عضو هیات رئیسه اتحادیه پلاستیک در گفتگو با «بسیج»:

«تولید»بدون حمایت از قشر کارگری جهش پیدا نمی‌کند

عضو هیات رئیسه اتحادیه پلاستیک تهران گفت: تولید بدون حمایت از قشر کارگری جهش پیدا نخواهد کرد و هر چقدر در قبال آن‌های بی مهری شود از نیروی محرکه تولید در کشور کاسته می‌شود.
کد خبر: ۹۲۳۹۵۷۹
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، بابک نورائی عضو هیات رئیسه اتحادیه پلاستیک تهران در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی خبرگزاری بسیج با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص نقش کارگران در روند تولید گفت: کارگران نیروی محرکه تولید در کشور هستند و هر چقدر در قبال آن‌های بی مهری شود، از نیروی محرکه تولید در کشور کاسته می‌شود.

نورائی به دستور العمل دستمزد کارگران که در اواسط فرودین ماه ابلاغ شد اشاره کرد و افزود: دستمز کارگران رابطه مستقیم با درآمد کارفرمایان دارد و برای اینکه کارفرما بتواند هزینه‌ها را تامین کند باید دارای امنیت تولید باشد و دچار ریسک‌های اقتصادی نشود.

وی ادامه داد: دولت باید امتیازاتی را به بخش خصوصی بدهد تا آن هم توان تامین دستمزد کارگران را داشته باشند و می توان گفت که هیچ کارفرمایی نمی‌خواهد که حقوق کارگرانش پایین باشد چرا که پایین بودن حقوق هم برای کارفرما و هم کارگران خطرناک است.

عضو اتاق بازرگانی ایران، توزیع ناعادلانه مواد اولیه را یکی از عواملی دانست که سبب ایجاد مشکل برای کارفرمایان می‌شود و در همین رابطه اذعان کرد: فساد زیادی در بخش توزیع مواد اولیه توسط اشخاص و تعاونی‌های دیده می‌شود؛ متاسفانه آن‌ها مواد اولیه در بازار آزادرا  به چندین برابر قیمت به فروش می‌رسانند و حتی برخی از این اشخاص مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات داخلی را صادر می‌کنند.

نورائی بیان کرد: تولیدکنندگانی که رانتی ندارند مجبور هستند که مواد اولیه را با چندین برابر قیمت خریداری کنند و در نتیجه قیمت محصول نهایی آن‌ها قابل رقابت با کارخانجاتی نیست که از رانت استفاده می‌کنند و در نهایت یا باید نیروی خود را تعدیل کند و یا حقوق کارگران را کاهش دهند.

وی عدم نظارت کافی بر چرخه تولید و توزیع را یکی دیگر از مشکلاتی دانست که کارفرمایان با آن روبه رو هستند و در همین خصوص افزود: نهادهای بالا دستی و نظارتی برخورد قاطعی با فساد موجود در تولید و توزیع نمی‌کنند، در حالی که اگر برخوردها به صورت شدید و جدی صورت بگیرد افراد و حتی شرکت‌ها حق سو استفاده نخواهند داشت.

نورائی در پایان با مظلوم خواندن قشر کارگر عنوان کرد: تولید بدون حمایت از قشر کارگری جهش پیدا نخواهد کرد، به نظربنده دولت اگر توان مالی برای کمک به آن‌ها ندارد با راهکارهای دیگر مانند دادن بن معیشتی، کمک به کاهش هزینه‌های آموزشی و درمانی و غیره به این قشر زحمتکش کمک کند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار