مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه ناحیه اراک در گفتگو با بسیج:

فرهنگ‌سازی امام کاظم(ع) برای تشکیل حکومت/فرو بردن خشم از ویژگی‌های اخلاقی امام هفتم شیعیان

حجت‌الاسلام عبدی گفت: امام کاظم(ع) بیشترین زمان عمرش را در زندان به سر برد، ولی به عناوین مختلفی شیعیان را هدایت می کردند و این بسترسازی ها برای ظهور امام زمان(عج) و غیبت ایشان فراهم می کردند.
کد خبر: ۹۱۲۳۳۰۰
|
۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲

حجت‌الاسلام ماشاالله عبدی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه اراک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی با اشاره به زندگی امام هفتم شیعیان گفت: حضرت موسی بن جعفر(ع) معروف به امام موسی کاظم(ع) و ملقب به کاظم و باب الحوائج هفتمین امام شیعیان است؛ تاریخ ولادت ایشان به روایتی در روز ۷ صفر سال ۱۲۸ ه.ق. و طبق قول برخی نیز بیستم ماه ذی الحجه سال ۱۲۸ هجری قمری در ابواء ذکر شده است.

وی در همین خصوص افزود: این بزرگوار چندین بار به زندان افتاد و عاقبت در زندان سندی بن شاهک در بغداد از دنیا رفت،  امام هفتم شیعیان به خاطر صبر زیاد و به این دلیل که خشمش را فرو می برد به کاظم ملقب شد، همچنین به این دلیل که نسبت به کسانی که به او بد کرده بودند مهربان و بخشنده بود به این نام نامیده شد.

وی مهمترین عامل دشمنی با ایشان را محبوبیت زیاد در بین مردم خواند و بیان داشت: آن حضرت اولین بار به دستور مهدی خلیفه عباسی دستگیر و به بغداد منتقل شد و دومین حبس امام موسی کاظم( ع ) در پی بحثی که با هارون الرشید بود و به جهت اینکه در علم و تواضع و مكارم اخلاق و كثرت صدقات و سخاوت و بخشندگی ضرب المثل بود دشمنان از وجود ایشان هراس زیادی داشتند و به همین خاطر ایشان را مورد اذیت و آزار قرار می دادند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه اراک دوران امام هفتم شیعیان را سخت ترین دوران اهل بیت(ع) دانست و افزود: دورانى که امام کاظم علیه السّلام در آن زندگى مى کرد، مصادف با نخستین مرحله استبداد و ستمگرى حکّام عباسى بود. این اعمال فشار از زمان امام صادق علیه السّلام آغاز شد و تا زمان امام رضا علیه السّلام که دوره خلافت مأمون بود با شدّت هر چه تمام‌تر ادامه یافت.

حجت‌الاسلام عبدی فعالیت های تربیتی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را عامل مهم برای ادامه حرکت های اهل بیت(ع) خواند و عنوان کرد: فشار سیاسى عباسیان در دوره‌اى آغاز شد که پیش از آن امام باقر(ع) و امام صادق (ع) با تربیت شاگردان فراوان، بنیه علمى و حدیثى شیعه را تقویت کرده بودند و جنبشى عظیم در میان شیعه پدید آورده بودند.

وی در همین خصوص افزود: بدین جهت رسالت امام موسی کاظم (علیه السلام) آن بود تا در این حرکت علمى، توازن و تعادل فکرى را میان شیعیان برقرار کنند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه اراک  تصریح کرد: عصر امام کاظم علیه السّلام دوران بسیار سختى براى شیعیان بود و در این دوران حرکت هاى اعتراض‌آمیز متعددى از ناحیه شیعیان و علویان نسبت به خلفاى عباسى صورت گرفت که از مهم‌ترین آن‌ها قیام حسین بن على در زمان حکومت هادى عباسى و نیز جنبش یحیى و ادریس فرزندان عبدالله بود که در زمان هارون رخ داد.

وی افزود: جنبش علوی که خانه حضرت فاطمه زهرا(س) شروع شد وظیفه ائمه اطهار(ع) یکی پس از دیگری، دفاع از این جنبش علوی و شیعی بود و در زمان امام کاظم(ع) که بستر را برای زمان امام حسن عسگری(ع) و امام هادی(ع) فراهم کردند که بحث غیبت امام زمان (عج) را برای شیعیان مطرح کنند و امام کاظم(ع) نقش زیادی در انجام این امر داشت.

حجت‌الاسلام عبدی در پایان خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه امام کاظم(ع) بیشترین زمان عمرش را در زندان به سر برد، ولی به عناوین مختلفی شیعیان را هدایت می کردند و این بسترسازی ها برای ظهور امام زمان(عج) و غیبت ایشان فراهم می کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات