خبرهای داغ:
مدیرکل زندان‌های همدان:

مددکاران بازوان تخلیه روانی زندان‌ها هستند/ مددکاران باید جامعه محور باشند

مدیرکل زندان‌های همدان مددکاران را بازوان تخلیه روانی زندان‌ها عنوان کرد و گفت: مددکار عصای دست رئیس زندان است و موارد آسیب‌زا در زندان‌ها زمانی کاهش می‌یابد که مددکار رابطه حرفه‌ای را برقرار و پیگیری می‌کند.
کد خبر: ۹۱۴۷۹۴۹
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲

مددکاران بازوان تخلیه روانی زندان‌ها هستند/ مددکاران باید جامعه محور باشندبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، پژمان پروین در نشست تخصصی مددکاران به اهمیت و جایگاه نقش مددکاری در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: مددکاری برگرفته از سبك زندگي بزرگ مددکار عالم، حضرت علي(ع) به عنوان يك مددكار كامل در رسيدگي به نيازمندان است.

وی با بیان اینکه مددکار چون نقشی را در زندگی دیگران ایفاء می‌کند قابل احترام است، افزود: ما در این حرفه، با نفس، عواطف و احساسات انسان ها سروکار داریم.

مدیرکل زندان‌های همدان عنوان کرد: مددکار جایگاه بسیار بالا و رفیعی دارد و مددکاری به لحاظ اینکه از واژه کمک کردن گرفته شده برای انسان‌ها حامل انرژی است.

وی افزود: فردی که این مسئولیت سنگین را برعهده  دارد، علاوه بر داشتن تخصص، دانش و مهارت در چارچوب انجام وظایف قانونی و سازمانی، وجدان و عشق به هم نوع و پذیرش بی قید و شرط و انسان دوستی نیز جز كار اصلی وی محسوب می‌شود .

پروین عنوان کرد: مددکاری موفق خواهد بود که نسبت به حرفه خود تعصب، علاقه و اشتیاق داشته و تمام تلاشش را برای حل مشکلات  مددجویان به کار گیرد.

وی با بیان اینکه مددکار پلی است بین زندانی، زندان و خانواده آن افزود: مددجو، مددكار را پل ارتباطی خود با داخل زندان و خارج از آن قلمداد نموده و به عبارتی مددكار را تنها حلال مشكلات خود می داند.

مدیرکل زندان‌های همدان یادآور شد: در مددکاری یکی از اصول مهم پذیرش مددجو است، ما باید فضایی را ایجاد کنیم که مددجو ما را مأمن خودش بداند و باید مددجو این موضوع را درک کند که مددکار برای او و حل مشکلات آنان قدم برمی‌دارد و به این موضوع اعتماد کند و این هنر یک مددکار اجتماعی است که با فنون و هنرش طوری عمل و اقدام نماید که بتواند اعتماد مددجو را به خود جلب کند.

وی نقش الگوپذیری مددجویان از مددکاران در زندان‌ها را بسیار مهم عنوان  کرد و افزود: شیوه‌های صحیح ارتباطی باید از طریق مددکاران اجتماعی به مددجویان منتقل شود.

پروین در ادامه گفت: این شرایط مددکاری است که این شغل را از دیگر شغل‌ها جدا می‌سازد و رسالت مددکاری کمک و الگو بودن است، هرگاه توانستیم یک نفر را کمک و مدد برسانیم و یک نفر از ما الگو بگیرد آن وقت توانسته‌ایم رسالت خود را انجام دهیم.

وی به رسالت خطیر مددکاران اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: مددکاران وظیفه سنگینی را برعهده دارند و آن وظیفه کمک به انسان‌ها است، هرچند کمبودهایی را در راه رسیدن به وظایف داشته باشیم اما نباید اجازه  داد تا این نواقص و کمبودها ما را از وظایف اصلی و رسالت مددکاری باز دارد.

مدیرکل زندان‌های همدان افزود: رسالت مددکاران در زندان‌ها بسیار سنگین‌تر است و باید خداوند را شاکر باشیم که در عنفوان جوانی سرنوشت برخی افراد را در دستان ما  قرار داده  تا گره از کارشان بازکنیم و این کار در شغل مددکاری نهفته است.

وی خاطرنشان کرد: در بین شغل‌ها کدام شغل است که هم از لحاظ مادی و هم از بعد معنوی شاغل را تامین کند و دعای  مددجویان و خانواده آنان راه گشای مشکلات و مسائل مددکاران خواهد بود.

پروین ادامه داد : مددکاری از شغل هایی است که سوگندنامه دارد و این سوگند قبل از شروع کار ما را برای خدمت و فعالیت آماده می کند و در یک جمله مددکاری عشق می‌خواهد و مددکاری موفق خواهد بود که عشق را در کارش لحاظ کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مددکاران را بازوان تخلیه روانی زندان‌ها عنوان کرد و گفت: مددکار عصای دست رئیس زندان است و موارد آسیب‌زا در زندان‌ها زمانی کاهش می‌یابد که مددکار رابطه حرفه‌ای را برقرار و پیگیری می‌کند و حتی وقتی پاسخ هر چند منفی را به مددجو ارائه می‌دهد در کاهش مسائل روحی و روانی زندانی موثر است.

مدیرکل زندان‌های همدان با بیان اینکه مددکاران باید جامعه محور باشند،افزود: به جای مراجعه مددجو به مددکار باید مددکار هر روز به مددجویان به ویژه مددجویان جدید الورود مراجعه و از نزدیک با مسائل و مشکلات آنان  مواجهه شوند.

وی با تأکید بر لزوم پیگیری و تعیین تکلیف وضعیت قضایی زندانیان، نقش مهم  فعالیت‌های مددکاری بر کاهش جمعیت کیفری زندانیان وکاهش آسیب رفتارهای پرخطر و بازگشت آبرومندانه آنان را در حوزه اصلاح و تربیت بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: امروز بخش عظیمی از آرامش موجود در زندان های استان را مدیون و مرهون تلاش های مددکاران اجتماعی  هستیم.

پروین افزود: نگاه به مددجویان باید به عنوان نگاه به قشر آسیب‌پذیر باشد و مددجویان را به عنوان یک قشر آسیب‌دیده که نیازمند کمک و حمایت هستند دیده شوند و برای حل مسائل و مشکلات آنان گام‌های موثری برداشته شود.

وی بر ضرورت اشراف مددکاران اجتماعی به  شرح وظایف وقوانین و مقررات سازمانی تاکید کرد و گفت: آئین‌نامه مددکاری را به صورت مستمر مرور کنید.

مدیرکل زندان‌های همدان تجهیز مددکاری زندان‌های استان را مورد تاکید قرارداد و در اختیار دادن مکان و امکانات  مناسب برای مددکاران شامل خط تلفن، خودرو و ارتقاء سیستم کامپیوتری مناسب را یادآوری کرد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات