خبرهای داغ:
استاد حوزه و دانشگاه:

زمان‌شناس بودن ویژگی فوق العاده شهید مطهری بود/ کتب شهید مطهری جزء دروس حوزه شود

استاد حوزه و دانشگاه ویژگی فوق العاده شهید مطهری را زمان‌شناس بودن ایشان بیان کرد و گفت: شهید مطهری دارای یک نظام فکری بود.
کد خبر: ۹۲۳۷۳۳۱
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹

زمان‌شناس بودن ویژگی فوق العاده شهید مطهری بود/ کتب شهید مطهری جزء دروس حوزه شودحجت الاسلام سیدمجتبی حسینی‌یمین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان با بیان اینکه شهید مطهری نیاز به تعریف و تمجید ندارد، اظهار داشت: بزرگ‌ترین تمجیدی که از ایشان شده فرمایش امام خمینی(ره) است که فرمودند من آثاری جز آثار شهید مطهری سراغ ندارم که بگویم بدون استثناء همه آموزنده و روان‌بخش است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد شهید مطهری که می‌فرمایند انقلاب اسلامی در بحث نظری خود در بخش عمده‌ای متکی به نظریات مرحوم شهید مطهری است، گفت: ایشان می‌فرمایند اگر کسی می‌خواهد به پایه‌های معارف دینی برسد یک دور کتاب‌های ایشان را بخواند.

مسئول دفتر بینش مطهر شهر همدان ویژگی اصیل و بارز شهید را واضح حرف زدن و نوشتن دانست و ادامه داد: حضرت امام(ره) در مورد ایشان می‌فرماید شهید مطهری عمیق‌ترین مسائل فلسفی را به زبان ساده و روان می‌گویند.

وی با بیان اینکه دومین ویژگی شهید مطهری را می‌توان مجتهد بودن ایشان بیان کرد، گفت: شهید مطهری فقه، تفسیر، فلسفه و کلام بلد است و در عرصه‌های مختلف دارای تواتمندی جدی و قوی است؛ وی مجتهد به معنای واقعی و فقیهی بود که همه دین را می‌شناسد.

حسینی‌یمین با بیان اینکه سومین ویژگی شهید مطهری اخلاص است، گفت: شهید مطهری دنبال این بوده است که مسائل موجود در جامعه را جواب بدهد و این کار را وظیفه خود می‌دانست، او به دنبال دوختن کیسه برای خود و برند و رزومه نبوده و این نشان دهنده اخلاص او است.

وی ویژگی فوق العاده شهید مطهری را زمان‌شناس بودن ایشان بیان کرد و گفت: شهید مطهری زمانه را خوب شناخته بود.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ویژگی زمان‌شناس بودن شهید مطهری را در کتاب 10 گفتار ایشان در بحث امر به معروف و نهی از منکر، رهبر نسل جوان و نوع نگاه ایشان به تمدن غرب و فضایی که ما در تعامل با غرب و فضای تغییر یافته داریم می‌توان دید.

وی با بیان اینکه این ویژگی شهید مطهری در کتاب نظام حقوق زن در اسلام نیز مشاهده می‌شود، گفت: ایشان در این کتاب می‌نویسد که با توجه به شرایطی که امروز وجود دارد یک بار دیگر ما باید همه مسائل مربوط زن و خانواده را مورد بازنگری قرار دهیم، این مشخص می‌کند که ایشان زمانه را شناخته است.

حسینی‌یمین با اشاره به کتاب اسلام و مقتضیات زمان شهید مطهری اظهار کرد: ایشان به صورت عالمانه وارد این مسئله شده است و می‌توان گفت دین‌شناس، زمان‌شناس و با اخلاص به دنبال وظیفه‌اش است.

وی با بیان اینکه از ویژگی‌های دیگر شهید استدلالی صحبت کردن ایشان است، گفت: این خصوصیت باعث شاگردپروری وی می‌شود.

مسئول طرح سیر مطالعاتی بینش مطهر شهر همدان با بیان اینکه شهید مطهری دارای یک نظام فکری بود، گفت: کسی که کتاب‌های شهید را مطالعه کند به معنای واقعی کلمه بعد از مدتی می‌تواند دارای یک نظام فکری شود.

وی تصریح کرد: نظام فکری به این معنا است، کسی بتواند مسائل را خوب بفهمد و راه‌حل آنها را پیدا کند که این ویژگی آثار شهید مطهری است.

حسینی‌یمین با بیان اینکه شهید مطهری انسان با تقوا، عابد و عارفی بود، گفت: وقتی ایشان در مشهد به منزل مقام معظم رهبری می‌رفتند آنقدر در نماز شب خود گریه می‌کردند که اهل خانه همه متوجه می‌شدند.

وی با بیان اینکه این ویژگی برای کسی که در کارزار علم بسیار عالم است و توانسته در بحث عرفان و عبادت گوی سبقت را از همگان برباید، گفت: به دلیل عدم وجود کتب شهید مطهری در دروس حوزه به کتاب‌های ایشان ظلم شده است.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: کتب شهید مطهری باید جزء دروس حوزه شود که حداقل طلاب ما با افکار و آثار ایشان که اسلام ناب را عرضه می‌کند آشنا شوند و بتوانند در مقابل هجمه‌های وارده به سمت دین مردم را جوابگو باشند.

وی با بیان اینکه ضرورت خواندن و ترویج آثار شهید مطهری این است که ایشان یک خوانش عمیق و نابی از اسلام دارد، ادامه داد: این آثار به زبان امروز ما و پاسخ به شبهاتی است که به دین وارد شده است.

حسینی‌یمین با بیان اینکه اگر افراد به ضرورت اندیشه اسلامی و تفکر و عمل انقلابی پی ببرند می‌توان آن را در جامعه نهادینه کرد، گفت: دفتر بینش مطهر همدان چندین سال است که تشکیل شده و در همین راستا در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه دلیل عمده استقبال کم از کتب شهید مطهری عدم احساس نیاز افراد و نپرداختن به این مسئله توسط افرادی است که صاحب تریبون هستند، عنوان کرد: دلیل عمده آن پایین بودن سرانه مطالعه در جامعه است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سه قشر طلاب دانشجویان و معلمان در مطالعه کتب شهید در اولویت هستند و تاثیرگذار خواهند بود، گفت: هماهنگی‌های لازم انجام شده که در حوزه علمیه شهید زنگنه همدان کتاب شهید مطهری به عنوان درس رسمی نمره‌دار در سال بعد وارد سیستم این مدرسه شود.

وی با بیان اینکه اشکالی در ترویج کتب شهید مطهری وجود دارد و آن این است که فرمالیته انجام می‌شود و معمولا به صورت مسابقه‌ای برگزار می‌شود، افزود: این روش مطالعه محسوب نمی‌شود؛ کتاب شهید مطهری باید حداقل دوبار یعنی مطالعه عمیق کتاب مباحثه و کلاس خوانده شود.

حسینی‌یمین افزود: ترویج آثار شهید مطهری اگر به صورت نمادین و شعاری باشد فایده‌ای ندارد، رسانه‌ها باید دبیرخانه بینش مطهری را که دفتر مرکزی آن در طبقه پایین امامزاده عبدالله(ع) همدان است، معرفی کنند.

وی با بیان اینکه کانال بینش مطهر همدان در فضای مجازی به اسم بصیرت مطهر در حال فعالیت است، گفت: ما آمادگی برگزاری دوره‌های شهید مطهری را برای جاهای مختلف داریم.

مسئول دفتر بینش مطهر شهر همدان با بیان اینکه سالیانه در دو ترم به تعداد ۵۰ نفر از کلاس‌های سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری استفاده می‌کنند، گفت: ما انتظار داریم خیلی بیشتر استقبال شود و بهتر است به صورت دوره‌ای افراد آموزش دیده در مساجد، کانون‌ها، بسیج ادارات و بسیج فرهنگیان این کتب را با شیوه مطالعه، مباحثه و کلاس برگزار کنند.

وی با بیان اینکه برای ترویج این کتب باید عده‌ای این مهم را برای خود به عنوان یک فریضه در نظر بگیرند، گفت: بسیج اساتید می‌تواند به صورت دوره ضمن خدمت این سیر مطالعاتی را برگزار کند.

حسینی‌یمین عنوان کرد: تجربه 10 ساله من در تدریس کتب شهید مطهری نشان می‌دهد تا زمانی که به صورت رسمی جزء دروس نشود مانند دانشگاه امام صادق(ع) که از سال ۷۹ تدریس می‌شود پا نخواهد گرفت.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار