رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی:

پارک علم و فناوری تخصصی کشاورزی در آذربایجان‌غربی ایجاد می‌شود/توسعه مشاغل خانگی در استان آغاز شد

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی از راه اندازی پارک علم و فناوری تخصصی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان خبر داد و گفت: این موضوع پس از کسب مجوز لازم از وزارت علوم و فناوری، راه اندازی شده و توسط نمایندگان مجلس نیز پیگیری می‌شود.
کد خبر: ۹۰۴۵۴۲۸
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵

 

به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، ولی عاقلی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دستیابی به فناوری تولید سلول‌های بنیادین برای نخستین بار در کشور توسط جهاد دانشگاهی انجام شد، اظهار کرد: تولید سلول‌های بنیادین سبب شد که ایران به رتبه 18 جهان برسد.

وی افزود: علاوه بر آن، ساخت پهباد نیز برای نخستین مرتبه توسط جهاد دانشگاهی انجام شد که در نوع خود بی‌نظیر بود و هم اکنون نیز کشور عراق از آن استفاده می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی بیان کرد: همچنین تولید اندام‌های انسانی توسط حیوانات تراریخته و یا رفع مشکلات مربوط به ناباروری، توسط پژوهشگاه رویان انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی از سال 84 در حوزه پژوهشی فعالیت می‌کند، گفت: در این رابطه با ایجاد گروه شیمی تجزیه و مدیریت کسب و کار تاکنون 457 طرح تحقیقاتی انجام داده و سال گذشته نیز 30 طرح تحقیقاتی آن پایان یافت و به 6 دستاورد برای نخستین بار در سطح کشور دست یافت.

عاقلی در ادامه به دستیابی به فناوری«سوپر جاذب گیاهی» اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه هم اکنون آذربایجان‌غربی با مشکل کم‌آبی رو به رو است، این فناوری را می‌توان با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار داد و مشکلات زیست محیطی را حل کرد.

وی از تولید کیدهای آزمایشی برای نخستین بار در استان خبر داد و اظهار کرد: این کیدها قیمتی معادل 50 درصد پایین تر از مشابه خارجی داشته و با تولید این محصول از واردات جلوگیری شده و سبب ارزآوری می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کاشت چغندرقند، معضل و بحران ایجاد کرده است گفت: میزان آب‌بری این محصول چندین برابر سایر محصولات کشاورزی بوده اما می‌توان با همکاری ستاد احیای دریاچه ارومیه، گیاهانی با میزان آب‌بری کم را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کشت کرد.

عاقلی افزود: 6 گیاهی که در 9 شهرستان استان برای کشت فرهنگسازی می شود شامل مرزنجوش، گل محمدی، استوخودوس، گل مریم، آویشن باغی و گل راعی بوده که دارای بازده اقتصادی بالا و میزان آب بری کم هستند.

وی از راه اندازی پارک علم و فناوری تخصصی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان خبر داد و تصریح کرد: این موضوع پس از کسب مجوز لازم از وزارت علوم و فناوری، راه اندازی شده و توسط نمایندگان مجلس نیز پیگیری می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاه آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه توسعه مشاغل خانگی در حال اجرا است گفت: در این رابطه تعداد 6 هزار و 400 نفر متقاضی ثبت نام شده که آموزش‌های حضوری، مجازی، برندسازی و توانمندسازی را فرا می‌گیرند.

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات