رییس سازمان آرامستان شهرداری اراک خبر داد:

عملیات اجرایی فاز دوم آرامستان تا یک‌ماه آینده آغاز می شود

رییس سازمان آرامستان‌ شهرداری اراک در خصوص اینکه ظرفیت آرامستان اراک تا چه زمانی تکمیل می‌شود، گفت :فاز اول آرامستان اراک به مساحت ۴۲ هکتار و ۸۰۰ مترمربع، ظرفیت دفن کمتر از دو هزار و ۵۰۰ نفر را دارد.لازم به ذکر است،در این آرامستان روزانه هشت نفر به خاک سپرده می‌شوند و نهایتا تا یک سال آینده قادر به پذیرش پیکر درگذشتگان شهروندان اراکی خواهد بود.
کد خبر: ۹۱۶۹۵۶۵
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی ، جعفرپور، رییس سازمان آرامستان‌ شهرداری اراک در جمع خبرنگاران در خصوص ظرفیت آرامستان اراک تا چه زمانی تکمیل می‌شود ، گفت : فاز اول آرامستان اراک به مساحت ۴۲ هکتار و ۸۰۰ مترمربع، ظرفیت دفن کمتر از دو هزار و ۵۰۰ نفر را دارد.لازم به ذکر است،در این آرامستان روزانه هشت نفر به خاک سپرده می‌شوند و نهایتا تا یک سال آینده قادر به پذیرش پیکر درگذشتگان شهروندان اراکی خواهد بود.

وی در پاسخ این سوال که چرا باوجود الحاق آرامستان دو شهر سنجان و کرهرود باز هم به مکان بیشتری نیاز است، بیان داشت:آرامستان کرهرود با مساحتی برابر با پنج هکتار و شش هزار مترمربع زمین خالی، ظرفیت دفن سه هزار متوفی را دارد و آرامستان سنجان نیز به مساحت شش هکتار با پنج هزار مترمربع زمین خالی، ظرفیت دفن دو هزار و ۵۰۰ متوفی را دارد و این دو محل برای جمعیت این دو منطقه کوچک مناسب است و امکان پذیرش جمعیت متوفی کلانشهر اراک را ندارد.

جعفر پور تاکید نمود:با توجه به اینکه بزودی فاز نخست ظرفیت آرامستان اراک تکمیل می‌شود، اجرای طرح توسعه این مکان در دستور کار مسوولان ذیربط قرار گرفته و فاز دوم به وسعت ۳۲ هکتار در مجاورت فاز نخست با اختصاص بودجه‌ای معادل دو میلیارد تومان و با ظرفیتی در حدود ۱۵۰ هزار نفر درنظر گرفته شده که می‌تواند تا ۵۰ سال آینده را پوشش دهد.

رییس سازمان آرامستان‌ شهرداری اراک همچنین در خصوص برنامه های سازمان برای احداث فاز دوم آرامستان، گفت:اجرای فاز دوم آرامستان مهم‌ترین اولویت و برنامه کاری سازمان آرامستان‌ است که شهرداری برای احداث آن دو پلاک در نظر گرفته است. در حال حاضر در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار در حال برداشت، طراحی و جانمایی قبور است.

وی در خصوص تدوین طرح توسعه آرامستان و زمان به بهره برداری از آن گفت:از سال ۹۵ تا ۹۷ کارهای ابتدایی این پروژه انجام شده و طبق پیش‌بینی‌ها عملیات اجرایی فاز دوم آرامستان تا یک‌ماه آینده آغاز و سپس مرحله قطعه بندی انجام می‌شود.

جعفر پور در ادامه در خصوص راه‌اندازی دستگاه تصفیه‌خانه غسالخانه آرامستان به عنوان یکی از پروژه های مهم و در دست اجرا سازمان،گفت:با راه‌اندازی این دستگاه، پساب تصفیه و در فضای سبز استفاده می‌شود؛ لازم به ذکر است،این طرح تا دو هفته دیگر اجرایی می‌شود. پروژه دیگر نیز نصب دستگاه البسه‌سوز اموات است که با نصب آن، لباس‌های اموات به طور کامل و بهداشتی پودر می‌شود.

رییس سازمان آرامستان‌ شهرداری اراک در خصوص مشکلات سازمان آرامستان، افزود: مهم‌ترین مشکلی که این سازمان دارد، همکاری نکردن مردم در رعایت نظافت و ساعت‌های حضور در آرامستان است، بیشترین وقت پرسنل خدماتی صرف نظافت و پاکیزگی آرامستان می‌شود. حضور مردم در فاصله ساعات ۱۴ الی ۱۷ روزهای پنجشنبه منجر به ایجاد ترافیک می‌شود این در حالی است که می‌توانند برای قرائت فاتحه در صبح روزهای جمعه نیز در آرامستان حضور یابند.

وی در خصوص برنامه های در نظر گرفته برای رفع مشکلات مذکور این سازمان گفت:برای نخستین بار در کشور سازمان آرامستان شهرداری اراک، طرح "فاتحه مجازی" را اجرا کرد که شهروندان می‌توانند با دانلود و نصب نرم‌افزار آن برای فرد متوفی فاتحه قرائت کنند.

رییس سازمان آرامستان‌ شهرداری خازر نشان ساخت :  اجرای این طرح باعث کاهش ترافیک می‌شود و دسترسی آسان را برای قرائت فاتحه به قبر متوفی را فراهم می‌کند.لازم به ذکر است، این نرم‌افزار تا دو ماه آینده روانه بازار می‌شود. تا به حال شهرهای همدان، کرج و قم نیز برای خرید این نرم‌افزار اقدام کرده‌اند. همچنین برای کاهش مشکلات نظافتی نیز در قطعات جدید ۵۰ سطل زباله مکانیزه و کوچک تهیه و به زودی در این قطعات نصب خواهند شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات