که به مصداق واقعی ولنگاری رفتاری و تابو شکنی در دنیای مجازی است زمانی در یک جامعه به عنوان پدیده ای فرهنگی رواج پیدا می کند که فرهیختگان، دانشمندان، بزرگان علوم مختلف به عنوان الگوهای رفتاری جای خود را به نوکیسگان داده باشند در این صورت است که ناهنجاری ها و رفتارهای خارج از عرف ارزش فرهنگ پیدا کرده و به همان اندازه اعتبار می یابند تا جایی که کم کم جامعه ما از ارزش هاي متعالي و انساني تهي خواهد شد.

طنین یاس - روژان زندیه

ارسال نظرات
آخرین اخبار