خبرهای داغ:
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان:

فضای مجازی هم فرصت است هم تهدید/ سواد تربیتی اولین ویژگی یک معلم خوب است

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه فضای مجازی هم فرصت است هم تهدید، گفت: بخش اعظمی از دانش‌آموزان ما، حدود ۱۲۵ هزار نفر در رده سنی ۱۲ تا ۱۷ سال هستند که باید این فضا را برای آنان تشریح کنیم.
کد خبر: ۹۱۸۵۴۶۸
|
۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱

فضای مجازی هم فرصت است هم تهدید/ سواد تربیتی اولین ویژگی یک معلم خوب استبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، نعمت‌اله بحیرایی امروز در آئین افتتاحیه اولین دوره آموزشی سواد فضای مجازی مدارس ویژه معلمین و دانش‌آموزان و والدین مدارس منتخب که در سالن همایش سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان برگزار شد، اظهار داشت: انواع سواد از سوی سازمان یونسکو مطرح شده است.

وی با بیان اینکه یونسکو یک سازمان فرهنگی و آموزشی است که به صورت شاخص تبیین می‌کند، گفت: در اوایل قرن بیستم کسی که سواد داشته باشد، کسی است که خواندن و نوشتن بتواند که بعد شامل کسی شد که خواندن و نوشتن بداند و به یک زبان نیز مسلط باشد و در اوایل قرن ۲۱ به کسی باسواد می‌گویند که ۱۲ نوع مهارت را بداند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به ۱۲ مهارت سواد رسانه ادامه داد: این مهارت‌ها عبارت هستند از سواد عاطفی، سواد ارتباطی و سواد مالی و کسی که نتواند خوب تعامل داشته باشد، نتواند خوب ارتباط برقرار کند و به مؤلفه‌های مالی آشنا نباشد فرد بی‌سوادی است.

وی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای، یعنی چگونه از رسانه باید استفاده کرد و بهره گرفت و فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کرد و اینکه چگونه عمل کنیم، ادامه داد: سواد تربیتی، به عنوان اولین ویژگی یک معلم خوب است اینکه دانش تربیتی خوبی داشته باشد.

بحیرایی ابراز داشت: سواد رایانه‌ای داشتن توانایی استفاده از کامپیوتر، اینترنت و استفاده از ابزار الکترونیک امروز است؛ سواد سلامت، توجه به ابعاد جسمانی خود؛ سواد قومیت و نژاد، توجه به بوم، قومیت و ایرانی بودن دانش آموزان است که باید هویت محلی، قومی، مذهبی و اسلامی خود را بدانند و در سند تحول بنیادین نیز به آن اشاره شده است و سواد محیط زیست، سواد انرژی، سواد علمی و دانشگاهی و سواد تحلیل و نقد نیز از دیگر مهارت‌های سواد رسانه‌ای است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی هم فرصت است هم تهدید، تصریح کرد: بخش اعظمی از دانش‌آموزان ما، حدود ۱۲۵ هزار نفر در رده سنی ۱۲  تا ۱۷  سال هستند که باید این فضا را برای آنان تشریح کنیم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه باید بین دستگاه‌های مختلف انسجام به وجود آید، خاطرنشان کرد: ما باید این تغییرات را مدیریت کنیم همچنان که تأثیرات مثبت این فضا را مشاهده می‌کنیم، تمام سیستم‌های کنترلی و آموزشی ما نیز یک فرصت است.

وی با بیان اینکه می‌گویند فضای مجازی ویترین نمایش لحظه‌های خوش افراد است، گفت: امروزه ارتباطات اجتماعی به اتصال اجتماعی تبدیل شده و شب نشینی‌های ما با واتساپ انجام می‌گیرد.

بحیرایی در خصوص عملکرد آموزش و پرورش، یادآور شد: ما متناسب با حرکت وزارتخانه در این مسیر برای تعدیل اثرات کار، کارهایی را انجام دادیم و سند تحول بنیادین توسط سازمان شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شد.

وی با اشاره به اینکه مدرسه سالم مدرسه‌ای است که دارای پنج ویژگی باشد، افزود: چنین مدرسه‌ای باید از عوامل استرس‌زا و ناامنی جسمانی و روحی روانی پالایش شده باشد که به وجود آوردن این فضا همکاری دستگاه‌ها را می‌طلبد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: ما در آموزش و پرورش ۶ ساحت را شامل ساحت تربیتی اقتصادی، زیستی و بدنی، اقتصادی و حرفه‌ای، اجتماعی و سیاسی، هنری و زیباشناسی و علمی تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه فرزندان ما باید در این ۶ ساحت رشد یابند که متوازن رشد پیدا کنند، ابراز داشت: در حین این توازن باید مهارت آموزشی در تمام دوره‌های تحصیلی و در حیطه کاری خود قرار داده شود.

بحیرایی با اشاره به اینکه در دوره دبیرستان ایران مهارت‌هایی از قبیل مهارت‌های کاربردی از آموزش قرآن و احکام تا جوشکاری آموزش داده می‌شود، گفت: تفاهم نامه بین سه دستگاه بنیاد علوی، آموزش و پرورش و فنی و حرفه‌ای بسته شده که کار انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: استان همدان در زمینه فضای مجازی موضوع را دنبال می‌کند و کتاب‌هایی را در دوره متوسطه در زمینه فضای مجازی آموزش می‌دهد که در این حوزه سرمایه‌گذاری خاصی انجام شده است و برنامه‌هایی برای این موضوع تدارک دیده شده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان تصریح کرد: این برنامه‌ها شامل تقویت انجمن‌ها، تشکل‌های دانش‌آموزی در مدارس، طرح امین با همکاری ۱۲۰ روحانی، تقویت المپیادهای ورزشی و دیگر طرح‌ها که برای تقویت دانش‌‌آموزان در زمینه فضای مجازی تهیه شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات