خبرهای داغ:

برگزاری مراسم تاسوعای حسینی در فراق ساقی تشنه لب کربلا

کرمانشاهیان در تاسوعای حسینی و در فراق ساقی تشنه لب کربلا به سوگ و ماتم نشستند ونوای حزن انگیز بی علمدارم برا در کوچه و خیابان ها طنین انداز شد .
کد خبر: ۹۱۷۳۰۵۱
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه : استان کرمانشاه از دیرباز به دروازه کربلا شهرت داشته است و به سبب همین موضوع، کرمانشاهیان همواره با شور مثال نزدنی مراسم عزاداری سید الشهدا و یارانش را برگزار می کنند.

این عاشقان حسینی امروز در مراسم تاسوعای حسینی به یاد ساقی تشنه لب کربلا به سوگ و ماتم نشستند و طنین نواهای حزن انگیز در کوی و برزن طنین انداز شد.

«بی علمدارم برا» یکی از معروف ترین نواهای شورانگیز برای ابراز ارادت به ساقی تشنه لب کربلا حضرت ابوالفضل (ع) است و مردم کرمانشاه با سر دادن این نوا عشق و علاقه خود را به ایشان ابراز می کنند.

جای جای کرمانشاه  از شهر و روستا تا دورترین نقاط امروز محل حضور عاشقان اباعبدالله(ع) است  و دسته های عزاداری در خیابان‌ها و مسیرهای مختلف حضور دارند تا در ماتم شهادت سقای دشت کربلا به سوگ بنشینند.

شور و شعور حسینی امروز در میان استان شهیدپرور کرمانشاه موج می‌زند و بقاع متبرکه نیز میزبان عزاداران فرزند رسول خدا(ص) هستند و شیفتگان علمدار کربلا در عزای شهادت عباس بن علی(ع) به سر و سینه می زدنند.

برپایی ایستگاه‌های صلواتی، پخت و توزیع حلیم و آش نذری و شربت نیز حال و هوای خاصی به مراسم عزاداری تاسوعای حسینی داده است.

جمعیت عزادار با زمزمه اشعار کردی دسته‌جات زنجیرزنی و سینه‌زنی را همراهی می‌کنند و قربانی‌ها جلوی هیئت‌های عزاداری ذبح می‌شود و مهمانان عزای اهل بیت (ع) به هیئت‌هایی که نذری تدارک دیده اند دعوت می شوند.

سنت نذری دادن و قربانی کردن در این روز از سنت‌های دیرینه کرمانشاهی‌هاست؛ اغلب مردم در این روز اقدام به طبخ نذری و توزیع آن بین عزادران می‌کنند.

برخی از هیئت های زنجیز زنی و سینه زنی با حرکت به سمت گلزار شهدای کرمانشاه، روزی را که متعلق به حضرت ابالفضل العباس (ع)، اسوه ادب و اخلاق است را با شهدای هشت سال دفاع مقدس به سوگ می نشینند.

دسته عزاداری بازاریان و اصناف کرمانشاه نیز در مسیر بازار قدیمی شهر منتهی به درب های قدیمی بارگاه ملکوتی امیرالمومنین علی (ع) به عزاداری می پردازند.

در میان دسته های عزاداری در گوشه کنار حضور برخی از مردم اهل سنت محله سنی نشین کرمانشاه نیز به وضوح به چشم می خورد که به سرور و سالار شهیدان عرض ادب و ارادت می کردند و اشک ماتم می ریختند.

ارسال نظرات