خبرهای داغ:
رئیس نظام صنفی شهرستان همدان عنوان کرد

عدم اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی گندم زمینه‌ساز قاچاق این محصول

رئیس نظام صنفی شهرستان همدان با تاکید بر اینکه عدم اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی گندم زمینه‌ساز قاچاق این محصول خواهد شد، گفت: اگر نرخ خرید تضمینی به موقع اعلام نشود در سال‌های آینده با کاهش تولید گندم و وابستگی دوباره به واردات این محصول خواهیم شد.
کد خبر: ۹۰۸۵۴۴۴
|
۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۷

عدم اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی گندم زمینه‌ساز قاچاق این محصولبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، عباس سوزنچی در نشست خبری با اصحاب رسانه  با اشاره به قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی اظهار کرد: به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و جلوگیری از خسارت به کشاورزان  دولت بر اساس قانون تضمین خرید موظف است خرید این محصولات اساسی کشاورزی را تضمین و حداقل قیمت خرید تضمینی را اعلام کند.

وی با بیان اینکه دولت در چند سال اخیر نرخ خرید تضمینی محصولات کشاوری را با تأخیر بسیار اعلام کرده است، افزود: نرخ خرید تضمینی گندم باید هر ساله حداکثر تا 15 روز قبل از شروع سال زراعی اعلام شود اما متاسفانه شاهد این هستم که در سال‌های گذشته این اتفاق نیافتاده است.

رئیس نظام صنفی شهرستان همدان با تاکید بر اینکه عدم اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی گندم زمینه‌ساز قاچاق این محصول خواهد شد، گفت: اگر نرخ خرید تضمینی به موقع اعلام نشود در سال‌های آینده با کاهش تولید گندم و وابستگی دوباره به واردات این محصول خواهیم شد.

وی با بیان اینکه دولت مکلف است همه ساله نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را  بر اساس نرخ تورم اعلام کند، تصریح کرد: از دولت انتظار می‌رود تا نرخ را در تاریخ مقرر اعلام کند تا کشاورزان بتوانند برنامه‌ریزی برای کشت محصول داشته باشند  تا در خود اتکایی تولید گندم به مشکل برنخوریم.

سوزنچی با اشاره به اینکه ساله گذشته نرخ خرید تضمینی گندم با هشت ماه تاخیر اعلام شد، بیان کرد: متاسفانه نرخ خرید تضمینی گندم امسال طی20 روز گذشته اعلام شده که نسبت به سال گذشته 13 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه امسال دولت در خصوص تعیین نرخ خرید تضمینی گندم زرنگی کرده است، افزود: دولت امسال پس از اینکه کشت محصول انجام شده نرخ را اعلام کرده  است در صورتی که باید قیمت از قبل اعلام شود تا کشاورز برنامه کشت را بر اساس قیمت محاسبه کند ضمن اینکه در این بیان نرخ، تنها بحث قیمت تمام شده نیست.

رئیس نظام صنفی شهرستان همدان عنوان کرد: گندم؛ محصول استراتژیک است و باید  برای حفظ خودکفایی در گندم به منافع کشاورز با تعیین  نرخ  مناسب و به موقع خرید تضمین شده گندم توجه شود.

وی ادامه داد: همه ساله تبلیغات فراوان در خصوص رسیدن به خودکفایی در تولید گندم صورت می‌پذیرد که باید برای حفظ این خودکفایی منافع کشاورز نیز دیده شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در همین تاریخ قیمت جهانی گندم تحویل به بندرامیرآباد 950 تومان بود که قیمت خوب بود، تصریح کرد: در آن زمان  دولت نرخ خرید گندم را یک هزار و350 تومان اعلام کرده بود که 400 تومان به نفع کشاورز بود اما امروز بر مبنای دلار 4 هزار و 200 تومانی حداقل قیمت گندم 2 هزار و 400 تومان است.

* تاکنون 20 هزار هکتار از اراضی استان همدان بیمه شده‌اند

سوزنچی با انتقاد از پیشنهاد نرخ یک هزار و800 تومانی خرید گندم برای سال زراعی آینده گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و نهاده‌ها، نباید قیمت تضمینی کمتر از 2 هزار تومان باشد.

وی با بیان اینکه با شرایط پیش آمده امسال قاچاق محصول گندم به خارج از کشور آغاز می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر صدور گندم آغاز شده و اگر دولت در این خصوص چاره‌جویی نکند به طور قطع سال آینده باید حداقل 5 میلیون تن گندم وارد کنیم.

رئیس نظام صنفی شهرستان همدان با اشاره به اینکه امسال به دلیل اعلام دیر هنگام خرید تضمینی گندم، بسیاری از کشاورزان به سمت کشت جو رو آوردند، گفت: در حال حاضر این محصول در بازار یک هزار و 600 تومان معامله می‌شود که نسبت به گندم مقدار بیشتری نیز دارد.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر محصول جو در بازار برای کشت یافت نمی‌شود اما  گندم آماده کشت در انبارها است، بر لزوم  اصلاح و بازنگری  نرخ خرید تضمین شده گندم توسط دولت  تاکید و عنوان کرد: با توجه به شرایط به وجود آمده، اگر دولت در اعلام نرخ گندم تجدید نظر نکند، داستان خودکفایی گندم به افسانه تبدیل خواهد شد.

سوزنچی با اشاره به اعلام نرخ خرید تضمین شده برای 38 کالای اساسی کشاورزی تصریح کرد: متاسفانه نرخ‌های تضمینی خرید دولت در این محصولات قیمت پنج سال پیش است و تغییری نکرده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود از شرایط بیمه محصولات کشاورزی سخن  به میان آورد و بیان کرد: متاسفانه در چند سال اخیر عملکرد به نحو مطلوب نبوده و نقص اصلی این  بوده که بیمه صندوق کشاورزی در سرفصل‌ها جایی نداشته است.

رئیس نظام صنفی شهرستان همدان از اجرای برنامه مطلوب  برای بیمه محصولات کشاورزی طی سال جاری خبر داد و عنوان کرد: در استان همدان تاکنون 20 هزار هکتار از اراضی بیمه شده‌اند در حالی که حداقل 300 هزار هکتار کشت دیم در اراضی استان داریم.

وی ضمن درخواست از کشاورزان برای بیمه کردن محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: طی هفته گذشته  صندوق بیمه اعلام کرده  که در سال جاری بیمه گندم شامل تشویق‌ها نیز می‌شود.

 انتهای پیام/

ارسال نظرات