خبرهای داغ:

زندگی زیر چتر قرارگاه پیشرفت و آبادانی/ نیروهای جهادی در روستاها، راه حل های انقلابی ارائه دادند

برین گفت: وجود سرمایه‌گذاری‌های زیاد در روستاها و اجرای پروژه‌های فراوان، شاهد تخلیه روستاها در کشور از جمعیت هستیم. اسناد بین‌المللی، مشکلات روستاها در کشور را برطرف نمی‌کند، نیروهای جهادی به سراغ روستاها رفتند و توانستند که راه‌حل‌های انقلابی برای مشکلات روستاها را پیدا کنند.
کد خبر: ۹۱۴۸۵۴۶
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲

خبرگزاری بسیج قزوین: سفر را ادامه دادیم و به روستای طهمورث آباد، روستایی در دهستان دستجرد سفلی رسیدیم. راهی پرپیچ و خم در دل کوهستان های الموت. مسیری کوهستانی با آب و هوایی معتدل. آب آن از چشمه سارهای کوهستان تامن می شود. محصول این روستا، غلات لبنیات و محصولات باغی و شغل اهالی زراعت و دامداری است. راه صعب العبور است. این روستا در سه کیلومتری روستای کاکوهستان واقع شده است. دهیار این روستا که به استقبال ما آمده راه را نشان‌مان می‌دهد؛ جلوی درب مسجد توقف می‌کنیم و به دلیل کوهستانی بودن مسیر، سوار بر ماشین‌های کمک‌دار راهی محل پروژه می‌شویم.

مهاجری در معرفی روستا به ما می‌گوید: «طهمورث آباد» از روستاهای الموت غربی است که در گذشته روستا فاقد آب شرب آشامیدنی و بهداشتی بوده و با همکاری آب و فاضلاب روستایی و اهالی روستا 900 متر خط انتقال انجام شد. علاوه بر آن نیز با بهسازی و سرامیکی کردن چشمه، آب شرب بهداشتی روستا در حال تأمین است.

وی بیان می‌کند: پروژه آب شرب این روستا با محوریت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه و بااعتباری بالغ‌بر 200 میلیون تومان آغازشده است. این پروژه اگر به‌صورت دولتی انجام شود بالغ‌بر 300 میلیون تومان دربرخواهد داشت اما به‌دلیل کمک مردمی و حضور مردم و قرارگاه، این هزینه کاهش پیدا کرده است.

مهاجری بابیان اینکه پروژه روستای «طهمورث آباد» از 10 ماه قبل آغاز شده است، می گوید: این پروژه شامل 900 متر خط انتقال آب، بهسازی یک باب چشمه، منبع بتنی 100 مترمکعبی و ایستگاه پمپاژ 50 مترمکعبی خواهد بود که با احداث ایستگاه پمپاژ به بهره‌برداری خواهد رسید.

کیماسی از اهلی روستا می‌گوید: مردم روستا از ابتدایی‌ترین امکانات برخوردار نیستند. هنگام انتخابات مسوولان می‌آیند و قول‌هایی می‌دهند و می‌روند و این روند هر چهارسال یکبار تکرار می شود. در این روستا ازلحاظ زیرساختی به‌ جز تلاش های قرارگاه پیشرفت و آبادانی، هیچ اقدامی از سوی دیگر دستگاه‌ها انجام نشده است.

بهمن کیماسی دهیار روستای «طهمورث آباد» نیز ضمن تشکر از حضور قرارگاه در روستا به ما می‌گوید: دست خادمین به ملت را می‌بوسیم چراکه این روستا مُرده بود و با حضور قرارگاه پیشرفت و آبادانی زنده شده است.

وی می گوید: در روستا آب شرب بهداشتی نداشتیم که قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان، دو سرچشمه را بهسازی کرده، پیش‌بینی تأمین آب شرب برای 300 خانوار انجام شده است به همین علت افرادی که به شهر مهاجرت کرده بودند به روستا بازگشتند و این روند ادامه دارد و اغلب آنان نیز جوان هستند که در حال حاضر مشغول به دامداری و کشاورزی شدند.

وی با اشاره به مهاجرت معکوس اضافه می‌کند: زمان زلزله سال 1369 بالغ‌بر 300 خانوار در این روستا زندگی می‌کردند که به دلیل نداشتن امکانات اولیه به شهر مهاجرت کردند؛ در حال حاضر روستای «طهمورث آباد» دارای 70 خانوار است و این در حالی است که در گذشته 30 خانوار بودیم و هدف ما کاهش مهاجرت به شهر و خودکفایی روستا است.

در پایان بازدید از پروژه‌های این روستا، زنان روستایی خونگرم و صمیمی در نزدیکی مسجد روستا گرد هم جمع شده و به استقبال‌مان آمدند، هر کدام‌شان کنار یکی از خبرنگاران می‌نشیند و از مشکلات روستا سخن می‌گوید، در پایان هم ما را مهمان یک عکس یادگاری می‌کنند.

حرکت به سوی روستای توتچال

به روستای «توتچال» از دهستان دستجرد سفلی با 40 خانوار رسیدیم و کنار درخت چناری کهنسال معروف به هفت خانه با قدمت 300 ساله رسیدیم که استخر آبی در کنار آن احداث شده است

مهاجری در این خصوص می‌گوید: این روستا در گذشته استخر کوچکی داشت و آب شرب بهداشتی تأمین نمی‌شد که پروژه انتقال آب شرب در سه بخش مخزن آب شرب بتنی 50 مترمکعبی و 250 متر خط انتقال به روستا و 1500 متر شبکه داخلی روستا تعریف شد.

وی ادامه داد: همچنین بهسازی چشمه نیز انجام شده که آب شرب بهداشتی به روستا می‌رسد.

معاون عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الامر (عج) قزوین با اعلام اینکه پروژه انتقال آب به روستای «توتچال» طی یک سال انجام شده است، عنوان می‌کند: این پروژه با 130 میلیون تومان به اتمام رسید و اگر به‌صورت دولتی انجام می‌شد بالغ‌بر 200 میلیون تومان هزینه دربرداشت اما این پروژه نیز با کمک مردمی و جهادی به ثمر رسیده و مناقصات کنار می‌رود و در پروژه‌ها صرفه‌جویی انجام می‌شود.

سفر ادامه دارد....

سرهنگ حمزه برین مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج بیان کرد: با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در خصوص مناطق محروم، رهبر معظم انقلاب به دستگاه‌های مختلف از جمله سپاه ابلاغ کردند که به مناطق محروم رفته و خدمات رسانی را آغاز کنند.

وی با بیان اینکه محرومیت‌ها در مناطق روستایی کشور به دلیل اجرای برنامه‌های توسعه در ایران براساس الگوی غربی است، افزود: با مدل پرداخت وام با سود 18 درصد به روستاییان مشکلات اشتغال این قشر حل نمی‌شود.

مسؤول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران استان قزوین عنوان کرد: چنین روشی نمی‌تواند مشکلات روستاییان را حل کند، با وجود ده‌ها هزار پژوهشگر برای حل مشکلات بخش کشاورزی در کشور، مدیران به سراغ الگوهای غربی رفتند که این سیاست مشکلات زیادی را به وجود آورد.

برین ادامه داد: با وجود سرمایه‌گذاری‌های زیاد در روستاها و اجرای پروژه‌های فراوان، شاهد تخلیه روستاها در کشور از جمعیت هستیم. اسناد بین‌المللی، مشکلات روستاها در کشور را برطرف نمی‌کند، نیروهای جهادی به سراغ روستاها رفتند و توانستند که راه‌حل‌های انقلابی برای مشکلات روستاها را پیدا کنند.

وی با اشاره به لزوم توجه به تفکر انقلابی اظهار کرد: اگر این تفکر را نداشتیم، به پیشرفت‌های گسترده در بخش نظامی نمی‌رسیدیم، مدل‌های مبتنی به تفکر انقلابی توسط نیروهای جهادی در روستاها براساس سیاست ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی است.

برین افزود: اگر سیاست ابلاغی توسط مقام معظم رهبری را در روستاها پیاده کنیم، مشکلات مردم روستاها حل می‌شود، به عنوان مثال باید چرخه تولید، توزیع و مصرف به گونه‌ای پیاده شود که مردم محور و بدون وابستگی به دولت باشد.

وی افزود: نیازی به وام‌های کلان و تسهیلات میلیاردی برای ایجاد اشتغال در روستاها نیست، مشکلات در این زمینه مدیریت اشتغال و مدیریت آب است، آب به اندازه کافی وجود دارد، اما شاهد تبخیر گسترده آب در پشت سدها و مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی هستیم.

پایان بخش دوم/
1010/گ30/ب

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها