پاسخ اقتصاددانان به پرسش بسیج درباره اشتباهات دولت؛

دولت اقتصاد را رها کرده است

بطور کلی باید گفت که دولت، اقتصاد را رها کرده است، پس از آن تولید را رها کرده و تمام هم و غم خودش را بر روی اخذ توافق برجام متمرکز کرده بود. از طرفی دولت هیچگاه از زیر سلطه دلار خارج نشد
کد خبر: ۹۲۷۱۴۵۸
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰

دولت اقتصاد را رها کرده است

 

اقتصاددانان کشور به پرسش خبرگزاری بسیج پاسخ دادند. این پرسش در مورد مهمترین اشتباه دولت در زمینه اقتصادی است که منجر به ایجاد مشکلات اقتصادی شده است.

دکتر عبدالمجید شیخی استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج در مورد مهمترین اشتباه دولت در زمینه اقتصادی نکات زیر را بیان نمود.

بطور کلی باید گفت که دولت، اقتصاد را رها کرده است، پس از آن تولید را رها کرده و تمام هم و غم خودش را بر روی اخذ توافق برجام متمرکز کرده بود. از طرفی دولت هیچگاه از زیر سلطه دلار خارج نشد.

نتایج این سیاست ها را الان داریم می بینیم بطوریکه دولت دارد اقتصاد را با قرض از آینده یعنی فروش اوراق بدهی، اوراق قرضه، اوراق خزانه، اوراق مشارکت و قرض از صندوق توسعه ملی و قرض از بانک مرکزی و همچنین با ایجاد تورم که نوعی خالی کردن جیب مردم است، اداره می کند.

در ضرب المثل داریم کسی که باد می کارد طوفان درو می کند، زمانیکه اقتصاد رها شد عملا بنیان اخذ ارزش افزوده و بنیان ایجاد ارزش افزوده تخریب می شود، انتظار بر این بود که دولت فروش نفت را رها کند و به درآمدهای مالیاتی و درآمدهای عمومی اقتصادی متکی شود ولی چنین اتفاقی نیفتاده است چون دولت زمانی که تولید را خراب کرد پایه های مالیاتی را هم تضعیف کرد و هیچ حرکتی در جهت اصلاح پایه های مالیاتی انجام نداد و کاری هم برای جلوگیری از فرار مالیاتی انجام نداد، علاوه بر اینها اقدامی برای اصلاح ابزارهای اخذ مالیات انجام نداد، نتیجه اش همین است که الان دوباره به دنبال این است که از جیب مردم و از جیب آیندگان، نفت را به مردم بفروشد و سررسید این بدهی را به آینده و دولت بعدی محول نماید.

حتی بحث برجام هم این بود که می خواستند به وسیله آن، از صندوق بین الملل پول و بانک جهانی قرض کنند، معنای این اتفاقات این است که تولید را رها کرده اند، مانند شخصی که اگر کار و تولید نکند باید قرض بگیرد و کسی هم که قدرت بازپرداخت آن را ندارد کسی به او قرض نمی دهد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار