خبرهای داغ:

حاکمیت گفتمان سومین حرم اهل بیت(ع) بر همه شئون فرهنگی استان فارس

در دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با مدیر و اعضای هیئت تحریریه خبرگزاری فارس در شیراز بر حاکمیت گفتمان سومین حرم اهل‌بیت(ع) بر همه شئون فرهنگی تاکید شد.
کد خبر: ۹۲۵۸۷۵۸
|
۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس  بر لزوم پاسخگویی مسئولان در جهت تنویر افکار عمومی و روشنگری جامعه و زمینه‌سازی برای تصمیم‌گیری عادلانه تأکید کرد.

همه دستگاه‌های فرهنگی باید یک‌صدا بحث فرهنگ را در شأن سومین حرم اهل بیت(ع) دنبال کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با تقدیر از تلاش‌های ارزنده خبرگزاری فارس در استان فارس اظهار کرد: پس‌ از سفر ارزشمند رهبر معظم انقلاب و کسب عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) انتظاراتی می‌رفت که گفتمان سومین حرم تحقق یابد؛ اما با امکاناتی که امروز در اختیار حوزه فرهنگ و هنر است به‌صورت کامل امکان‌پذیر نبود.

صابر سهرابی افزود: با وجود دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی که در استان با ردیف بودجه برای امورات فرهنگی وجود دارد، اما تمرکز توجه بر این حوزه بر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بودجه این اداره هم پاسخگوی همه فعالیت‌هایی که این اداره باید پیگیری کند، نیست.

همه دستگاه‌های فرهنگی باید یک‌صدا و با یک شعار بحث فرهنگ را به شکلی درخور و در شأن سومین حرم اهل بیت(ع) دنبال کنند تا نتیجه‌ای که مدنظر است، حاصل شود

وی تصریح کرد: همه دستگاه‌های فرهنگی باید یک‌صدا و با یک شعار بحث فرهنگ را به شکلی درخور و در شأن سومین حرم اهل بیت(ع) دنبال کنند تا نتیجه‌ای که مدنظر است، حاصل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس دراین‌باره به سیاست‌های ابلاغی بالادستی هر یک از دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: هر یک از دستگاه‌ها با توجه به سیاست‌های بالادستی خود فعالیت می‌کنند؛ اما اتفاقی که باید نیفتاده است.

سهرابی با ذکر مثالی مبنی بر اینکه چرا در حرم مطهر رضوی(ع) صحنی به نام برادر بزرگ‌تر ایشان، حضرت شاهچراغ(ع) وجود ندارد؟! بیان کرد: لذا توقع می‌رود در این مسیر گام‌های بهتری همچون ایجاد بنیاد فرهنگی رضوی که در مشهد منجر به افزایش چند برابری زائر شده است، برداشته شود.

راه‌اندازی بنیاد فرهنگی حضرت شاهچراغ(ع)

از دو سال پیش جهت راه‌اندازی یک بنیاد فرهنگی برای حضرت شاهچراغ (ع) تلاش‌هایی آغاز و رایزنی با مسئولان مختلف صورت گرفته است که اگر به نتیجه برسد اتفاق خوبی رخ خواهد داد و قدری از مظلومیت آستان شاهچراغ(ع) کاسته خواهد شد

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس بیان کرد: از دو سال پیش جهت راه‌اندازی یک بنیاد فرهنگی برای حضرت شاهچراغ (ع) تلاش‌هایی آغاز و رایزنی با مسئولان مختلف صورت گرفته است که اگر به نتیجه برسد اتفاق خوبی رخ خواهد داد و قدری از مظلومیت آستان شاهچراغ(ع) کاسته خواهد شد؛ چراکه اگر این بنیاد شکل گیرد در مجلس ردیف بودجه به آن تعلق می‌گیرد و در ابعاد فرهنگی، مذهبی و گردشگری اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه تأکید کرد: درخت فرهنگ درختی نیست که با یک یا دو سال بار بدهد بلکه نیازمند زمان، حمایت و تکرار است و این حمایت بزرگان استان و البته رسانه‌هاست که سبب به بار نشستن این درخت تنومند می‌شود.

برنامه‌های فرهنگی-هنری باید رنگ و بوی مذهب و نشانه‌های ایرانی اسلامی داشته باشند

سهرابی با اشاره به بحث به‌کارگیری نیروهای انقلابی در فرهنگ و هنر گفت: بنابر منویات رهبر معظم انقلاب، برنامه‌های فرهنگی -هنری باید رنگ و بوی مذهب و نشانه‌های ایرانی اسلامی داشته باشند و این منوط بر به‌کارگیری افراد ارزشی و انقلابی است و لذا اگر این نظام در حال سپری کردن ۴۱مین سال خود است به‌واسطه تلاش مسئولانی است که ریشه در همین مذهب داشته و این نظام را تا به اینجا رسانده‌اند گرچه در بعضی بخش‌ها ضعیف عمل شده است.

از جریان‌سازی مؤثر رسانه‌ها نباید غافل شد که مدیران را در مسیری پیش ببرند که مدیر از مسیر اصلی منحرف نشود و بداند همواره کسی بر آن‌ها نظارت می‌کند

وی افزود: از طرفی از جریان‌سازی مؤثر رسانه‌ها نیز نباید غافل شد که مدیران را در مسیری پیش ببرند که مدیر از مسیر اصلی منحرف نشود و بداند همواره کسی بر آن‌ها نظارت می‌کند و این‌گونه است که مدیر موظف می‌شود به بیراهه نرود.

این مقام فرهنگی گفت: لذا بنده بر این باورم که با نیروهای فعلی هم می‌شود در راستای نظام گام برداشت.

سهرابی با اشاره به ورود شورای فرهنگ عمومی فارس به تدوین سند نقشه مهندسی فرهنگی گفت: پس از تصویب این سند فرهنگی، هیچ دستگاهی نمی‌تواند خارج از آن کار کند، تلاش در حوزه فرهنگ تا به بار رسیدن تلاش‌ها زمان می‌برد پس توقع من از اهالی رسانه صبر پیشه کردن است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه تمام اسناد فعالیت‌ها در این اداره کل مکتوب و مشخص است، گفت: کلیه اقدامات ما در هر حوزه‌ای مکتوب و همه‌چیز واضح و مشخص است که چه اهدافی را دنبال می‌کنیم و به کجا خواهیم رسید.

تلاش می‌کنیم تا شیراز به‌عنوان پایتخت کتاب در جهان معرفی شود

وی گفت: امسال پس از پنج سال تلاش، شیراز پایتخت کتاب ایران شد و این جز با همکاری دستگاه‌های مختلف نبود و اینک نیز تلاش می‌کنیم تا شیراز به‌عنوان پایتخت کتاب در جهان معرفی شود، تنها با این هدف که فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی رواج یافته و شاید یک درصد بر سرانه مطالعه مردم استان و کشور اضافه کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس شرایط فعلی و سایه انداختن کرونا بر سر جهان را عاملی بازدارنده در رشد و پیشرفت فعالیت‌های مختلف ازجمله فعالیت‌های فرهنگی هنری عنوان و بیان داشت: متأسفانه این ویروس بیش از پنج ماه است که همه ما را دامن‌گیر کرده و فعالیت‌های فرهنگی هنری ازجمله تئاتر، موسیقی و سینما را به تعطیلی کشانده است.

سهرابی در این رهگذر افزود: اگرچه در این مدت اقداماتی در فضای مجازی انجام‌شده است؛ اما قابل‌قبول نیست و باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

قول مساعدت برای انجام دغدغه خبرنگاران

این مقام فرهنگی در بخش پایانی این دیدار صمیمانه نسبت به دغدغه‌های خبرنگاران رسانه‌ها قول مساعدت داد و در پاسخ به مطالبه خبرنگار فارس مبنی بر انجام تست کرونا برای خبرنگاران مشکوک به بیماری از رایزنی با علوم پزشکی جهت تخفیف ۵۰ تا ۶۰ درصدی به خبرنگاران خبر داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: مگر ما چند خبرگزاری رسمی داریم که صدایشان برون‌مرزی است و در خارج از مرزها هم‌صدایشان شنیده می‌شود؟ فلذا برای رفع مشکلات آن‌ها از کمک و تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

مدیر خبرگزاری فارس در استان فارس نیز با اشاره به وجود مشکلات بسیار در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که با چاشنی ویروس منحوس کرونا شرایط را برای زندگی مردم دشوار کرده است، اظهار داشت: یکی از فاکتورهای اصلی نظام برای مقابله با شرایط کنونی در راستای تنویر افکار عمومی تلاش رسانه‌ها در جهت زمینه‌سازی برای تصمیم‌گیری‌های عادلانه است که در این راستا خبرگزاری فارس تلاش کرده است این رسالت را انجام دهد.

تلاش می‌کنیم فضای مطالبه‌گری را از مسئولان نظام در استان ایجاد کنیم

در راستای سیاست‌های کلی خبرگزاری فارس تلاش می‌کنیم فضای مطالبه گری را از مسئولان نظام در استان ایجاد کنیم و پیگیری نیازها و مطالبات مردم را در اولویت قرار دهیم

ابراهیم کمالی افزود: در راستای سیاست‌های کلی خبرگزاری فارس تلاش می‌کنیم فضای مطالبه گری را از مسئولان نظام در استان ایجاد کنیم و پیگیری نیازها و مطالبات مردم را در اولویت قرار دهیم.

وی گفت: خبرگزاری فارس در پیگیری امور مربوط به مردم و جامعه همواره مدافع مردم بوده و از مسئولان پاسخ مناسب می‌خواهد؛ چراکه معتقدیم این حق مردم است که پاسخ شفاف بشوند و ببینند‌.

تا رسیدن به نقطه آرمانی فرهنگی فارس فاصله بسیاری داریم

مدیر خبرگزاری فارس در استان فارس با تأکید بر اینکه فارس و شیراز خاستگاه فرهنگ و تمدن ایران است، بیان کرد: تا رسیدن به نقطه آرمانی فرهنگی فارس فاصله بسیاری داریم.

اگر قرار باشد ورود هر موجی ما را از مسیری که باید، منحرف کند نوعی وادادگی فرهنگی رخ می‌دهد که آثار و آسیب‌های جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت

کمالی حوزه مسئولیت فرهنگی شهری را حوزه‌ای مهم عنوان کرد و گفت: اگر قرار باشد ورود هر موجی ما را از مسیری که باید، منحرف کند نوعی وادادگی فرهنگی رخ می‌دهد که آثار و آسیب‌های جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به نام‌گذاری شیراز به‌عنوان حرم سوم اهل‌بیت(ع) و شهر گنبدهای برافراشته توسط رهبر معظم انقلاب، برساخت برخی فیلم‌ها که در شأن سومین حرم نبوده انتقاد کرد و خواستار عکس‌العمل درخور توسط متولیان فرهنگ استان شد.

توجه به بحث معیشت خبرنگاران، بیمه خبرنگاری و ایجاد امنیت شغلی برای اصحاب رسانه

مدیر خبرگزاری فارس در استان فارس در بخش پایانی سخنانش توجه به بحث معیشت خبرنگاران، بیمه خبرنگاری و ایجاد امنیت شغلی برای اصحاب رسانه را مهم خواند و از سکاندار فرهنگ استان خواستار توجه بیشتر به این قشر شد که در روزهای کرونا نیز همانند دیگر ایام با سختی و دوش‌به‌دوش کادر درمان در حال انعکاس اقدامات هستند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار