خبرهای داغ:
بسیج تورق می کند:

گذری بر وقایع تاریخی 8 خرداد

مهم ترین وقایع تاریخی 8 خرداد ماه مورد بازخوانی قرار می گیرد.
کد خبر: ۹۰۲۲۱۳۹
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، مهم ترین وقایع تاریخی 8 خرداد ماه مورد بازخوانی قرار می گیرد:
آغاز انتشار روزنامه "صور اسرافيل" در دوران مشروطه (1286 ش)
اولين شماره نامه هفتگي صوراسرافيل چند ماه پس از پذيرش مشروطيت ايران در هشتم (يا يازدهم) خرداد 1286 از چاپ خارج شد و به دست مردم رسيد. اين روزنامه با پيشنهاد و كوشش ميرزاجهانگيرخان شيرازي معروف به صور اسرافيل و علي اكبر دهخدا اداره و منتشر مي‏شد.
جهانگيرخان اين روزنامه را با هدف تكميل معني مشروطيت و حمايتِ مجلس شوراي ملي و كمك به روستائيان، ضعفا، فقرا و مظلومين انتشار مي‏داد.

در آغاز، صوراسرافيل هفته‏اي يكبار منتشر مي‏ شد. تا آن وقت، ادبيات و انشاء ايراني عموماً و روزنامه‏ها، خصوصاً به طرز نگارش قديم، سراسر الفاظ مسجَّع، پرتكلف و بي‏حقيقت و بدون معني و خالي از سود و اثر بود.
اين روزنامه در تغيير نگارش تأثير فراواني داشت. روزنامه صوراسرافيل در طول انتشار خود دچار مشكلاتي شد. چندين بار نويسنده آن را تكفير كردند و چند بار بساط روزنامه‏ نويسي آن را در هم پيچيدند.
اين روزنامه سرانجام پس از 32 شماره انتشار و در پي به توپ بستن مجلس توسط محمد علي شاه قاجار و پس از قتل ميرزا جهانگيرخان، مدتي تعطيل شد تا اين‏كه دهخدا آن را چند شماره در اروپا منتشر كرد و پس از مدتي براي هميشه تعطيل شد.
مرگ "حجاج بن يوسف ثقفي" حاكم خونخوار عراق بعد از مرضي سخت(95 ق)
حجاج بن يوسف ثقفي از ستم‏كاران تاريخ به شمار مي ‏آيد و طي مدت بيست سال حكومت خويش، تلاش وافري در تحكيم و تثبيت حكومت مروانيان به عمل آورد. وي پس از كشتن عبداللَّه بن‏زبير و به منجنيق بستن خانه‏ ي خدا و پايان دادن به حكومت آل‏ زبير، علاوه بر حجاز، حكومت عراق و شرق عالم اسلام( تا مرزهاي هند و مغولستان) را نيز به دست آورد. غير از افرادي كه در جنگ ‏ها به دست اين حكمران خونخوار كشته شدند، وي حكم قتل حدود صد و بيست هزار نفر را نيز در دوران حكومتش صادر كرد. حجاج بن يوسف، تلاش وافري در كشتن طرفداران امام علي(ع) و براندازي نام و نشان اهل‏ بيت از خود نشان داد و در اين راه، از هيچ ظلم و تعدي فروگذار نكرد. حجاج سرانجام در حالي كه به دليل جناياتش دچار اختلال رواني و كابوس شده بود در 55 سالگي از دنيا رفت و جسد وي را مخفيانه در محلي كه مردم خشمگين متوجه‏ آن نشوند، دفن كردند. در آن هنگام بيش از 50 هزار مرد و 30 هزار زن در زندان او به سر مي‏ بردند كه بسياري از آنان برهنه بودند.
فتح "اِوِرِسْتْ" مرتفع‏ترين قله جهان (1953م)
در 29 مه 1953م اورست، بلندترين قله جهان توسط ادموند هيلاري از انگليس و نتسينگ نورْكي از هند فتح شد. قبل از فتح اين قله، گروه ‏ها و افراد ديگري براي صعود به قله اين كوه تلاش كرده بودند و حتي جان خود را بر سر اين راه گذاشتند. در سال 1951 شيپتن، كوهنورد انگليسي راهي از جنوب اين كوه كشف نمود كه صعود بر اين قله را ممكن نمود. سال بعد از آن نيز هيأت كوهنوردان سوئيسي تا ارتفاع 8600 متري صعود كردند. اين قله با 8848 متر ارتفاع، مرتفع‏ترين نقطه جهان است كه در سلسله كوه ‏هاي هيماليا و در كشور نپال قرار دارد. پس از فتح قله اورست در 29 مه 1953، گروه‏هاي كوهنورد ديگري از ساير كشورها نيز توانستند به قله كوه دست يابند و آن را فتح كردند. با اين همه، بلندترين قلّه سلسله كوه‏هاي هيماليا به نام "جورج اِوِرِسْت" نقشه‏بردار انگليسي كه در سال 1866م درگذشت ناميده شده است. وي در سال 1841 موفق به كشف قله اين كوه شده بود، اما علي‏رغم 8 بار صعود به قلل هيماليا، نتوانست به قله‏اي كه خود كشف نموده بود، صعود نمايد.
اختراع ماشين بخار توسط "دني پاپَن" فيزيك‏دان فرانسوي (1707م)
دني پاپن مخترع فرانسوي در 11 ژانويه 1647م متولد گرديد. وي از نوجواني به امور صنعتي و فني علاقه‏مند بود و اولين كسي بود كه به فكر استفاده از قوه بخار افتاد. وي ابتدا در سال 1690م ماشيني اختراع كرد كه در آن بر اثر انبساط بخار، انرژي حرارتي به انرژي مكانيكي تبديل و باعث حركت وسيله مي‏ گرديد.

با اين حال، اين وسيله، ديگ بخار جداگانه‏اي نداشت. بعدها پاپن به آزمايش و تكميل اين ماشين بخار پرداخت و در 29 ماه مه 1707م موفق به ساخت ماشين بخاري گرديد كه با انجام تغييرات و تعبيه ديگ بخار جداگانه، آن را عرضه نمود. اختراع پاپن و تجربيات وي باعث شد تا پس از او اتومبيل و كشتي بخار، ساخته شود. دني پاپن كه به او لقب "پدر بخار" داده ‏اند بعد از 67 سال زندگي در 2 اوت 1714م درگذشت. (ر.ك: 11 ژانويه)
1004/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها