خبرهای داغ:
مدیر کل دامپزشکی استان قزوین

آغاز واکسیناسیون طیور جهت مقابله با بیماری نیوکاسل در قزوین

طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور علیه نیوکاسل (بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام) از سوی دامپزشکی در روستاهای استان قزوین آغاز شد.
کد خبر: ۹۱۹۵۴۷۲
|
۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، حمید زینالی مدیر کل دامپزشکی استان قزوین، با اعلام این خبر بیان کرد: با توجه به اهمیت بیماری نیوکاسل در طیور صنعتی و بومی که به عنوان یکی از مهمترین بیماری‌های دامی در کشور شناخته می شود، اجرای طرح واکسیناسیون رایگان در روستاهای استان قزوین به صورت آشامیدنی آغاز شد.

وی افزود: این واکسیناسیون با هدف افزایش سطح ایمنی طیور بومی علیه این بیماری و در نهایت قطع چرخه تکثیر ویروس و انتقال به طیور صنعتی انجام شده است.

زینالی اظهار کرد: تقریبا همه پرندگان در سنین مختلف به این بیماری مبتلا می‌شوند که در برخی موارد بدون بروز علائم و نشانه موجب مرگ طیور شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: این طرح با همکاری دهیاری‌ها و بخشداری‌ها به صورت رایگان انجام می شود تا سرمایه‌های مزارع صنعتی و تولید کنندگان گوشت و تخم مرغ به خوبی حفظ شود.

اجرای مرحله دوم واکسیناسیون طیور در بهمن ماه جاری

این مسئول گفت: مرحله دوم واکسیناسیون طیور علیه بیماری نیوکاسل در بهمن ماه و مرحله سوم نیز در اردیبهشت ماه سال آینده اجرایی می‌شود.

خروج ترشحات از بینی، اسهال آبکی سبز رنگ و بدبو، از دست دادن اشتها، ناراحتی گیجی و خواب آلودگی، صدای ناله و خس خس، ت پیچ خوردگی سر و گردن به یک سمت بدن، ورم سر و گردن از علائم این بیماری به شمار می رود.

انتقال بیماری به طور طبیعی از راه ترشحات، فضولات، امعاء و احشاء پرندگان آلوده و نیز تماس آنها با طیور سالم صورت می‌گیرد و دستگاه گوارش و تنفس پرندگان به طور طبیعی مرکز اصلی انتقال و حامل بیماری است.

حمل و نقل مرغ های زنده به خصوص آنها که بیمار بوده اند، می‌تواند یکی از عوامل انتقال این بیماری از محلی به محل دیگر باشد.

 

1010/د30.ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها